Robot-kjendisen har nådd Kjerag

En 17 centimeter høy robot drevet av to Panasonic-batterier klatret lørdag opp et 1000 meter langt tau til Kjerag-platået. Ferden ble fulgt live på internett av 230.000 japanere.

Denne roboten, som bare er 17 cm høy, klatrer opp til Kjerag-platået. Fotomontasje. Foto: Jarle Aasland/Screen Story

  • Julie Teresa Rege Olsen
    Julie Teresa Rege Olsen
    Journalist
Publisert: Publisert:
iconDenne artikkelen er over tre år gammel

Den japanske batteriprodusenten Panasonic er på Kjerag for å lage reklame for et av sine nyeste batterier.

En liten robot, kalt Mr. Evolta, klatret lørdag opp et 1000 meter langt tau fra Geitaneset i Lysefjorden og opp til Kjerag-platået.

– Han brukte 11 timer og 26 minutter opp. Du kan trygt si det var god stemning i leieren da den nådde toppen, forteller Øyvind Torjusen, prosjektleder i Screen Story.

Ferden til roboten Mr. Evolta har skapt stort engasjement i Japan. Det spesielle stuntet ble vist på det japanske nettstedet Niconico, et stort nettsted for sosiale medier. Fredag fulgte rundt 120.000 livefeeden fra Kjerag, mens lørdag formiddag hadde seertallet steget til 230.000.

Den lille Roboten er kjent for å ha gjennomføre en rekke stunt. Han har blant annet klatret opp Grand Canyon i USA og gjennomført marathon fra Tokyo til Kyoto.

– Vi leter over hele verden etter spektakulære steder og flotte naturscener. Vi var derfor veldig fornøyde da vi fant dette majestetiske stedet. Det er flott på bilder, men å komme hit var helt overveldende, sier Masaaki Yoneyama, markedssjef for innenlandsmarkedet i Panasonic.

To forsøk

Mr. Evolta startet først klatringen klokken 05 fredag morgen, men måtte gi opp like før den nådde toppen.

– Den kom veldig langt, men måtte til slutt fires ned igjen fordi tauet ble glatt i regnværet, forteller Torjusen.

Lørdag formiddag rundt klokken 12.00 startet roboten sitt andre forsøk på å nå toppen, og like før klokken 23.30 nådde den Kjerag-platået.

– Den første dagen måtte vi lære oss å håndtere naturen. Den var tøffere enn vi trodde. Dag to følte vi fortsatt ikke at naturen spilte helt på lag, men jeg visste likevel at dette kom til å gå bra. Den tredje dagen nådde vi målet og fikk en helt fantastisk naturopplevelse fanget på film, sier Yoneyama.

Opptakene skal brukes i en dokumentar og i en egen tv-reklame for Panasonic.

74 i teamet

Et team på til sammen 74 personer deltok i den noe spesielle produksjonen. Yoneyama er i Norge samme med et team på 30 japanere og seks amerikanere. I tillegg til en rekke norske aktører. 15 av dem er fra Screen Story med base i Stavanger. De har i oppgave å produsere reklamestuntet.

Han kan ikke skryte nok av hjelpen de har fått fra lokale aktører.

– Vi er opptatt av at dette skal gjennomføres med respekt for naturen og området rundt. Det har vi fått til med fantastisk hjelp fra Sindre Bø og Bjørn Jacques i Rogaland alpine redningsgruppe. For ikke å snakke om gjengen i Screen story. Vi er veldig opptatt av å bruke lokale aktører når vi lager slike produksjoner, forteller Yoneyama.

LES OGSÅ:

Les også

Tom Cruise og Mission Impossible på Preikestolen

Her følger deler av TV-teamet i Screen Story den elleville ferden opp til Kjerag. Foto: Screen Story

Les også

Nektes å filme Bollywood på Kjerag

Her er Screen Story i aksjon med den største linsen som er å oppdrive i Norge. Her er de på Geitaneset i Lysefjorden Foto: Screen Story

TV-team er utplassert på Kjerag-platået, i kontrollrommet i Lysebotn og på Geitaneset i Lysefjorden. Foto: Screen Story

Tunge løft

Produksjonen er planlagt i lang tid. Dette er fjerde gangen teamet fra Japan er på Kjerag i forbindelse med prosjektet.

– De var her første gang i januar for å inspisere stedet, i mars dro vi sammen opp til Kjerag i stiv kuling og snø, før de var tilbake i mai for å gjennomføre en fullskala test. Den gang kom ikke roboten så langt, men det er denne gang det gjelder, sier Torjusen.

Les også:

Les også

Turist vandret langs E39 på veg til Preikestolen

Store mengder produksjonsutstyr er i sving for å forevige den spesielle ferden.

– Vi må ha med oss store mengder kamerautstyr, aggregater til strøm og mye annet. Alt må bæres opp siden det ikke er lov til å frakte det inn med helikopter, forteller Torjusen, som sammen med en rekke andre aktører, startet riggingen forrige uke.

Panasonic og Mr. Evolta er på Kjerag for å lage reklame for verdens største batteriprodusent.

En lokal klatrer har rappellert ned Kjeragveggen for å få på plass det 1000 meter lange tauet som i realiteten er dobbelt så langt.

– Dersom roboten ikke kommer seg opp, må han trekkes ned igjen. Det er den eneste måten vi kan få den ned igjen, forklarer Torjusen.

Les også:

Les også

  1. Hvis tungen til trollet kan være en populær tur, hvorfor kan ikke pikken?

Publisert:
  1. Lysefjorden
  2. Japan
  3. Kjerag
  4. Robot

Mest lest akkurat nå

  1. Pride-bryllup: – Fantas­tisk å gifte seg i selveste bibel­beltet

  2. Ordfører deltok i slokkearbeid

  3. Ni koronasmittede i Suldal

  4. «For mye vekt på følelser og psykisk helse i skolen?»

  5. De satte alltid Irene først, fordi hun trengte dem mest

  6. – Har ingen kjempegod forklaring