Nye bompriser i Hunnedalen gir dyrere hyttetur

GJESDAL: For flere bilister vil det bli langt dyrere å passere bomstasjonen på fylkevei 45 gjennom Hunnedalen. Årsaken er at prisen økes og maksrabatten blir redusert.

Publisert: Publisert:

Bomprisene på skiltet er fra 2009. Nå skal det bli nye bompriser ved bomstasjonen ved Øvstabø på Hunnedalsveien. Foto: Knut S. Vindfallet

  • Ola Fintland
    Journalist
iconDenne artikkelen er over to år gammel

Tidligere har det vært mulig å få opptil 30, 40 eller 50 prosent rabatt per passering for bilister som er villige til å punge ut flere tusen kroner på forhånd. Jo mer du har vært villig til å forskuddsbetale, desto mer rabatt har det vært mulig å oppnå.

Med maks rabatt er det mulig å passere bomstasjonen for 24 kroner for personbiler, mens tyngre kjøretøy kan passere for 42,50 kroner.

Nå går politikerne i formannskapet i Gjesdal inn for å endre rabattsystemet i tråd med nasjonale føringer. Den nye prisen for personbiler med brikkerabatt blir 50,40 kroner, mens vogntog og lastebiler over 3500 kilo må ut med 90 kroner per passering.

Det hører med til historien at bare 12 prosent av bilistene som passerer bomstasjonen, har lokale forskuddsavtaler, og det er få av disse som har hatt maks rabatt.

Les også

Jobber videre for bommer på Jæren

Nytt rabattsystem

Det nye rabattsystemet betyr at ingen vil få mer enn 20 prosent rabatt, og denne rabatten gjelder for alle personbiler med brikke og Autopass-avtale. Bobiler over 3500 kilo får også lettbiltakst så lenge de har brikke og avtale, mens tyngre kjøretøy som vogntog og lastebiler vil ikke få rabatt i det hele tatt. Det er ikke bestemt når de nye satsene skal innføres.

– Det er usikkert når de nye satsene trer i kraft. Jeg håper og tror at takstendringen først skjer når det lokale bompengeselskapet fases inn i det nye, regionale bompengeselskapet, men vi vet ikke når det skjer og har forsøkt å få et svar på det, sier Frode Fjeldsbø. Som styreleder i Gjesdal Bompengeselskap fratrådte Gjesdal-ordføreren som inhabil da saken var oppe i formannskapet, men styret i bompengeselskapet har tidligere gått inn for de nye satsene.

Les også

Rådyrt å kjøre i rushtiden med de nye bomstasjonene

Les også

Slik blir bomregningen et pengesluk

Årsaken til den store økningen er todelt. Bomprisen er ikke prisjustert siden 2011 og økes fra 48 kroner til 63 kroner for personbiler. I tillegg blir altså maksrabatten redusert til 20 prosent.

Bakgrunnen for saken er bompengereformen til regjeringen som ble lagt fram i november for to år siden, som Stortinget har sluttet seg til. Det betyr mer standardiserte takst- og rabattordninger og bortfall av lokale særavtaler. Dette er allerede innført for flere nye bomprosjekter, men krever lokal godkjenning for eldre prosjekter.

Innfører passeringstak

For å bøte på økte kostnader for flere bilister går formannskapet i Gjesdal inn for å innføre et passeringstak som gjør det gratis å kjøre gjennom bommen etter et bestemt antall passeringer i uken, måneden eller året.

Det er ikke fastsatt hvor denne grensen skal gå, men det heter forslaget fra Tom Kalsås (Ap) at «dette samordnes slik at ordningene blir rettferdige og tilpasset det enkelte bomprosjektet».

Totalt skal det bli fem regionale bomselskaper i landet, og Gjesdal bompengeselskap skal bli en del av Sørvest Bomvegselskap, som skal omfatte Agder-fylkene, Rogaland, Hordaland og Sogn og Fjordane

Publisert:

Mest lest akkurat nå

  1. Alle grønne land blir gule - ber alle la være å reise utenlands

  2. Bilfører stoppet i Ryfast – for å sove

  3. Trapper opp leteaksjonen ved Månafossen

  4. Realitykjendiser dømt til fengsel for å ha filmet og delt sexvideo

  5. Filmfestivalen i Haugesund blir ikke avlyst tross nye smittetilfeller

  6. Tre i Stavanger og en i Sandnes i karantene

  1. Gjesdal
  2. Rogaland
  3. Bompenger
  4. Hunnedalsveien
  5. Frode Fjeldsbø