Hjemmesykepleien i Stavanger skårer høyt i brukerundersøkelse: – De er helt vidunderlige!

De som mottar hjemmesykepleie i Stavanger er godt fornøyde. Tjenesten oppnår 83 av 100 poeng i en brukerundersøkelse. Evelyn Schjelderup (88) synes de fortjener 100 poeng.

Evelyn Schjelderup (snart 88) er svært fornøyd med Gina Chicaiza og de andre hjemmesykepleien.
  • Margunn Ueland
    Margunn Ueland
    Journalist
Publisert: Publisert:
iconDenne artikkelen er over fem år gammel

– De er helt vidunderlige! Det er gjengen fra hjemmesykepleien som holder meg oppe. Og de to døtrene mine, forteller Schjelderup.

– Jeg kom hjem fra sykehuset i oktober som en skutt person etter jeg ble operert for tykktarmkreft. Jeg grudde meg til å komme hjem. Men se på meg nå! Jeg har en bedre tilværelse enn før operasjonen. Jeg har det godt, lever et normalt liv, fortsetter hun.

I begynnelsen fikk hun hun mye hjelp, blant annet opplæring i stell av stomi (utlagt tarm). Nå klarer hun det alene. Hun får nå hjelp to ganger dagen, det går i sårstell, hjelp med kompresjonsstrømpe og medisiner.

Gode resultater

Undersøkelsen viser at brukerne opplever at de ansatte gir dem hjelpen de har behov for på en god, støttende og respektfull måte.

Det de er minst fornøyde med, er at de ansatte ikke kommer til avtalte tider, og at de ikke får ofte nok beskjed om forsinkelser. (Se faktaboks Resultater).

Punktlighet

Schjelderup synes ikke det er noe problem:

Vi skal være glade for at pleierne ikke bare går etter klokka, men tar hensyn til våre skiftende behov.

- Hør nå her! Det er noe som heter respekt for jobben pleierne gjør. Plutselig oppstår det noe, alarmen går et sted, en person har ramlet og skadet seg. Det må da vi pasienter forstå. Ingen dag er lik. Noen dager trenger noen mer hjelp enn til vanlig. Vi skal være glade for at pleierne ikke bare går etter klokka, men tar hensyn til våre skiftende behov. Hvis jeg for eksempel skulle svime av nå, da kan hun jo ikke gå!

Gina Chicaiza er spesialsykepleier innen kreftomsorg.

Lytte og oppmuntre

Sykepleier Gina Chicaiza takker for forståelsen:

– Jobben vår handler om mer enn gjøre visse arbeidsoppgaver som gi medisiner og stelle sår. Mange har vært gjennom mye. Noen dager er tøffere enn andre. Vår jobb er også å være tilstede og lytte og oppmuntre. Da vil jeg heller bli 15 minutter forsinket til neste bruker, sier Chicaiza som er spesialsykepleier innen kreftomsorg.

Vår jobb er også å være tilstede og lytte og oppmuntre.

-Jeg blir alltid så tatlesyk når de kommer, ler Evelyn.

– Det optimale er jo at vi ringer hvis vi er forsinket. Men det er ikke alltid det lar seg gjør. Har det skjedd noe akutt, må vi konsentrere oss om det. Å ringe gjør at det tar lengre tid. En del eldre har dårlig hørsel. Men vi kan kanskje bli flinkere til å forklare brukerne at klokkeslettet ikke er eksakt, at vi trenger litt slingringsmonn, legger Chicaiza til.

– De er bare helt fantastiske! Evelyn Schjelderup kan ikke få skrytt nok av hjemmesykepleien.

– Fikk meg i sving

At flest mulig skal klare seg selv best mulig lengst mulig, er målet for kommunens satsingen «Leve Hele Livet». Det har betydd en omlegging av måten hjemmesykepleien jobber på.

Levekårsjef Eli Karin Fosse er derfor ekstra glad over at brukerne gir gode tilbakemeldinger på spørsmålene «tjenesten jeg mottar støtter det som er viktig for meg» og «de ansatte er opptatt av at jeg skal klare meg mest mulig selvstendig».

Jeg har hatt hverdagsrehabilitering tre ganger og det var fantastisk.

– Jeg har hatt hverdagsrehabilitering tre ganger og det var fantastisk. To ganger på grunn av artrose i knærne, og nå etter kreftoperasjonen. Det fikk meg i sving, forteller Schjelderup.

Les også

Superhjelp gjør eldre selvhjulpne

Les også

Dobbel gevinst for eldresatsing

Les også

Fortsatt sjef i eget liv

– Går bra

– Vi hører ofte eldre klage på at det er så mange forskjellige personer som kommer hjem til dem, hvordan er det med deg?

– Det har gått bra. Jeg forstår jo de har et vaktsystem. Jeg har vent meg til det. Alle sammen i teamet er skjønne og forståelsesfulle, både mennene og kvinnene. Er det noe spesielt, kan jeg ringe og spørre etter Gina, hun er min primærkontakt, forklarer Schjelderup.

Takknemlig

-Har du ingenting på utsette på hjemmesykepleien?

-Nei! Jeg er snart 88, har det godt og klarer meg bra. Det er jeg takknemlig for. Egne holdninger og innsats er også viktig. Hadde jeg sutret og klaget, hadde jeg ikke hatt det så bra. Og jeg er jo sånn at jeg helst vil gjøre mest mulig selv.

Egne holdninger og innsats er også viktig.

– Det er ikke bare vi som gir, vi får så mye tilbake fra brukerne våre, smiler Chicaiza og gir henne en god klem.

Eli Karin Fosse er levekårsjef i Stavanger.

Forbedringer

Levekårsjef Eli Karin Fosse mener utfordringen framover blir å opprettholde den høye tilfredsheten og jobbe for at flere skal få tjenesten til avtalt tid og få beskjed om forsinkelser.

Hun har god tro på at det nye logistikksystemet som innføres i år:

– Dette vil sikre rett kompetanse på oppdragene, brukerne vil få færre ansatte å forholde seg ti og tettere oppfølging av primær- og sekundærkontakt. De ansatte får redusert kjøretid og mer forutsigbare arbeidslister.

Les også

  1. Stavanger forbilde for ny eldrereform

  2. Flere demente skal få bedre hjelp tidligere

  3. Lervig sykehjem vil ikke spare penger på mat fra storkjøkken: - Da er den saken avklart

Publisert:
  1. Stavanger
  2. Eldreomsorg

Mest lest akkurat nå

  1. Camilla stygt skada under handballkamp i Storhallen: – Dei tribunane skulle aldri ha stått der

  2. Nå skal flere tas

  3. Mange prøvde seg i konkurransen – nå er fem finalister klare

  4. Else-Marie (76) gravde opp hagen for å huse Svitlana og barna: – Nå er det bare glede

  5. Andy Fletcher i Depeche Mode er død

  6. Overrasket i lokaloppgjøret: Dette har ikke skjedd på 22 år