Rogfast skal opp i Stavanger tingrett i neste uke

Rogfast-sjefen avdramatiserer budsjettkutt på 100 millioner. Det er større verdier på spill i neste ukes rettssak.

Publisert: Publisert:

Illustrasjon av Boknafjordtunnelen som strekker seg i retning Kvitsøy og Bokn. Oppe til høyre i illustrasjonen skimtes det som skal bli et fremtidig næringsområde. Rettighetene til området i Mekjarvik sør er for lengst blitt advokatmat. Saken kan potensielt påvirke bompengeprisene til slutt. Foto: Statens vegvesen

  • Geir Søndeland
    Journalist
iconDenne artikkelen er over to år gammel

Høyre, Frp, KrF og Venstre ble onsdag enige om å fjerne hele det statlige bidraget neste år til Rogfast-prosjektet.

At 100 millioner ble fjernet med et pennestrøk, fikk Geir Pollestad (Sp) til å kritisere stortingsflertallet for et målrettet tiltak for økt bruk av bompenger.

Samtidig forsikret både Helge André Njåstad (Frp) og Nikolai Astrup (H) at dette ikke vil få noen konsekvenser for framdriften i prosjektet.

Upåvirket framdrift

Prosjektleder Tor Geir Espedal i Rogfast bekrefter dette.

– Dette betyr ikke noe for framdriften. Det innebærer bare at vi må trekke mer på bompengelånet i 2018. Den eneste økonomiske konsekvensen er at det blir en litt større sum på renten som belastes prosjektet. Beløpet blir ikke stort, sier han.

Eksempelvis kan det være snakk om drøyt 2 millioner hvis rentenivået er på drøyt 2 prosent.

Stortinget har vedtatt å finansiere Rogfast med 78,6 prosent bompenger, resten statlige midler. Regjeringen foreslo å bruke 400 millioner bompenger neste år og 100 millioner i statlige midler, men nå er den statlige andelen altså nede i kroner null.

Illustrasjon av et tverrsnitt av Boknafjordtunnelen som strekker seg nordvestover mot Kvitsøy og Bokn. Foto: Statens vegvesen

Prosjektlederen rapporterer om uendrede kostnadsprognoser. Det betyr 17,1 milliarder kroner i antatt sluttkostnad, hvorav bompenger utgjør 3,7 milliarder. Det er også regnet på en maksimal kostnadsramme, som er 19,2 milliarder. Passeres rammen, må Stortinget vurdere saken på nytt.

Statens vegvesen har lagt til grunn en snitt-takst per kjøretøy på 374 kroner (2017-nivå), med 1050 kroner for tunge kjøretøy og 350 kroner for lette.

Senere har Rogfast kvalifisert seg til et årlig takstkutt verdt 78,8 millioner. Tilskuddet er beregnet å redusere takstene med 10 prosent. I tillegg skal det gis 20 prosent rabatt for lette kjøretøy med gyldig brikke og avtale. Dette tilsier en takst ned mot 245 kroner for lette kjøretøy. Det gis ikke rabatt for tunge kjøretøy.

Oppstart på nyåret

– Vi forventer oppstart rett over nyttår med tverrslag mot Arsvågen. Tverrslag ved Mekjarvik regner vi med å gå i gang med i mars neste år. Trafikkåpning er antatt i januar 2026, men det kan selvfølgelig blir endringer på det, i og med at det er så langt fram i tid og det kan skje en del ting, sier Espedal.

Les også

Rogfast-strid etter enighet om statsbudsjettet

Les også

Ketil Solvik-Olsen (Frp) får klarsignal i Rogfast-strid

Les også

Ellevill Rogfast-strid kan gi mer bompenger

Les også

Advokat kaller Rogfast-strid «bortimot parodisk»

Bildet viser hvor ny utfylling er planlagt i sjøen i forbindelse med samferdselsprosjektet Rogfast. Her sett fra nordsiden av Randaberg Industries. Byfjordtunnelens innløp er like til venstre, utenfor bildet. Det om lag 120 mål store utfyllingsområdet som det nå er full strid om, vil strekke seg fra tunnelportalen til Byfjordtunnelen i retning Mekjarvik. Foto: Fredrik Refvem

Randaberg mot staten

En lang rekke faktorer vil påvirke sluttregningen for staten og trafikantene som skal betale bompenger.

Deriblant utfallet av en rettsrunde som starter så smått onsdag i neste uke med et forberedende rettsmøte.

14. september i fjor skrev Aftenbladet at Rogfast er på vei til retten. Saken har vært tema på Stortinget, og nå går startskuddet for dragkampen om opptil 360 millioner kroner i verdier, ifølge beregninger fra Statens vegvesen. Det omstridte utfyllingsområdet i Mekjarvik sør er like stort som 17 Viking stadion-gressmatter.

Hva tilsvarer summen i trafikk og bompenger? Med en antatt snitt-takst per passering på 374 kroner, trengs det nesten 1 million passeringer. Grovt regnet tilsvarer summen også trafikkmengden for nesten et halvt år (44 prosent).

Regjeringsadvokat Anders F. Wilhelmsen fører saken på statens vegne mot Hemtoco Invest AS, Ommund og Ragnhild Todnem, Randaberg kommune ved ordfører Kristine Enger (Ap) og Torleif Todnem.

En av de involverte advokatene har kalt saken bortimot parodisk, og et utfall i disfavør av Statens vegvesen kan gi høyere bomtakster.

– Det er gjort ekspropriasjonsvedtak på retten til å fylle ut og eie den utfylte massen. Grunneier er enig i utfylling, eiendomsretten er stridstema. Saken er sendt til Stavanger tingrett, sier Espedal.

– Parallelt er det søkt om forhåndstiltredelse av eierne. Hemtoco har underskrevet tiltredelseserklæring, og jeg hadde senest onsdag et hyggelig møte med Helge Todnem (Hemtoco Invest), sier prosjektlederen.

Illustrasjonen viser utfyllingen med masser fra Rogfast slik den er planlagt i Mekjarvik sør. Foto: Statens vegvesen

Publisert:

Mest lest akkurat nå

  1. Rogalending i 30-årene pågrepet og siktet for seksuelle overgrep mot hunder

  2. Raser mot kriminell misbruk av krisetiltak

  3. Ingrid (76) ble smittet på bussen: – En fantastisk tur, jeg kjenner meg helt frisk

  4. Kommuneoverlege om busstur for pensjonister: – Jeg ville tenkt meg grundig om

  5. Fem koronasmittede tok hurtigbåt hjem

  6. «Som å stupe inn i luksusfellen»

  1. Statsbudsjettet
  2. Statens vegvesen
  3. Stavanger tingrett
  4. Mekjarvik
  5. Geir Pollestad