Bilfører stoppet i Ryfast – for å sove
Den 28 år gamle, utenlandske bilføreren ble trøtt på sin vei gjennom Ryfylketunnelen tirsdag ettermiddag. I en havarilomme stoppet han bilen for å sove.
- Ove HeimsvikJournalist

– Mannen forklarte at han ble trøtt og ville ta en «powernap», forteller operasjonsleder Toralv Skårland i Sør-Vest politidistrikt til Aftenbladet.
Det var avisen Strandbuen som omtalte saken først.
Ikke lovlig
Enten det handler om soving eller noe annet, er det ikke tillatt å stoppe i de undersjøiske tunnelene, med mindre det handler om nødssituasjoner.
Det var på vei østover i Ryfylketunnelen, mellom Hundvåg og Tau, at bilføreren valgte å stoppe bilen, ikke langt fra tunnelens utløp på Solbakk.
– Vi fikk alarm om en bil med stans i tunnelen klokken 16.25 tirsdag, opplyser trafikkoperatør Kjetil Larsen ved Vegtrafikksentralen vest til Aftenbladet.
Se video fra Hundvågtunnelen: Her står bilen i fyr og flamme
Ryfast: Trafikantene har spart 180 millioner kroner i bompenger
Politiet måtte rykke ut
Når en bil stopper i tunnelen, kommer bilder av stansen umiddelbart opp på videoskjermene i Vegtrafikksentralen, slik at operatørene kan vurdere om trafikken i tunnelen må stoppes fullstendig, om ett felt må stenges, eller om trafikken kan fortsette.
I dette tilfellet fikk trafikken gå som normalt, samtidig som politiet ble varslet og rykket ut.
Politiet ble varslet klokken 16.38 og var framme på stedet med en patrulje klokken 17.06.
Ikke promille
– Det viste seg at det var en utenlandsk bilfører, som var alene i bilen. Patruljen på stedet forklarte ham at dette ikke var lovlig, sier operasjonsleder Skårland i politiet.
I tillegg måtte mannen blåse i alkometeret. Promilletesten ga ikke utslag. Deretter fulgte politiet ham ut av tunnelen og han fikk kjøre videre – uten noen bot eller annen form for reaksjoner.
Klokken 17.16 var politiet ferdig på stedet. Dermed var det gått rundt 50 minutter fra alarmen gikk hos Vegtrafikksentralen og til politiet hadde avklart situasjonen.
– Det er riktig å stoppe bilen når du er trøtt, men ikke i en havarilomme i en tunnel. Dette påvirker trafikkavviklingen og skaper situasjoner vi må rykke ut på, sier Toralv Skårland til Aftenbladet.
Les også
Ryfast
- LEDER
Ny fase for Ryfast og ny fase for Høgsfjordsambandet
- LOKALT
Ryfast-krangel: Krever 200 millioner fra Vegvesenet
- TRAFIKK
– Målet er å kunne ta betalt i februar
- LOKALT
Vegvesenet hevet kontrakten med Tecsidel. Det kan de ikke gjøre, mener det spanske selskapet
- LOKALT
Bilfører stoppet i Ryfast – for å sove
- LOKALT
– Det virker som om målet er å ta knekken på privat ferje, sier Borgli