Justisministeren med klar melding til Sola etter helikoptervelt

Piloter under tidspress brøt prosedyrer da redningshelikopteret veltet. Nå får staben på Sola klar beskjed fra regjeringen om sikkerhet. Nok en gang.

Tor Mikkel Wara (Frp) er ansvarlig i regjeringen for de nye redningshelikoptrene. Foto: Meek, Tore / NTB scanpix

  • Geir Søndeland
    Geir Søndeland
    Journalist
Publisert: Publisert:
iconDenne artikkelen er over ett år gammel

I ulykkesrapporten etter helikoptervelten på Sola trekker Statens havarikommisjon for Forsvaret (SHF) frem blant annet ambisiøse fremdriftsplaner over tid og vedvarende høyt tidspress «for alle berørte parter».

Det trekkes også linjer til Stortinget, som i sin bestilling valgte å prioritere fremdrift foran kostnad og kvalitet. Håkon Sitre, konstituert leder i Statens havarikommisjon for Forsvaret (SHF), mener at dette er en «faktor», selv om det ikke betyr at føringer fra Stortinget i seg selv forårsaket ulykken, ifølge Sitre.

Innfasingen av AW101 er organisert i The Norwegian All Weather Search And Rescue Helikopter Project (NAWSARH). Prosjektledelsen sitter på Sola.

Justis- og beredskapsdepartementet har avstengt Aftenbladets mulighet til å intervjue prosjektledelsen. Departementet ønsker at alle spørsmål skal gå via kommunikasjonsavdelingen. Svar kommer per e-post.

Fra ulykkesrapporten: «24. november 2017 veltet et norsk AW101-612 redningshelikopter under oppstart. Helikopteret var det første Norge hadde mottatt av denne typen og ble operert av avdelingen OT&E AW101. To flygere satt i helikopteret da det veltet over på sin høyre side, utenfor en av hangarene på Luftforsvarets base Sola. Ingen personer ble skadet i hendelsen, men helikopteret fikk omfattende skader.» Foto: Fredrik Refvem

Les også

RAPPORT: Piloter fikk feil opplæring og brøt prosedyre. Så veltet helikopteret på Sola.

Les også

AW101 VS SEA KING: – Trolig det råeste verden har sett

Sola-beskjeden

Justis- og beredskapsminister Tor Mikkel Wara (Frp) skriver i en e-post til Aftenbladet at han har forståelse for at krav om fremdrift oppleves forskjellig blant de involverte i prosjektet.

– Men fremdrift kan aldri gå på bekostning av hensynet til flysikkerhet. Det har blitt understreket av departementet i flere sammenhenger ovenfor prosjektleder og de andre sentralt involverte i anskaffelsen av nye helikoptrene, skriver han.

– Det har fra departementets side heller aldri blitt gitt restriksjoner på den treningen som måtte gjennomføres for å nå kvalitetsmålene, skriver Wara.

Ifølge rapporten hadde pilotene fått feil opplæring av leverandøren. Rotorene ble akselerert med to motorer samtidig, noe man ifølge Sitre ikke skal gjøre.

«Kreftene fra hovedrotoren og halerotoren var da tilstrekkelige til å velte helikopteret», heter det i rapporten, som også oppgir at opplæringen var godkjent av Norge.

Tas «på største alvor»

– Det er veldig bra at rapporten til Forsvarets havarikommisjon nå er klar. Rapporten vil bli tatt på største alvor. Havarikommisjonen har tilrådt 12 forbedringspunkter. Regjeringen tar ansvar for at disse blir fulgt opp, skriver Wara.

Han ser fram til å få på plass de nye redningshelikoptrene som skal bytte ut flåten med trofaste Sea King-maskiner.

– Vi får med det nye AW101 et av verdens beste redningshelikoptre, spesielt tilpasset norske forhold. Dette vil bli et av de største løftene vi har gjort innen samfunnssikkerhet og beredskap. Tross forsinkelse i prosjektet, holder vi oss innenfor kostnadsrammen, skriver han.

Publisert:

De nye redningshelikoptrene

  1. Bli med inn i «verdens beste redningshelikopter»

  2. To ganger i fjor fikk Sea King motorstopp i lufta. Her settes erstatteren i drift på Sola

  3. Nå kommer de: «Trolig det råeste verden har sett»

  4. Nye redningshelikoptre er ytterligere forsinket

  5. Trente med nye redningshelikoptre over Gandsfjorden

  6. Regjeringen har varslet Stortinget om mulig kostnadssprekk for nye redningshelikoptre

  1. De nye redningshelikoptrene
  2. Justis- og beredskapsdepartementet
  3. Tor Mikkel Wara
  4. Sea King
  5. Redningstjenesten