Haxi-sjåførene frikjent i Høyesterett

— De tre tiltalte er lettet over at prosessen endelig er over, sier advokat Erik Ulvesæter til Aftenbladet.

Erik Ulvesæter talte de tre tiltalte Haxi-sjåførenes sak i Høyesterett.
  • • Cornelius Munkvik
Publisert: Publisert:
iconDenne artikkelen er over fem år gammel

Høyesterett har konkludert i Haxi-saken. De frifinnende dommene fra Stavanger tingrett og Gulating lagmannsrett er nå stadfestet som riktige av landets øverste domstol.

LES OGSÅ:

Les også

Pirattaxisak tok ny vending i Høyesterett

Les også

Haxi-saken ankes til Høyesterett

Saken kom opp i rettssystemet som følge av at tre unge menn fra Sør-Rogaland nektet å vedta et forelegg på 8000 kroner. Forelegget ble utstedt som følge av at de tre kjørte pirattaxi. Mannen som ba om skyss, viste seg å være en spaner fra politiet.

Offentlig plass

De tre sjåførene innrømmet både i tingretten og i lagmannsretten at de hadde kjørt politimannen og også at de hadde tatt betalt for turen. For å drive persontransport må en i henhold til yrkestransportloven ha løyve. Ingen av de tre tiltalte hadde dette.

Videre i yrkestransportlovens paragraf 4 (se faktaboks) heter det at det er straffbart å kjøre persontransport mot vederlag dersom en ikke har løyve og dersom tilbudet er rettet allmennheten på offentlig plass.

Det er rundt ordlyden i akkurat denne setningen at diskusjonen hele tiden har stått. De tre benyttet seg nemlig av Haxi-appen. Forsvaret har i alle rettsinnstansene anført at en mobiltelefon, eller en applikasjon, ikke kan anses å være «offentlig plass».

Enstemmig

I tillegg til å bli presentert et forelegg på 8000 kroner, ble de tre Haxi-sjåførenes biler avskiltet. Sjåførene har varslet søksmål mot staten som følge av nettopp avskiltingen.

I Høyesterett stilte statsadvokat Arvid Malde for påtalemyndigheten. Han anførte at «offentlig plass» i lovteksten var rettet mot hvor kjøringen foregikk, og ikke hvor tilbudet ble gitt.

LES OGSÅ:

Les også

Høyesterett vil behandle Haxi-saken

Les også

Inviterer til priskrig på drosje

— Saken har nå fått en avklaring. Nå er det opp til lovgiver å vurdere om, og eventuelt hvordan, denne typen handlinger skal lovreguleres, sier Malde til Aftenbladet.

Advokat Ulvesæter sier følgende:

— Høyesterett har ikke funnet grunnlag for å følge dette resonnementet i forhold til lovtolkningsspørsmålet, og har konkludert med at den situasjonen som var tema for de tre tiltalte – at den innledende kontakt mellom sjåfør og passasjer var via mobilapplikasjonen – ikke omfatter yrkestransportlovens paragraf 4.1 annet punktum.

Må endres

Flere fra taxi-næringen har vantro konstatert de tre tiltalte bli frikjent i rettsinstans etter rettsinstans. En av dem som ikke er overrasket, Robert Hercz, mener diskusjonen må tas politisk.

Hercz, som driver en taxi-sentral i Asker og Bærum, fulgte forhandlingene i Høyesterett. Etter forhandlingene omtalte han Haxi og Uber som pirattaxi satt i system.

(artikkelen fortsetter under bildet)

Statsadvokat Arvid Malde konstaterer at Haxi-saken har fått et utfall som gikk mot det aktoratet anførte. - Nå er det opp til lovgiver, sier han til Aftenbladet.

— Diskusjonen lovgiver må ta, er om vi skal tillate dette. Skal det fortsatt være løyvepliktig å kjøre taxi, eller ikke? Spørsmålet er rett og slett om loven skal kastes, sa Hercz.

Høyesteretts ferske avgjørelse viser at lovverket i dag ikke strekker til om den skal ramme Haxi.

— En eventuell utvidelse av den straffsanksjonerte løyveplikt må – dersom det er ønskelig – skje ved ny lovgivning, sier advokat Ulvesæter.

Uforståelig

Leif Harald Rye, som er styreleder i Stavanger taxi, stiller seg undrende til Høyesteretts avgjørelse.

— Det er uforståelig. Vi i næringen trodde de tiltalte ville bli dømt allerede i tingretten. Da det endte med frifinnelse der, trodde vi at de i alle fall ville bli dømt i lagmannsretten. Nå er de altså frikjent i Høyesterett. Uforståelig, gjentar Rye.

Han ser at avgjørelsen kan føre til en lovendring.

LES OGSÅ:

Les også

- Forbrukerne vinner taxi-debatten

Les også

- Noe er galt om disse blir frifunnet

Les også

Frp frister Uber med amnesti

— Men hva skjer i mellomtiden? Skal det være fritt frem å kjøre pirattaxi? Jeg tenker på sikkerheten til publikum. Taxi-næringen har alltid vært en regulert næring med mange forpliktelser. Vi er pliktig å ha taksameter i bilene. Vi er pliktig å rapportere inntekt. Vi har løyvekurs, kjøreseddel og sentraler. Dette koster penger og gjør at vi prismessig ikke kan konkurrere mot pirattaxier, sier Rye og fortsetter:

— Dette går ikke bare ut over næringen, men også passasjerer og deres sikkerhet. Hvilke krav er det til pirattaxisjåfører, spør styrelederen i Stavanger taxi, som irriterer seg over dem som trekker frem delingsøkonomi som et poeng i diskusjonen.

— Haxi er ikke delingsøkonomi. Det er svart økonomi, sier Rye.

Publisert:
  1. Stavanger

Mest lest akkurat nå

  1. Politibil under ut­ryk­ning kolliderte med Porsche i Hille­våg

  2. Flere blir lagt inn på sykehus. Er vi på vei inn i neste korona­bølge?

  3. Så vakkert, så vakkert

  4. Leah Isadora Behn stakk av med influencer-pris

  5. Stavanger-ost best i Norge

  6. Sandnes-kvinne får million­erstatning etter feil­behandling på SUS