Elbilforeningen frykter ladesmell

Norge trenger dobbelt så mange nye hurtigladere til elbiler i året enn det som blir bygget i dag, mener Norsk elbilforening.

Publisert: Publisert:

Håvard Lea Olsen, med Hugo (1) på armen, og Norunn Kristine Olsen kjøpte elbil av Jakob Sannes på Bavaria før helgen. Foto: Pål Christensen

  • Jone Østebø
    Journalist
iconDenne artikkelen er over ett år gammel

Salget av elbiler har tatt av. I september var andelen elbiler av salget av nye personbiler i Norge på 45,3 prosent, ifølge Opplysningsrådet for veitrafikken. 4810 nye elbiler rullet dermed ut på norske veier i forrige måned.

Regjeringen holder i sitt forslag til statsbudsjett det den har lovet tidligere, om å forlenge støtteordningene for elbiler til og med 2021.

Norsk elbilforening er fornøyd med at elbiler fortsatt vil være fritatt for engangsavgift og moms. Men der det lugger nå, er på ladefronten.

– Trenger 1000 i året

– Nå kommer det veldig mange nye elbiler på veiene, og da må dette matches med flere ladestasjoner. Vi mener at det er behov for 1000 nye hurtigladere i året. Det siste året er det bare kommet 500, og halvparten av disse er bare for Tesla-eiere, sier kommunikasjonsleder Petter Haugneland i Norsk elbilforening. Han presiserer at Tesla-laderne ikke får offentlig støtte.

En hurtiglading tar normalt rundt 20 minutter. Hvis det er flere i køen, kan minuttene fort fly av gårde. Nå er det standard med minst to hurtigladere på hvert sted. Noen stasjoner kan ha opptil åtte, og Tesla-stasjoner kan ha opptil 34 hurtigladere på samme sted.

– Vi mener at det er behov for 1000 nye hurtigladere i året, sier kommunikasjonsleder Petter Haugneland i Norsk elbilforening. Foto: Aksel Jermstad

I dag finnes det støtteordninger til ladestasjoner via klima- og energifondet Enova, men disse er ikke gode nok, mener Elbilforeningen.

I statsbudsjettet for 2019 foreslår regjeringen å øke bevilgningen til Enova med 344,5 millioner kroner, til over 3 milliarder kroner.

– Vi mener at Enova burde fått tilført øremerkede midler til ladestasjoner, slik at det ble bygget nok. Vi må ligge i forkant. Hvis nye elbileiere opplever ladekø, vil dette etter hvert skape en kraftig brems i salget av elbiler, sier Haugneland.

58 prosent i kø

I Elbilforeningens siste årlige spørreundersøkelse i mai svarte 58 prosent av 9520 elbileiere at de opplever ladekø i dag, 41 prosent av og til og 17 prosent ofte. I fjor svarte 51 prosent at de opplevde ladekø.

– Nå har vi god trøkk i elbilsalget. Men vi frykter å gå på en ladesmell hvis ikke dette blir fulgt opp med flere hurtigladere framover, sier Haugneland.

Håvard Lea Olsen og Norunn Kristine Olsen kjøpte sin første elbil i forrige uke. De frykter ikke ladekø.

– Nei, dette er bil nummer to, og den vil ikke bli brukt til lengre turer. Vi er fem i familien, og elbilen har bare plass til fire personer, så derfor vil den bli brukt til jobb, fotballtreninger og slike ting. Vi kommer til å lade den hjemme og på jobb og vil ikke ha behov for lading langs veien, sier Håvard Lea Olsen.

– Har du hørt om andre som opplever ladekø?

– Jeg har hørt om elbilister som sier at de legger inn en ekstra halvtime til lading når de for eksempel skal kjøre til Oslo, men ikke at det er ladekø, sier Olsen.

Ladeproblemer hjemme

Ikke alle har god mulighet til å lade elbilen hjemme. Mange som bor på steder med fellesparkering, kan ha problemer. Også her burde det offentlige gjort mer, mener Elbilforeningen.

– I Oslo får sameier og borettslag 20 prosent støtte til å gjøre parkeringsplassene ladeklare. Trondheim har hatt en støtteordning med begrenset beløp, som nå er brukt opp, og ellers har noen kommuner hatt ordninger med begrenset omfang. Vi mener at en slik ordning som Oslo kommune har, burde vært nasjonal, slik at det ville gjelde alle, sier Haugneland.

Publisert:

Mest lest akkurat nå

  1. Frigir navnet på 16-åringen som omkom i ulykke i forbindelse med skoleprosjekt

  2. Trener forgrep seg på spiller: Dømt til 15 måneders fengsel

  3. Milliongave til Arboretet - vil lage botanisk vitensenter og knytte seg til forskning

  4. Bodil suste rundt på fester og fløy privatfly i studietiden, men kjente større lykke da sønnen så et fint tre i Røldal

  5. NFF vil åpne for publikum på eliteseriekamper

  6. Mann til sykehus etter arbeidsulykke

  1. Statsbudsjettet 2019
  2. Elbil
  3. Norsk elbilforening
  4. Tesla