Anna-Marie (69) kjører Jaguar fra 1936

Da Anna-Marie Hardt (69) fikk se de store frontlyktene på Jaguaren fra 1936, var hun solgt. Etter 30 år som eier er hun blitt god venn med den gamle bilen.

Anna-Marie Hardt falt for de store frontlyktene da hun kjøpte bilen i 1986.
  • Ola Fintland
    Ola Fintland
    Journalist
Publisert: Publisert:
iconDenne artikkelen er over fire år gammel

– Det er en veldig god følelsen å kjøre denne bilen. Vi blir på en måte ett når jeg sitter bak rattet. Vi kjenner hverandre godt, og jeg kan høre hvis det er noe galt med motoren, sier Anna-Marie Hardt (69).

Men det tok litt tid før hun ble bestevenn med den gamle bilen fra 1936, en SS Jaguar Tourer.

– I dag er det veldig morsomt å kjøre den. Men det tok en del mil å bli vant til bilen. I starten var jeg litt redd for å stoppe på rødt lys, og jeg måtte lære meg å dobbeltclutche. Men nå hører vi sammen, og jeg lar ikke hvem som helst sitte bak rattet, for det er min bil, sier Hardt.

– Vi blir på en måte ett når jeg sitter bak rattet. Vi kjenner hverandre godt, og jeg kan høre hvis det er noe galt med motoren, sier Anna-Marie Hardt.

Moderne girkasser har synkroniserte gir som gjør dobbeltclutching overflødig. En del gamle biler krever imidlertid en litt mer omstendelig omgang med clutchen for å gire. Først må man trykke inn clutchen og sette giret i fri. Så gir man gass og tar clutchen ut og inn igjen. Dette gjøres for å øke turtallet på motoren mens giret fortsatt står i fri. Først når turtallet er økt, kan man skifte til nytt gir og ta clutchen ut igjen.

Kjørte til Lysebotn

Lørdag kjørte Hardt ned den bratte fjellsiden til Lysebotn. De 27 hårnålssvingene bød ikke på noen spesielle problemer, men hun erkjenner at du må vri litt på rattet.

– Jeg elsker å kjøre i fjellene, sier Anna-Marie Hardt.

Anna-Marie Hardt er den andre eieren av bilen og kjøpte den av en enke i England i 1986.

Det er kanskje ikke så rart. For hun kommer selv fra byen Luzern midt i fjellandet Sveits. Sammen med den sveitsiske Jaguar-klubben er hun på en rundtur i Norge. Tidligere har hun kjørt helt til Nordkapp. Men denne gangen går rundturen gjennom Sør-Norge.

Totalt er det 12 biler som er med, og lørdag ettermiddag var de linet opp utenfor Jaguar-forhandleren Hellestø Bilpaviljongen på Sola. Anna-Maria kjører en av de eldste bilene, og hun flat pladask for de store frontlyktene da hun kjøpte den i England i 1986.

– Jeg ville ha en gammel bil med store frontlykter og fire seter, slik at jeg fikk plass til barna i baksetet, sier Hardt.

Kjøpt i England

Hun kjøpt bilen av en enke i England som ville selge den etter at mannen var død, og prisen den gang var rundt 10.000 sveitserfranc. Det tilsvarer rundt 80.000 norske kroner med dagens kurs. I dag er bilen verdt millioner.

– På den tiden var det ingen som ville ha gamle biler. Det var først på 1990-tallet det ble mer ettertraktet. Jeg kjøpte den av en søt gammel dame, og jeg er den andre eieren av bilen, sier Hardt.

Hun har fortsatt den originale motoren på 2,5 liter, men fikk satt inn en tilsvarende 3,5 liters motor for 10 år siden for å gi bilen enda mer fraspark.

– Har du fått tilbud av folk som vil kjøpe den?

– Jajaja. To ganger i Sveits, en gang i Italia og en gang i England. Men den er ikke for salg. Så lenge jeg har helse til å kjøre den vil jeg gjøre det. Jeg elsker å kjøre denne bilen. Det er ikke så mange damer som kjører gamle Jaguarer, men jeg holder godt følge med mennene, sier Hardt.

Ektemannen Nicolas Hardt kjører en Jaguar Mark 2 fra 1960-tallet.

Ektemannen Nicolas Hardt foretrekker litt mer moderne biler og kjører selv en Jaguar Mark 2 fra 1960-tallet.

Historien til bilmerket Jaguar er vevd tett sammen med historiske hendelser, og hadde det ikke vært for Adolf Hitler, er det ikke sikkert at bilprodusenten hadde fått navnet Jaguar.

Før 2. verdenskrig var navnet til bilprodusenten nemlig SS Cars Ltd, og alle bilene hadde SS som en del av navnet. Men SS var også forkortelsen for Adolf Hitlers livvakter. Schutzstaffel, bedre kjent som SS, ble dannet for å beskyttet føreren og partiet NSDAP. Etter hvert utviklet SS seg til å bli det tredje rikets militær- og ordensvesen, og de fikk også ansvar for å drive konsentrasjonsleirene. Det gjorde sitt til at navnet ikke hadde noen god klang etter krigen.

Derfor skiftet SS Cars navn til Jaguar Cars i 1945. Det var et navn selskapet begynte å bruke allerede før krigen som en del av modellnavnet på flere biler fra 1936, og bilen til Anna-Marie var en av de aller første som fikk Jaguar-navnet på panseret.

Lørdag var flere gamle Jaguarer fra den sveitsiske Jaguar-klubben samlet utenfor Hellestø Bilpaviljongen på Sola.
Publisert:
  1. Bil
  2. Jaguar
  3. England
  4. Sveits

Mest lest akkurat nå

  1. Mann angrep tog–personell i Klepp – utøvde vold mot vektere og politi­folk

  2. Kilder til Aftenbladet: – Ingen nedstengning av samfunnet

  3. Wiig gartneri sier opp 15, stenger all vinterproduksjon av tomat og agurk

  4. Fikk hjerte­betennelse etter korona­vaksine: – Må kunne dis­kutere om unge menn bør vak­sinere seg

  5. Viking henter stortalent fra Bryne: – Har kommet en del reaksjoner

  6. FHI i ny omikron­rapport: Alvorlig situasjon – nød­vendig med sterkere til­tak