Stavanger kan få plater i asfalten for å registrere piggdekkbrukere

Sensorer plassert i veibanen kommer etter alt å dømme til å registrere alle som kjører med piggdekk inn i Stavanger kommune.

Publisert: Publisert:

Platene i asfalten er prøvd ut blant annet i Molde, men foreløpig bare for å telle piggdekkbrukere for Vegvesenet. Foto: Åse Kleven

  • Stein Halvor Jupskås
    Journalist
iconDenne artikkelen er over tre år gammel

Fra høsten av kommer det til å koste å kjøre med pigg i Stavanger kommune. 1400 kroner for hele sesongen, 450 kroner måneden eller eventuelt 35 kroner dagen for de som bare sporadisk kjører innenfor bygrensene.

Ny patent

Etter et møte i Stavanger parkeringsselskap KF i forrige uke ligger det an til at det anskaffes et automatisk betalingssystem, basert på en oppfinnelse gjort av Ole Bjørn Kleven på Geilo.

Les også

Statens vegvesen er positive til piggdekkavgift

Les også

Kommentar: Hvor farlig er piggdekk?

Les også

Drøset: Piggdekkavgift

Det er selskapet Ares Detection AS som i løpet av 4–5 år har utviklet et system der 12 millimeters stålplater felles ned i flukt med veibanen i de viktigste innfartsårene.

Under platen ligger en rekke ultralydsensorer som fanger opp lyden.

Siden piggdekk avgir en mye høyere lyd enn andre dekk, avslører platene praktisk talt alle som kjører med piggdekk. To registrerte piggdekk på samme aksling utløser i sin tur et kamera som tar bilde av bilens skilt.

Her, på grensen mellom Sandnes og Stavanger, vil en av piggdekk-sensorene bli plassert. Foto: PÅl Christensen

Regning i posten

Det blir så elektronisk sjekket om bilfører har betalt avgiften via parkeringsselskapets app. Har man gjort det, er alt greit. Har man ikke gjort det, vil man få en regning i posten etter en stund, med antall passeringer og påplusset et solid faktureringsgebyr.

Teknologien er foreløpig ikke innført i noen av byene som alt har innført piggdekkgebyr. Vegvesenet har imidlertid gjort bruk av de samme platene gjennom flere år, blant annet i Molde, for å få nøyaktig statistikk over hvor mange som kjører med pigg.

Først i verden?

Byer som Bergen og Trondheim lukter på agnet. Bystyret i Bergen vedtok nylig at man skal vurdere elektronisk innkreving av piggdekkgebyr.

– Slik det ligger an nå, kan det meget vel bli Stavanger som blir den første byen i verden som innfører vårt system, sier daglig leder Ole Bjørn Kleven i Ares Detection.

– Fordelen er at man slipper tungvinte løsninger som at bilfører må inn på en bensinstasjon for å betale dette gebyret. Dessuten er dette et rettferdig system. Hvis man kan få dobbelt så mange til å betale, er det jo fullt mulig for politikerne å halvere avgiftsnivået, sier Kleven.

Daglig leder Christian Tønnevold i Stavanger parkeringsselskap KF sier at han håper å få på plass et automatisk, enkelt og rettferdig system innen høsten.

– Vi har noen praktiske utfordringer som først må løses. Disse drøfter vi nå med Vegdirektoratet og Statens vegvesen, sier Tønnevold.

– Hvor mange slike passeringspunkter inn i kommunen må man i tilfelle anlegge?

– Det har vi ikke tatt stilling til ennå. Noen innfartsveier er helt opplagte, som for eksempel E39. Hvordan vi ellers skal gjøre dette, må vi komme tilbake til, sier Tønnevold.

Les også

Bystyret sa ja til piggdekkavgift

Les også

Flere kjører med piggdekk i Sandnes enn Stavanger

Les også

Piggdekkavgift: - 1400 kroner i året er voldsomt dyrt

Parkeringsselskapet regner med at hele innkrevingsjobben vil kreve utgifter på om lag 5 millioner kroner. Velger man en elektronisk løsning, slipper man også utgiften ved at p-vakter skal gå rundt og ilegge gebyrer til de som ikke har betalt.

Mange sniker

I Bergen er det anslått at 35-40 prosent av piggdekkbrukerne gir blaffen i avgiften, og tar sjansen på å bli huket. Det betyr at Bergen kommune potensielt kan hente inn 30 millioner mer enn i dag.

Slike summer er det ikke snakk om i Stavanger der andelen piggdekk er mye lavere, men også i Stavanger kan inntektene øke med kanskje 10 millioner i året.

Per A. Thorbjørnsen (V) er positiv. Foto: Lars Idar Waage

Den politiske uenigheten om piggdekkavgiften videreføres også når vedtaket skal settes ut i praksis. Kommunalråd Per A. Thorbjørnsen (V) lar seg begeistre av den nye teknologien.

Tungvint med oblater

- Vi har latt oss orientere av dette selskapet fra Hallingdal. Det virker absolutt fornuftig å organisere denne avgiftsinnkrevingen på en rettferdig, effektiv og automatisk måte. Alternativet med oblatstasjoner, som jeg selv har observert på grensen mellom Os og Bergen, virker tungvint og lite moderne og nærmest meningsløs til sammenlikning. Samtidig har man der registrert at mange ikke betaler, sier Thorbjørnsen, som sier at det nå er Stavanger parkering som nå skal gjennomføre innkrevingen og velge metode for dette.

Leif Arne Moi Nilsen (Frp) sier nei takk. Foto: Stein Halvor Jupskås

Leif Arne Moi Nilsen (Frp) har piggene ute også mot sensorer i veibanen og nye kamera.

– Vi har stemt imot hele ordningen med piggdekkavgift. Når den nå likevel er vedtatt. foretrekker vi absolutt den skånsomme varianten, der man har tillit til at folk betaler og så eventuelt tar stikkprøvekontroller, sier Leif Arne Moi Nilsen (Frp).

Vil ha unntak

– Er det ikke bare bra at man stenger muligheten for å snike seg unna avgiften?

– Jeg liker ikke at storebror ser deg. Skal de følge det prinsippet, må de nesten sette opp kamera i hver gate i Stavanger for å se om noen bryter fartsgrensen. Dette er en ordning som bør gå på tillit, ikke et slikt rigid system. Men jeg skjønner jo hvorfor de gjør det. Kommunen kommer til å heve inntektene med et tosifret millioner, fra 10 millioner som anslått til 20–25 millioner. Det er titusenvis av biler som kjører gjennom Stavanger hver eneste dag, og enda mer vil det bli når vi får Ryfast og Rogfast ferdig bygget. Vi må få på plass et unntak for gjennomkjøringstrafikk. Hvis ikke blir bare dette en ekstra avgift for bedriftene i regionen vår, sier Moi Nilsen.

Publisert:

Mest lest akkurat nå

  1. Mamma Ingebrigtsen ble forferdet over Jakobs løp: – Han er tross alt 20 år i dag og må få bestemme selv

  2. Her «snakker» Haaland seg til straffespark – sesongåpnet med to scoringer

  3. Ny E18 ved Larvik kostet 5,2 mrd. kroner. På veien forsvant avkjøringen til byen.

  4. To smittet av koronavirus i Randaberg

  5. Knuste egen mesterskapsrekord – så løp han videre ut av stadion

  6. Pusset opp på budsjett: Slik totalforvandlet Karoline og Espen hytta for 25.000 kroner

  1. Stavanger kommune
  2. Teknologi
  3. E39
  4. Forurensing
  5. Skatter og avgifter