– Flytt Geoparken og gi oss veteranbåthavn

– Kystbyen Stavanger må få en levende veteranbåthavn, og den bør ligge der Geoparken er nå. Det mener både Fjordsteam-lederen og Riksantikvaren.

Publisert: Publisert:

Alf Kåre Olavesen, til venstre, og riksantivkar Jørn Holme håper at store fartøy som MS «Sandnes» fortsatt kan sette preg på Vågen om sommeren, selv om Stavanger får en egen veteranbåthavn. Foto: Carina Johansen

  • Elisabeth Bie
    Journalist
iconDenne artikkelen er over tre år gammel

Forslaget som er oversendt Stavanger kommune som innspill til den nye sentrumsplanen, og som mange maritime aktører i distriktet står bak, går kort fortalt ut på å gjøre følgende:

  • Flytte Geoparken fra nåværende plassering til parkeringsplassen mellom Oljemuseet og gjestehavnen, der det også er planlagt en liten badeplass.
  • Fjerne den løse fyllmassen som i dag utgjør det området utenfor Oljemuseet og rommer Geoparken og parkeringsplasser.
  • Gjenopprette Steinkarkaien mellom de to havnene
    La den nye havnen, som i dag er fylt igjen, bli Stavangers faste veteranbåthavn for både store og små veteranbåter.

Alternative løsninger finnes: Å etablere veteranbåtkai uten å fjerne fyllmassen, eller å la veteranbåtene dele plassen med gjestehavn.
Men både daglig leder Alf Kåre Olavesen i Ryfylke Dampskibskelskab, og leder av veteranbåtfestivalen Fjordsteam, og riksantikvar Jørn Holme foretrekker det første alternativet.

Området rundt Steinkarkaien før og nå. Veteranbåtfolket vil fjerne fyllmassen som i dag gir plass Geoparken og parkeringsplaser, til fordel for en veteranbåthavn. Foto: Ryfylke Damskibselskab

Omfattende restaurering

– Det vil heller ikke være noen veldig omfattende og tidkrevende jobb å få veteranbåthavnen realisert, sier Olavesen.

Havnen ved Steinkarkaien ble fylt igjen da Buøy-ferjen sluttet å gå på 70-tallet, da Bybrua sto ferdig.

Riksantikvaren er etaten som har ansvaret for verneverdige og fredede fartøy i Norge.

I løpet av de siste 20 årene, med særlig vekt på den nyligste perioden, har Riksantikvaren bevilget over 100 millioner kroner til istandsetting og tilbakeføring av veteranbåter bare i Rogaland.

– Det er mye penger. Men den største innsatsen kommer fra frivilliges dugnadstimer, sier riksantikvar Jørn Holme.

Riksantikvaren utfører ikke restaureringsarbeidet direkte, men er sterkt involvert i avgjørelsene.

Les også

Veteranbåter inntar Vågen: Som en tidsmaskin

Les også

Fjordsteam 2017: «Veteranskipsverdens Fugl Fønix» kommer til Stavanger

Les også

«Ekspressen» flyr over fjorden i Stavanger igjen

– Ta «Riskafjord II», som både er kjent kystbuss og lokalbåt: Skroget er fra 1864, mens overbygningen er fra 70-tallet. Hvilken periode skal da båten tilbakestilles til? I det tilfellet valgte riksantikvaren den perioden folk husker. Men det er viktig å ta vare på forskjellige slags historier, sier Holme.

Riksantikvaren ankom Stavanger og veteranbåtfesten Fjordsteam torsdag, og var den som sto for den offisielle åpningen.

– Min hensikt med å være til stede her er først og fremst å møte mannskap og frivillige. Både for å takke dem for innsatsen, og for å høre om ufordringene de har hatt i jobben, sier Holme.

Kystbyen Stavanger

Riksantikvaren har også engasjert seg i den nye sentrumsplanen for Stavanger sentrum, og har som statlig direktorat for kulturminner kommet med flere innsigelser.

En levende veteranbåthavn vil gi Stavanger større anerkjennelse som kystby, mener riksantikvar Jørn Holme, til venstre, og Fjordsteam-leder Alf Kåre Olavesen. Foto: Carina Johansen

– Et av våre hovedargumenter i innsigelsene er at Stavanger må sikres som kystby. Derfor er vi svært positive til tanken om en framtidsrettet og levende veteranbåthavn vedlikehold, omvisninger og turer for både befolkning og turister. Både Oslo, Bergen og Trondheim har.

Så vi støtter 100 prosent forslaget, som nå er sendt til Stavanger kommune om veteranbåthavnen ved Oljemuseet.

Veteranbåtentusiast Jan Welde, til vensre, Fjordsteam-leder Alf Kåre Olavesen og riksantikvar Jørn Holme er skjønt enige: Kystbyen Stavanger trenger en egen, levende veteranbåthavn. Foto: Carina Johansen

Han understreker at en veteranbåthavn ikke skal være et museum over svunne tider, men en pulserende, levende havn.

– Mange av de restaurerte båtene er i drift, for eksempel som fiskefartøy, sier Olavesen.

– Hvorfor trenger Stavanger sentrum en egen veteranbåthavn?

– I dag ligger båtene spredd både i Vågen og i andre havner, og må hele tiden flytte på seg på grunn av cruisetrafikken og liknende, sier Olavesen.

Les også

Stavanger Arbeiderparti ønsker mer natur i sentrum

Les også

Kommunen åpner ikke for Ydstebøs høyhus

Holme er også opptatt av Vågen som et viktig kulturmiljø.

– Vi håper at de største fartøyene kan ligge der om sommeren. Det er viktig for hele bybildet, sier Holme.

Den nye sentrumsplanen for Stavanger er ute på høring. Etter planen skal politikerne behandle den i høst.

Publisert:

Mest lest akkurat nå

  1. Folk på byen har allerede endret drikkevaner

  2. Gunnar Eiterjord slutter som sjef for Rogfast

  3. Her blir det nytt kjøpesenter og sykehus

  4. Leteaksjon etter mann (63)

  5. Mann koronasmittet i Sola

  6. Nattklubbene i Stavanger og Sandnes får åpne klokken 20

  1. Stavanger
  2. Sentrumsplanen (Stavanger)
  3. Riksantikvaren
  4. Byutvikling
  5. Stavanger sentrum