Fortsatt uklart hvorfor det nye redningshelikopteret veltet på Sola

Undersøkelsene pågår fortsatt etter at det splitter nye redningshelikopteret veltet på Sola fredag. Det splitter nye redningshelikopteret har fått store materielle skader.

Publisert: Publisert:

Redningshelikopteret er fortsatt ikke snudd etter at det veltet på Sola fredag. Foto: Jarle Aasland

  • Tor Gunnar Tollaksen
    Journalist
  • NTB
iconDenne artikkelen er over to år gammel

Lørdag ettermiddag var det stor aktivitet utenfor hangaren på Sola hvor det splitter nye redningshelikopteret veltet. Rundt 40 personer, soldater, vernepliktige og ansatte deltok i oppryddingsarbeidet.

Lukten av drivstoff møter oss når døren fra hangaren åpnes, og vi slipper ut for å ta helikopteret i øyesyn på 50 meters avstand.

Rundt helikopteret ligger knuste deler fra rotorbladene. Rotoren ble totalskadd da helikopteret veltet. Personene som deltar i oppryddingsarbeidet opererer med sopekoster, filtermasker og har på seg verneutstyr.

Aldri hørt om lignende

Blant dem er også to personer fra Statens havarikommisjon for Forsvaret som skal finne ut hva som forårsaket helikoptervelten.

Lørdag ettermiddag var det helt uklart om hendelsen skyldtes tekniske eller menneskelige feil.

Det var to personer i helikopter da det veltet fredag ettermiddag, men ingen ble skadet.

Etter helikoptervelten fløy oberst Pål Bjørnar Alfheim fra Oslo til Sola for å følge opp hendelsen. Alfheim er sjef for OT&E AW101, oversatt til norsk betyr det at han er leder for test og evaluering av de nye redningshelikoptrene.

Redningshelikopteret, som skal fases inn i Norge de neste årene, benyttes blant annet i land som Danmark, Portugal, Japan og Canada. Oberst Alfheim sier han aldri har hørt om lignende hendelser med helikopteret som det som skjedde på Sola fredag.

  • FORSTÅ: Dette er de nye redningshelikoptrene

Oberst Pål Bjørnar Alfheim kom til Sola fredag kveld for å følge opp hendelsen med helikoptervelten. Foto: Aasland, Jarle

Venter på svar

Til Aftenbladet forklarer Alfheim at det er for tidlig å si noe om årsaken til hendelsen og skadeomfanget.

-Utover det vi kan se av de materielle skadene, er det de videre undersøkelsene som må si noe om omfanget.

Hva som skjer med helikopteret og med arbeidet videre, avhenger også av hva havarikommisjonen finner i sine undersøkelser.

-Når det gjelder hva som skjer videre, må vi avvente konklusjonene av det arbeidet som havarikommisjonen nå gjør for å finne ut av årsakssammenheng og hendelsesforløp, før vi kan si noe nærmere om dette, sier Alfheim.

Han sier også at det er for tidlig å si noe om kostnadene av de materielle skadene og om helikoptervelten går utover tidsplanen for innføringen av de nye helikoptrene.

De nye redningshelikoptrene er et prestisjefylt prosjekt som staten med Justisdepartementet i spissen, har satt av vel 14,6 milliarder kroner til. Dette innebærer 16 nye helikoptre og opptrening av mannskap.

Rundt 40 personer deltok lørdag i oppryddingsarbeidet. De var kledd i verneutstyr på grunn av at helikopteret blant annet inneholder kompositter, blant annet karbonfiber. Foto: Aasland, Jarle

Forsinket til Norge

Kontrakten om kjøp av 16 nye helikoptre ble inngått i 2013, og de skal fases inn i perioden 2018–2020. Sola er først ute, og deretter følger Ørland (2018), Banak (2019), Bodø (2019), Rygge (2020) og Florø (2020).

Helikoptrene ferdigstilles hos produsent Leonardo Helicopters i Storbritannia og skulle opprinnelig vært levert innen 1. april 2017. Det første helikopteret ble imidlertid forsinket på grunn av utfordringer knyttet til produksjon, test og sertifisering.

– Statens havarikommisjon for Forsvaret skal foreta videre undersøkelser. De kom fredag kveld og er på stedet nå og foretar videre undersøkelser. Det vil nok ta noe tid før man kommer til en konklusjon, sier major Stian Roen, kommunikasjonssjef i Luftforsvaret, til NTB.

Rotorbladene gikk da helikopteret veltet. Helikopteret fikk store skader i velten. Foto: Jarle Aasland

Bakkekjøring

Luftforsvaret har også utpekt en undersøkelsesoffiser som samarbeider med kommisjonen.

Først når undersøkelsene på stedet er ferdige, vil helikopteret bli reist opp igjen.

Helikopteret sto på bakken med motor og rotor i gang da uhellet skjedde fredag ettermiddag under såkalt bakkekjøring. Det innebærer at motor og rotor startes opp for å gjøre ulike tester. Det var to personer om bord og tre teknisk personell på utsiden.

Det er fortsatt uvisst hva som førte til at helikopteret veltet. Foto: Jarle Aasland

Kom for en uke siden

Helikopteret er av typen AW101 og er splitter nytt. Det kom til Sola fredag for en uke siden. Dette er det første av 16 slike helikoptre som Forsvaret har bestilt. På sikt skal de erstatte de over 30 år gamle SeaKing-redningshelikoptrene.

Dette første helikopteret skulle etter planen settes i drift i 2018. Det er foreløpig helt uvisst om denne velten vil påvirke fremdriften i prosessen med innfasingen av de nye redningshelikoptrene.

Etter planen skal både justis- og beredskapsminister Per-Willy Amundsen (Frp) og forsvarsminister Frank Bakke-Jensen (Frp) delta på en offisiell markering der helikopteret skal vises fram, 20. desember.

Innen den tid skal også helikopter nummer to være på plass.

Det nye redningshelikopteret veltet fredag ettermiddag utenfor hangaren under testing. Rotoren var i gang under velten Foto: Jarle Aasland

Publisert:

De nye redningshelikoptrene

  1. Bli med inn i «verdens beste redningshelikopter»

  2. To ganger i fjor fikk Sea King motorstopp i lufta. Her settes erstatteren i drift på Sola

  3. Nå kommer de: «Trolig det råeste verden har sett»

  4. Nye redningshelikoptre er ytterligere forsinket

  5. Trente med nye redningshelikoptre over Gandsfjorden

  6. Regjeringen har varslet Stortinget om mulig kostnadssprekk for nye redningshelikoptre

  1. De nye redningshelikoptrene
  2. Sola
  3. Hovedredningssentralen
  4. Luftforsvaret
  5. Rogaland