Hjelmeland vil være med på hydrogen-eventyret

Verdens første hydrogenferje kommer til Ryfylke om to år. Kan Hjelmeland kommune utnytte mulighetene som byr seg?

Publisert: Publisert:

I dag trafikkeres sambandet Hjelmeland-Nesvik-Ombo av to dieselferjer. Om to år drives ferjene fram med nullutslippsteknologi. Haldis Karine Nilsen og Bjørn Laugaland tror teknologien kan nyttes i havbruket, varetransport på land og mange andre områder. Foto: Tor Inge Jøssang

  • Tor Inge Jøssang
    Journalist
iconDenne artikkelen er over ett år gammel

– Dette er en spennende ny tid og en gyllen mulighet til å gi gass, i dobbel forstand. Vi har lyst til å være en del av det grønne skiftet, sier ordfører Bjørn Laugaland og plan- og forvaltningssjef Haldis Karine Nilsen.

I 2021 skal verdens første hydrogendrivne ferje settes i drift i ferjesambandet Hjelmeland-Nesvik-Ombo. Ferja skal ta opptil 299 passasjerer og 80 biler.

Tirsdag vedtok formannskapet i Hjelmeland at de skal starte et hydrogen-prosjekt i håp om å utnytte bølgen som kommer i kjølvannet av verdensnyheten.

– Dette setter Hjelmeland på kartet. Når hydrogenferja kommer rekende på ei fjøl, er det spennende å hive seg på, sier Laugaland og Nilsen.

Norled vant i skarp konkurranse med Fjord 1 og Boreal, og skal nå utvikle, bygge og drifte en hydrogen-elektrisk ferje med nullutslippsteknologi. Minimum 50 prosent av energibehovet dekkes av hydrogen.

- Dette er teknologiutvikling i verdensklassen. Verden ser til Norge. Hydrogen blir den siste brikken for å få nullutslipp i ferjesektoren. Hydrogen er løsningen der elektrisk drift alene ikke er mulig, sa vegdirektør Terje Moe Gustavsen da avtalen ble underskrevet i januar.

Energi til oppdrett og transport

Haldis Karine Nilsen og Bjørn Laugaland har stor tro på at hydrogen kan nyttes til andre formål enn bare ferjene på Jøsenfjorden.

– Vi ser på det som skjer lengre nord, i Sogn og Hordaland. Der pågår det en målbevisst hydrogensatsing. Hos oss kan hydrogen være aktuelt som alternativ energibærer for havbruksnæringen, for hurtigbåter, til biler og varetransport, sier duoen.

Kommunen har søkt om penger til et hydrogen-prosjekt og har foreløpig klar en pott på 300.000 kroner. Planen er å arrangere en konferanse, dra på studietur til Tyskland eller Sveits, hvor hydrogen som energibærer er mer utbredt. Og lage en rapport om hvordan mulighetene best kan utnyttes lokalt. Dessuten blir hydrogen et tema i kommuneplanen, som det jobbes med.

I dag er det ingen utbygd ladestruktur i utkantkommunen, og det er i egen søknad søkt om midler til etablering av ladepunkt i tilknytning til kommunale bygg. På grunn av hydrogenferja planlegges et bunkringsanlegg for hydrogen i industriområdet Vikaneset. Her skal hydrogenferja innom hver tredje uke for å bunkre opp drivstoff.

Den nye ferja har en lengde på 82 meter og er 16,5 meter bred. Det blir plass til 80 biler og 299 passasjerer. Fartøyet skal gå på både flytende hydrogen og strøm. Sammen med søsterferja, som går på ren batteridrift, er den totale kontraktsverdien på drøyt 1,1 milliarder kroner. Foto: Norled

Avfall som energi

På Ryfisk slaktes tusenvis av tonn med oppdrettslaks. I Tytlandsvik er det nylig åpnet et ny laksefabrikk. Når det såkalte postsmoltanlegget er i full drift vil 1 million laks svømme rundt. På sikt kommer et liknende produksjonsanlegg i Årdal. Innen landbruket er det store melkefjøs.

– Biogassen fra fiskeekskrementer, kumøkk, fiskeslo og andre avfallsstoffer kan utnyttes til produksjon av hydrogen, for eksempel. Vi kan skape en sirkulærøkonomi, der det som er avfallet i én bransje, blir råstoff for en annen type produksjon. Hydrogen-prosjektet er en verdensnyhet. Kanskje kan vi få til tematurisme. Det er mye snakk om hydrogen, men det vi holder på med er et av få konkrete prosjekter. Foreløpig er det mye vi ikke vet. Hensikten er at vi skal finne ut hva som er mulig, og hva vi bør satse på, sier Bjørn Laugaland og Haldis Karine Nilsen.

Publisert:

Mest lest akkurat nå

  1. Vil kaste Bandidos ut fra hus i Hillevåg

  2. Med to ord fikk han en samlet norsk samfunns­elite til å innse korona-alvoret

  3. 18-åring mistet lappen etter å ha kjørt i 131 km/t på Motorveien

  4. Turistforeningen fra­råder populær tur ved Lysefjorden

  5. Følg med på nyttår rundt i distriktet på våre webkameraer

  6. De lo av den trange T-skjorten og den enorme pyjamasbuksen

  1. Hydrogen
  2. Ferje
  3. Bjørn Laugaland
  4. Hjelmeland
  5. Jøsenfjorden