Slik skal Go-Ahead vinne passasjerene

Go Ahead skal gjøre togturen mer attraktiv. Barnefamilier skal blant annet kunne reise på Kaptein Sabeltann-turer og forretningsreisende skal få sitte i fred.

Go-Ahead sikter blant annet på bedre komfort, enkeltseter og sofa-plasser i de nye togene. Dette er tegninger av en såkalt «Pluss-vogn»
  • Håkon Jonassen Norheim
    Håkon Jonassen Norheim
    Journalist
Publisert: Publisert:
iconDenne artikkelen er over to år gammel

15. desember i år gjør det britiske selskapet Go-Ahead sitt inntog på Jærbanen, Arendalsbanen og Sørlandsbanen.

For det får selskapet i snitt 150 millioner kroner årlig over ti år av den norske staten. Til sammenligning får NSB 486 millioner i 2018. I tillegg kommer billettinntektene.

Ambisjonene er store. Hovedmålet er at flere skal ta tog. Skal de lykkes med det, må de endre reiseopplevelsen. Den skal bli mer spennende og individuelt tilpasset.

– Reisen starter ikke på toget. Den starter når kunden tenker på at de skal ut og reise. Vi ønsker å være med hele veien. Vi er ikke ansvarlige på alle de punktene i kundereisen, men vil være med å påvirke slik at kundens reise blir så smidig som mulig, sier norgessjef i Go-Ahead Cathrine Elgin til Aftenbladet.

Målet er å bli en pålitelig og robust organisasjon.

Norgessjef i Go-Ahead, Cathrine Elgin.

– Både punktligheten og regulariteten må være på topp. Svikter det, tar ikke folk toget, mener Elgin.

– Hvordan skal dere klare det på en bedre måte enn NSB?

– Først og fremst må vi sørge for å bygge et bedre samarbeid med Bane Nor enn tilfellet er i dag. Det vil påvirke hvordan driften vil fungere i hverdagen, mener hun.

Kaptein Sabeltann-tog

Ved overtakelse, skal togene bygges om. De vil ha kafétilbud på Sørlandsbanen og ombygging til premiumvogner. Ferie- og fritidsreisende kan for eksempel booke et sofaområde, hvor opptil seks personer kan sitte. Go-Ahead skal også tilby opplevelser om bord, og skal selge pakker med blant annet hotellovernatting og konsertbilletter.

I løpet av sommermånedene ønsker de å gjøre om deler av togene til Kristiansand til Kaptein Sabeltann-tog.

Go-Ahead-togene skal også tilby løsninger til forretningsmarkedet, og gjøre togene om til et mer egnet sted å jobbe. I det som er dagens komfort-vogn vil de bytte ut setene til mer komfortable seter. I tillegg vil de sette inn singel-seter, slik at folk kan jobbe i fred.

Målet til Go-Ahead er å få opp mot seks prosent passasjervekst på Jærbanen.

De skal ha både dag- og nattkupeer.

Ingen nye ruter før i 2021

Go-Ahead skal lease tog fra Norske tog under hele leieperioden, og når de tar ut materiell for oppussing i en periode, vil de få leie samme type materiell fra Norske tog.

– Vi holder på å legge planer for ombygging. Ombyggingen blir ikke iverksatt før vi har overtatt, og vi vil bruke 2020 på å bygge om materiellet. Endringene i rutetilbudet vil heller ikke skje før i desember 2021, sier hun.

Hovedkontoret skal som Aftenbladet tidligere har skrevet, ligge i Stavanger. Dette er ifølge norgessjefen på grunn av at Jærbanen er selve hjertet av anbudet «Jernbanepakke Sør». Stavanger blir også det største stasjoneringsstedet, og vil også huse drift- og operasjonsorganisasjonen. Det vil være rundt 20 administrative stillinger i Stavanger.

– I tillegg blir Kolumbus en viktig samarbeidspartner. Togene på Jærbanen skal profileres i Kolumbus-farger, sier hun.

Slik skal togene på Sørlandsbanen se ut.

– Har blitt skapt et feil bilde

Go-Ahead, som er den største aktøren på jernbane i Storbritannia, har allerede møtt en del skepsis før de har tatt over de tre togstrekningene. De har blant annet kommet dårlig ut på en kundeundersøkelse i England, men bedre på en annen. Også politikere og foreninger har vært skeptiske til det britiske selskapet.

Elgin mener det har blitt skapt et helt feil bilde av dem.

– Skepsisen har oppstått fordi det har blitt skrevet ting i media som ikke medfører riktighet, sier hun.

– Hvorfor har dere da ikke gått ut og avkreftet det?

– Vi ikke var kommet langt nok i prosessen i forhold til NSB. Derfor har saker fått vokse og gro i media, sier hun.

I løpet av sommermånedene ønsker Go-Ahead å gjøre om deler av togene til Kristiansand til Kaptein Sabeltann-tog.

Flere møter med ansatte

Go-Aheads overtakelse av togdriften på Jærbanen slo også ned som et sjokk hos flere ansatte på strekningen i høst. Elgin forteller at de har hatt flere medlems- og dialogmøter med de ansatte etter at de tok over, og håper å ha skapt et annet bilde av bedriften.

– Det viktigste for oss er å ha fornøyde kunder. Det er grunnleggende for å lykkes. For å oppnå det er vi avhengig av fornøyde ansatte. De er den viktigste ressursen vår, sier Elgin til Aftenbladet.

Hun forklarer at de har prioritert å holde kontakt med de ansatte som de har klart, i påvente av den formelle dialogen med NSB om virksomhetsoverdragelse. Ifølge Elgin skal de få være med på bygging av turnuser, utvikling av uniformer og tekniske systemer.

– Vi viderefører dagens avtaler med de ansatte og har ingen intensjon om å gjøre endringer som ikke blir godt mottatt, avslutter hun.

Go-Ahead vil også legge til rette for næringslivet med enkeltseter og dagkupeer.
Publisert:
  1. Tog
  2. Kollektivtransport
  3. Go-Ahead
  4. Vy
  5. Stavanger

Mest lest akkurat nå

  1. Da to voksne menn snakket høyt om voksne kvinners markedsverdi, ble det bråk

  2. Flere europeiske land melder om omikronsmitte

  3. Wirak varslet snø over Vinterland, og det fikk han

  4. Ny utrolig rekord for Haaland

  5. Forskarens fem om dagen for eit lukkelegare liv

  6. Ryfylke har fått sin første vingård