Dette er endringene i byvekstavtalen som Sandnes sier nei til

De andre partene har kommet frem til flere endringer som går opp økonomisk, løser trafikkproblemene og innfrir de statlige kravene for å oppnå nullvekst i biltrafikken. Sandnes sier foreløpig nei til dette.

De nye bomstasjonene på Nord-Jæren har vært i drift siden 1. oktober. Partene har den siste tiden forhandlet om endringer i den gjeldende avtalen, men foreløpig blokkerer Sandnes for disse. Foto: Jarle Aasland

  • Dag-Henrik Fosse
    Dag-Henrik Fosse
    Journalist
Publisert: Publisert:
iconDenne artikkelen er over ett år gammel

Målet med byvekstavtalen er nullvekst i personbiltrafikken fram mot 2032. For å oppnå dette har man innført rushtidsavgift både for personbiler og tunge kjøretøy.

Dagens sats for rushtidsavgift kan ikke røres så lenge det ikke foreligger en reforhandlet avtale.

Foreløpig har ikke partene lykkes med å komme frem til lokal enighet. Stridens kjerne er rushtidsavgiften. Der har Sandnes med ordfører Stanley Wirak i spissen vært urokkelig mot.

Han har flere ganger truet med å trekke Sandnes fra hele avtalen dersom rushtidsavgiften ikke fjernes.

Lokal enighet betyr endringer

De øvrige lokale partene som har deltatt i forhandlingene har kommet frem til flere endringer som går opp økonomisk, løser trafikkproblemene og innfrir de statlige kravene for å oppnå nullvekst i biltrafikken. Nedenfor er hovedpunktene i forslaget som Sandnes ikke vil være med på gjengitt.

Blant endringene som er fremforhandlet, men som ikke vil gjelde før lokal enighet kan oppnås, er:

  • Rushtidsavgiften halveres. Taksten, som ble satt til 22 kroner per passering i rushtiden, reduseres til 11 kroner. De 11 kronene kommer i tillegg til grunntaksten på 22 kroner slik at makspris reduseres fra 44 til 33 kroner. Med rabatt 26,40 kroner for hver passering. Passeringstak på 75 per måned, og timesregelen vil også gjelde.
  • Perioden det kreves rushtidsavgift for på ettermiddagen, reduseres med en halv time, slik at det bare kreves inn slik avgift mellom klokken 15.00 og 16.30.
  • El-biler får en avgift på 50 prosent i bomringen, men ikke før en andel på 20 prosent elbiler nås. Trolig i andre halvår 2019.
  • Det innføres lokale tiltak for å hjelpe «økonomisk utsatte barnehagefamilier». Foreløpig er ikke dette regelverket utarbeidet.
  • Drosjer med totalvekt over 7,5 tonn får lettelser.
  • I tillegg øker staten bidraget i dagens byvekstavtale fra 7,3 til 10,5 milliarder kroner.

Ny Byvekstavtale frem til 2029 skal erstatte den byvekstavtalen som gjelder i dag for perioden 2018 til 2023.

– Sandnes kan ikke trekke seg

Inntil nye forhandlinger kommer i gang blir nåværende rushtidsavgift stående, bekrefter samferdselsminister Jon Georg Dale overfor Aftenbladet.

Han avviser at Sandnes har mulighet til å trekke seg fra den gjeldende avtalen.

Publisert:
  1. Bompenger
  2. Samferdsel
  3. Stanley Wirak

Mest lest akkurat nå

  1. Aftenbladet avslører: Viking har brutt idrettens regelverk i Berntsen-saken

  2. Politiet har frigitt navnet på mannen som døde i trafikk­ulykken på Buevegen

  3. «Hæ, har dere flyttet dit?» spør folk. Nå har hjemmet deres vunnet arkitekturpris.

  4. Bikinifabrikken på Figgjo er solgt

  5. Ekteparet som tapte millioner på valutalån,får ikke behandlet anke i Høyesterett

  6. Foreløpig har tre søkt på jobben som Rogfast-sjef