Føler seg lurt etter NOAS-kampanje

«Ta hundrelappen min og gi den til Leger uten grenser, er dere snille, Joner, Anorak og NOAS. De driver ikke med slike reklamestunts!»

Publisert: Publisert:

Elisabeth C. Andreassen føler seg lurt av NOAS og Kristoffer Joners Facebook-stunt. Foto: Fredrik Refvem

  • Cornelius Munkvik
    Journalist
iconDenne artikkelen er over tre år gammel

Dette skriver Elisabeth C. Andreassen på sin Facebook-side dagen etter at hun støttet NOAS med 100 kroner.

Pengegaven var et resultat et Facebook-angrep på innvandrings- og intergreringsminister Sylvi Listhaug. Innlegget, hvor folk blir oppfordret til å støtte NOAS med 100 kroner, virker å være skrevet av skuespiller og Arbeiderpartipolitiker Kristoffer Joner.

Les også

Reklamebyrå sto bak Joner-kampanje for NOAS

Les også

Dette innlegget var utgangspunkt for Joners Listhaug-kritikk

I realiteten var det NOAS og reklamebyrået Anorak som sto bak.

Støtter så gjerne

Tirsdag morgen hadde NOAS fått inn 2,6 millioner kroner som følge av kampanjen. Om alle giverne har gitt 100 kroner hver, betyr det at 26.000 personer har bidratt.

Andreassen er en av dem som reagerer. Mandag formiddag ba hun dem bak kampanjen om å videresende hundrelappen hennes til Leger uten grenser.

Kristoffer Joner med vedlegget han la ut på Facebook mandag. Foto: Jan Inge Haga / Skjermdump fra Facebook

- Jeg synes NOAS gjør en viktig jobb og jeg støtter dem så gjerne, men ingen liker å bli lurt. Jeg regner ikke med at jeg kommer til å få hundrelappen min tilbake. Innlegget mitt er mer en reaksjon, sier Andreassen.

Stemples som naiv

Mandag formiddag har flere vært inne og kommentert Andreassens innlegg. En av dem peker på at kampanje-innlegget frontes som noe spontant, men at det i realiteten er regissert til fingerspissene. «Da mister det troverdighet», heter det i kommentaren.

Foto: Skjermdump fra Facebook

Les også:

En annen synes stuntet er helt greit. «Komboen Anorak, Joner og NOAS har uansett satt ord på noe veldig mange (også kjent som hylekoret) har hatt behov for å si fra om».

- Det er ofte slik at dem som er for en mer liberal innvandringspolitikk blir stemplet som naive av andre. Nå viser det faktisk at jeg ble lurt av NOAS. Det er ikke en god følelse og jeg er nok ikke alene om å reagere, sier Andreassen, som selv har en fortid i reklamebransjen.

Godt stunt?

- Følelser til side. Er kampanjen god?

- Jeg gikk i alle fall fem på og ga penger. NOAS har nok tjent mye på kampanjen på kort tid. Slik sett kan du kanskje si at den er god, sier Andreassen, som blant annet har vært ansatt i Melvær & Co i Stavanger.

- Spørsmålet er om kampanjen likevel er verdt det med tanke på hva som skjer i ettertid. Hva skjer med NOAS’ omdømme nå når folk forstår at de har blitt lurt? Motparten ser på mennesker som meg som naive og godtroende. Nå vil mange si at NOAS har vært med på å bekrefte synspunktene deres, sier hun.

Det er ikke uvanlig at veldedighetsorganisasjoner benytter seg av reklamebyrå. Andreassen mener denne kampanjen skiller seg ut.

– Byråer har laget kampanjer og kjendiser har frontet sine hjertesaker lenge, men da har det skjedd med åpenhet. I denne saken handlet jeg ut i fra noe jeg ikke skjønte at var et reklamestunt, sier hun.

Slik kommenterer Sylvi Listhaug nyheten om at et reklamebyrå sto bak Joner-kampanjen. Foto: Skjermdump

Publisert:

Mest lest akkurat nå

  1. Folk på byen har allerede endret drikkevaner

  2. Her blir det nytt kjøpesenter og sykehus

  3. Gunnar Eiterjord slutter som sjef for Rogfast

  4. Leteaksjon etter mann (63)

  5. Nattklubbene i Stavanger og Sandnes får åpne klokken 20

  6. To nye smittetilfeller i Sandnes fredag

  1. Kristoffer Joner
  2. Facebook
  3. Sylvi Listhaug
  4. Innvandring