Stavanger lærer matte av Sandnes

— Hadde jeg hatt en slik lærer og et slikt opplegg, hadde til og med jeg blitt flink i matte! lød det fra begeistrede stavangerpolitikere etter at de besøkte Smeaheia skole i Sandnes.

Publisert: Publisert:

Lærer Gerd Inger Moe er ildsjelen som først gikk i gang med det nye matte-opplegget på Smeaheia skole. Foto: Jarle Aasland

  • Margunn Ueland
    Journalist
iconDenne artikkelen er over åtte år gammel

Oppvekstpolitikere fra Stavanger fikk være med på en mattetime med 4b på Smeaheia skole i Sandnes. Fra venstre: Erlend Jordal (H), Arnt-Heikki Steinbakk (Ap), Iselin Nybø (V) og John Peter Hernes (H). Foto: Jarle Aasland

— Hvorfor er vi gode? spør lærer Gerd Inger Moe.

— Vi øver. Vi har god mattelærer. Vi lærer ting ganske tidlig. Vi gir aldri opp, lyder svarene fra elevene i 4B.

— Hvordan lærer vi best?

— Når det er litt vanskelig.

— Men da får vi det ikke til med det samme, hva gjør vi da?

— Øver! Strever! Arbeider sammen. Spør om hjelp.

Noe for Stavanger?

Langs vindusrekka sto fire skolepolitikere fra Stavanger oppstilt: Leder av oppvekststyret John Peter Hernes (H), nestleder Iselin Nybø (V), Aps fremste skolepolitiker Arnt- Heikki Steinbakk og Erlend Jordal (H).

De hadde hørt om at Smeaheia hadde tatt i bruk en ny måte, en russisk metode, i sin matteundervisning, og at det gir svært så gode resultater. Nå ville de finne ut om dette var noe som bør prøves ut i Stavanger.

Ros og applaus

— Hvordan vil dere finne arealet av mangekanten? Forslag til løsninger?Elevene diskuterer ivrig sammen, to og to. Den ene etter den andre går opp på tavla og presenterer sin løsning. Alle får ros og applaus. Her er det ikke flaut å komme med et "galt" forslag. Flere fellesoppgaver.

Skolepolitikerne følger våkent med og lar seg imponere: Ikke bare over hvor flinke elevene er/hvor høyt nivået er, men hvor godt alle elevene jobber, hvordan de samarbeider og hvor positiv respons alle får fra en inspirerende og dyktig lærer.

Stoppeklokke og diplom

Læreren står klar med stoppeklokka: Hvem klarer å løse flest multiplikasjonsoppgaver? Bøyde nakker og ikke en lyd, bortsett fra intens blyantskribling. 5 minutter og 30 sekunder senere er tida ute, og de to vinnerne får hver sin diplom og klassens applaus.

NB! Elevene konkurrerte med seg selv: De skulle se om de kunne slå sin egen rekord fra forrige prøve.

Ny felles oppgave: Hva er størst av 675:5 + 215 og (675 + 215):5? Hver gang en elev viser løsningen på tavla, passer læreren på at alt blir forklart grundig. Så ny runde med individuelle oppgaver.

— Hvem har jobbet godt denne timen?

Nesten alle strekker hånda i været.

— Har dere strevd?

— Ja!

— Det er bra! Dere må streve! slik avslutter læreren timen.

- Knallgode!

Ivrige og oppglødde skolepolitikere snakker i munnen på hverandre:

— De var knallgode! Jeg fikk til flere av oppgavene, men den distributive lov baklengs, den greide jeg ikke! ler Iselin Nybø.

— Dette var avansert til å være 9-åringer. Og for en fantastisk ro i klassen, skyter Arnt-Heikki Steinbakk inn.

— For en knallgod lærer, hun holdt trykket hele veien, og alle fikk oppmuntring og applaus, kommenterer John Peter Hernes og Erlend Jordal.

Ildsjeler

Lærer Gerd Inger Moe har dette budskapet:

— Vi kan ikke bruke hele det første skoleåret på å lære barna å telle til 10. Da kjeder de seg. De må få utfordrende oppgaver, lære å streve, lære å jobbe sammen.

Det var derfor hun for tre år siden oppsøkte Natalia Blank, professor i matematikk ved Universitetet i Stavanger. Hun oversatte russiske mattebøker og russiske hefter med lærerveiledninger til norsk, og Gerd Inger gikk så i gang sammen med kollega Ingunn Fostervold, godt støttet av skoleledelsen.

- Gå i gang!

— Ta kontakt med UiS, sett av penger slik at lærere som vil gjøre dette kan kjøpes fri fra andre timer. Begynn i det små, gjør det skikkelig, lød Moes råd.

— Nå starter snart budsjettprosessen, så dette besøket var god timing, sier Steinbakk (Ap).

— Det er ikke tilfeldig vi var her. Det var ikke tvil om at dette virket, smiler Hernes (H).

Sandnes kommune har støttet matteprosjektet på Smeaheia med 150 000 kroner, og kommer trolig til å sette av nye 50 000 kroner, kunne Smeaheia-rektor Tor A. Isene opplyse.

Klarer du dette?

Her er en av oppgavene elevene i 4B løste:

En hare og en bjørnunge startet å løpe samtidig fra samme sted, men i motsatt retning. Hva er avstanden mellom dem etter ett minutt hvis haren løper med en hastighet på 12 meter i sekundet og bjørnungen med en hastighet på fire meter i sekundet?

SVAR: 4 x 60 + 12x 60 = 240 + 720 = 960 meter.

En oppgave til:

Hvilke av likhetene er sanne?

  1. 236 x 7 = 7 x 236

2)675:5+215=(675+215):5

3)2725+565=565+2725

4)(27 x 2) x 3=27 x (2 x 3)

5)(431+946)+257=431+(964+257)

6)(323+156) x 4=323 x 4+156 x 4. SVAR: Alle bortsett fra oppgave 2.

Publisert:

Mest lest akkurat nå

  1. Oppfordrer til Halloween-feiring for de minste barna

  2. Sykefraværet gikk ned, men ikke nok. Nå får de en sjanse til

  3. Gutt påkjørt på Bryne

  4. Klar melding til egen minister: Grav ut Domkirken!

  5. Silje fikk topp­karakterer og er ingeniør. Nå jobber hun i kles­butikk

  6. To nye smittetilfeller i Sandnes onsdag

  1. Stavanger