Han hadde vondt i hodet og vondt i kroppen. Det ble verre da skolen startet. Ofte måtte han kaste opp på skoleveien. – Jeg var redd for at jeg feilet noe alvorlig, derfor gikk vi til fastlegen.
– Når «Oliver» får tilrettelegging, får han seksere. Når han ikke får det, blir karakteren to minus, forteller mamma.
«Oliver», mamma og pappa har kjempet mot, og med, systemet siden «Oliver» gikk i barnehagen. – Du skal være sterk for å stå i det. Det er heldigvis vi, men det er ikke alle, sier mamma.
Jirka Ranzani i SkoleResept har normalt 8–12 samtaler med elever som trenger litt hjelp til å sortere tankene sine. Han avslutter ikke før eleven selv er klar for det.
Lena Heitmann opplyser at SkoleResept hittil har gitt hjelp til 65–70 elever, men behovet er umettelig.

«Oliver» spydde på vei til skolen og hadde konstant hodepine. Da han ba om hjelp, tok det ei uke før SkoleResept møtte ham. Karakterene gikk fra to til toppkarakteren seks.

Publisert: Publisert:

– Når «Oliver» får tilrettelegging, får han seksere. Når han ikke får det, blir karakteren to minus, forteller mamma.

– Tilretteleggingen kan altså avgjøre om vi lager en skole-dropout eller en person som bidrar til samfunnet, oppsummerer moren.

Les hele saken med abonnement