Truer med lenkegjeng mot anonymt E39-forslag

Folk på Heskestad lurer på hva som skjedde da et anonymt forslag til E39-trase plutselig skulle utredes lenge etter at høringsrunden var over.

Publisert: Publisert:

Lloyd Stene fronter heskestadfolket og deres kamp mot ny E 39 gjennom bygda. Foto: Arnt Olav Klippenberg

  1. Leserne mener

For et par uker siden gikk Vegvesenet ut og sa at de ville vurdere nok et forslag til ny E39.

– Dette er rart. Forslaget har kommet med lenge etter at silingsrapporten var klar. Her er det ugler i mosen. Forslaget er veldig mystisk. Hvem står bak? Vi på Heskestad har jo vår teori, sier Aud Marit Bjørnø.

Hun ønsker ikke å sette bygder opp mot hverandre. Hver bygd får kjempe for seg, men hun mener det forteller mye at forslagsstilleren er anonym.

Les også

LES OGSÅ: – Jeg er ikke den hemmelige forslagsstilleren

Kløyver bygd

Saken om ny E39 tok en ny vending for et par uker siden. Da kom det nye forslaget på bordet. Den nye traseen går fra Bue til Moi. På Ualand jublet bygdefolket. Forslaget tok hensyn til deres innvendinger og la veien utenom bygda. På Heskestad ble alt verre. Mye verre.

– Veien kommer ut av fjellet på Eide og vil kløyve bygda i to. Det er kroken på døra for vårt lille samfunn. Jeg kan ikke forstå at Vegvesenet kan foreslå å legge ned ei hel bygd. Dette er vel den eneste bygda langs E39 mellom Kristiansand og Sandnes som blir delt i to av den nye veien, sier Jan Stene.

Bygdefolket har samlet seg for å møte Aftenbladet. I denne saken snakker de med en stemme. Alle er mot det nye forslaget. De forteller om skolen på Ualand og at avkjørselen er lagt til Grøsfjeld. De forteller om Nordan-ansatte og folk som jobber i kommunen. Grøsfjeld er en lang omvei og vil splitte bygda i to alt etter hvilen side av veien folk tilfeldigvis havner.

– Eide ligger mellom fjell og det er allerede i dag mye støy. Det vil bli mye verre med en firefelts motorvei og 110 km/t. Hvis dette forslaget skulle bli valgt, kommer det til å knuse hjertet til bygda. Da er det ikke noe bygdesentrum igjen. Det er kroken på døra for Heskestad, sier Gro Tove Sandsmark.

Problem

Heskestadfolket kan ikke fatte at Drangsdalen igjen er med i planene. Dalen har i alle år vært et problem. Selv nå, med ny vei, blir lastebiler stående. I tillegg kommer rasfaren. Hvis den nye veien legges til Drangsdalen, kan jernbanen se langt etter en annen trase, tror bygdefolket.

– Og utfylling i Hovsvatnet, sier Jan Stene og legger til.

– Slik flomsituasjonen er for tiden, er det galematias.

– Jeg er villig til å lenke meg fast mot denne veien, sier Edith Sandsmark og får umiddelbart følge av Gladys Slettebø Moi, Jan Byberg, Marit Byberg og Lloid Stene.

Pensjonistene på Heskestad vil fronte kampen mot veien selv om den kanskje ikke kommer i deres levetid. De er nemlig glade i bygda. Det er det dette handler om. Bygda. Den er noe mer enn enkeltpersoner og vi som lever nå. Heskestad er et gammel og stolt bygdesamfunn. Nå er det truet. Derfor stiller alle seg bak Lloid Stene når den gamle nestoren på Eide blåser i kamphornet, får Aftenbladet vite.

– Vi gir oss ikke. Nå skal vi kjempe. Dette går vi rett og slett ikke med på, sier Aud Marit Bjørnø.

Billig

Ifølge Vegvesenet, er det nye forslaget interessant. Det kan nemlig se ut som det billigste alternativet og billige alternativer skal utredes, ifølge reglene i Vegvesenet.

– Vi legger derfor planprogrammet ut på ny høring, samtidig som det varsles oppstart av arbeid med kommunedelplan i den nye korridoren, sier Torun Lynnebakken, planleggingsleder for prosjektet.

Lynnebakken forteller også at det vil bli holdt informasjonsmøter på Moi og Vikeså i november.

Lenkegjengen. Pensjonistene Edith Sandsmark, Gladys Slettebø Moi, Jan Byberg, Marit Byberg og Lloyd Stene mener det seriøst når de sier at de kan komme til å lenke seg sammen mot ny E39 hvis Vegvesenet skulle finne på å anbefale forslaget som går gjennom Eide-bygda. Foto: Arnt Olav Klippenberg

Publisert: