Jubel for Nye Sandnes
- Endelig, dette har vi jobbet for lenge. Det har vært beinhardt, sier Forsand-ordfører Bjarte S. Dagestad og varaordfører i Sandnes Pål Morten Borgli etter klarsignalet for Nye Sandnes.
- Tor Inge JøssangJournalist

Det var en mørk og stormfull morgen. Regnet plasket ned. Vinden rusket. De to mennene som møttes på ferjekaien på Oanes krøket ryggene mot vinden. Stemningen stod i full kontrast til uværet.
– Gratulerer med dagen, sa Pål Morten Borgli til Bjarte S. Dagestad med et stort smil.
I september sa Forsand ja til Sandnes. Siden den gang har humøret skiftet like brått som sol og regn over Lysefjorden.
– Dette har vært beinhardt, med mange diskusjoner og motsetninger. Nye Sandnes er et tema som angår mange. Vi er veldig glade for å ha fått en avklaring - og at det ble det alternativet vi i Forsand har hatt tro på, sier ordfører Bjarte S. Dagestad (H).
Preikestolen blir nytt kommunevåpen
Pål Morten Borgli (Frp) puster lettet ut.
– Det har vært veldig krevende, det har vært krefter som ville sette Nye Sandnes til side. Jeg har vært tett på partiledelsen de siste tre ukene. Det var en hestehandel og veldig gledelig da vi fikk bifall, sier Borgli.
Begge har jobbet knallhardt for at Forsand og Sandnes skal få slå seg sammen, og skal ha en stor del av æren for at dette blir en realitet. Borgli har vært 4–5 ganger i Oslo i ens ærend, og har hatt utallige telefoner til Frp-ledelsen og Stortingsgruppa.
– Det har vært massivt press mot oss, men vi har stått på. En stor takk til alle som bidratt. Nå får vi slå oss sammen med den 7. største byen i Norge, sier Bjarte Dagestad.
Hovedgrunnen til at de to møttes var tilsetting av Lage Lyche som ferjekonsulent. Han skal jobbe for privat ferjedrift på Høgsfjorden. Når Ryfast åpnes i 2019, skal dagens offentlige ferjesamband legges ned. Uten privatferje må forsandbuen kjøre via Ryfast og gjennom kommunene Strand og Stavanger før de kommer til sitt nye kommunesenter på Sandnes.
Lage Lyche har arbeidserfaring fra Statens vegvesen og har vært leder for Samferdselsavdelingen i Møre og Romsdal fylkeskommune i mange år. Han kommer fra jobb i Norconsult og har drevet med forskning på trafikkstrømmer.
– Han har solid bakgrunn innenfor det systemet vi skal jobbe inn mot, sier Bjarte Dagestad.
Til Aftenbladet sier Lage Lyche at det er andre steder, for eksempel i Møre og Romsdal, hvor ferjesamband og nye veier går parallelt. Før han har studert Høgsfjord-sambandet nærmere, kan han ikke si noe om privatferjas mulighet til å overleve i konkurranse med Ryfast.
For at Nye Sandnes skal bli en vellykket kommune er privatferja alfa og omega.
– Ja, nå vil vi ha fullt fokus på privatferja og skal gjøre det vi kan for fortsatt ferjedrift. Høgsfjord-sambandet er et veldig bra samband i dag, og vi må legge alt til rette for at det skal være liv laga å drive videre. Dette er viktig. En ting er den daglige pendlingen for folk i regionen, men også for turismen. Det som skjer her i dag er utrolig viktig, og kanskje til inspirasjon til andre nabokommuner om å samarbeide om transport og kommunikasjon, sier Pål Morten Borgli.
Tunnel til Gjesdal?
Han sikter blant annet til tunnelen Espedal-Frafjord, som etter planen skal gi veiforbindelse mellom Forsand og Gjesdal.
– Hvis vi får et tett samarbeid med Gjesdal, så skal vi forsøke å få sprengt gjennom Espedal-Frafjord. Da blir denne regionen komplett. Det vil være bra også for de som ikke har vært med oss. Bra for Lysefjorden, Ryfylke, Preikestolen og Nord-Jæren, fortsetter Borgli.
– Dette er musikk i mine ører, svarer Bjarte Dagestad.
På Joker-butikken ved Lysefjorden er ikke stemningen så positiv til nyheten om Nye Sandnes.
– Ikke helt det jeg så for meg, men det kan sikkert bli bra. Og veldig greit å få avsluttet spekulasjonene. Det har vært litt mye. Nå må alle gå i samme retning , sier kjøpmann Rune Stangeland.
Tor Jonassen kommer innom for å kjøpe kaffe og lunsj.
– Jeg er ikke så veldig begeistret. Dette passer ikke på grunn av geografien. Jeg stammer fra Malmheim og Sandnes har aldri tatt seg av utkantene. Forsand har ikke noe å gjøre der, mener Jonassen.