Viktig å få bort saltet om vinteren

Å vaske bilen nå om vinteren synes å være en kortsiktig og nytteløs oppgave. Men det er viktigere å holde bilen ren om vinteren enn i sommerhalvåret. Mye viktigere.

Ikke spar på bilvask om vinteren. Det koster, men mye mindre enn hva skadene etter saltvinteren forårsaker. Foto: Knut S. Vindfallet

  • Sven Emil Refseth
Publisert: Publisert:
iconDenne artikkelen er over åtte år gammel

Det føles helt forgjeves å bruke penger på å vaske bilen om vinteren. Den blir jo like stygg dagen etter. Men det skal du ikke bry deg om.

Svarer seg

For vinteren er et mareritt for lakk og understell. Salt, sotpartikler, forurensning, sand, asfalt— og oljerester ødelegger for tusenvis av kroner.

– Det er så dyrt med bil og bilhold i Norge at det er svært viktig å holde bilen så ren som mulig om vinteren. Det svarer seg garantert. Sausen av salt og skitt som hver dag sprayes opp under bilen og oppover bilen gjør stor skade hvis den blir liggende urørt. Vi anbefaler å vaske bilen med underspyling oftere om vinteren enn i sommerhalvåret. Det får bileieren igjen for. Det er bilvaskansvarlig i Shell, Ole Petter Hagfors, som sier dette.

På spørsmål om vanlig underspyling i vaskehallen er god nok vask og tilstrekkelig behandling av bremser og chassisdetaljer, svarer han:

– Jeg er ikke fagmann, men vi har kjøpt inn det beste som finnes av bilvaskautomater, og jeg vet at en underspyling består av inntil 400 liter rent vann som spyles i alle vinkler under bilen under høyt trykk. Det er en bra behandling, om det kan gjøres bedre må du spørre andre om.

Underspylt fra dag 1

– Er vanlig underspyling av bilen god nok behandling, daglig leder av Tuff-Kote Dinol på Forus, Kristian Danielsen, du ser flere biler under enn noen andre?

– Jeg skal være forsiktig med å si at det ikke virker, men vi ser egentlig liten forskjell under på biler som kommer til oss enten de er regelmessig underspilt eller ikke. Dersom bileieren regelmessig har underspylt bilen sin siden den var helt ny, har det god effekt.

– Men har skitt, salt og asfaltrester festet seg, skal det mer enn en underspyling til å få det vekk. – Vi går løs på undersiden av bilen med såper, avfetting og høytrykkspyling med mye vann for å få bilen ren nok til å understellsbehandle den. I løpet av et år kjører vi bort i alle fall 4 tonn med sand fra anlegget. Det stammer fra 1200-1300 biler, og flere av disse er helt nye uten skitt på. I snitt blir det 4-5 kilo fra hver bil, minst ei halv bøtte med skitt fra hver eneste bil. Det sier noe om effekten av underspyling.

Mest ekstraarbeid

– Det finnes langt rør med 90 graders bend som du kobler til høytrykkspyleren hjemme og kommer til under hele bilen. Har det noe for seg?

– Igjen gjelder regelen om hvis du har gjort dette fra dag 1, så har det effekt. Begynner du med slik sprøyting når bilen har vært på veien et eller flere år, er det mest ekstraarbeid for den som spyler og liten eller ingen effekt, sier Danielsen.

– Spray låsolje i låsesylinderen. Jeg anbefaler også alle å bruke nøkkelen i låsen med jevne mellom. Mange bruker kun fjernkontrollen, og vi ser mange eksempler på at låsene er gjengrodde av skitt og at bilen ikke lar seg åpne med nøkkelen, sier kommunikasjonsrådgiver Jan Ivar Engebretsen i NAF.

– Og husk å holde bremseskivene rene. Salt og skitt fra veien setter seg på bremsene og kan redusere bremseeffekten. Han sier at vi bør være spesielt oppmerksomme på at bremseskivene kan ruste på baksiden. Derfor er det ekstra viktig å sørge for å vaske bremseskivene vinterstid.

Publisert:

Mest lest akkurat nå

  1. Over natten ble denne grusbanen til en perfekt isflate. Hvem som har laget den er et mysterium

  2. Folkehelse­instituttet bommet kraftig på smitte­tall i julen

  3. Ber folk slutte med «smitte-shaming»: - Gapestokken ble faktisk avskaffet for mange år siden i Norge

  4. Mann døde etter å ha fått tre over seg i Gyland

  5. Fine skiforhold i Sirdal, men ekstrem­kulde ødelegger idyllen

  6. Sola vurderer å trekke seg fra lokalt sam­arbeid hvis skjenke­stoppen videre­føres lokalt