Slik skal Avinor løse parkeringsfloken

Større plass til «kiss and fly»-bilister skal hindre kaos i og utenfor parkeringshuset på flyplassen.

  • Andreas Askildsen
    Andreas Askildsen
Publisert: Publisert:
iconDenne artikkelen er over syv år gammel

18. august flyttet Avinor korttidsparkeringen, som tidligere har vært mellom parkeringshuset og terminalen, inn i p-huset på Stavanger lufthavn, Sola.

Men det gikk ikke mange dagene før det kom kraftige reaksjoner på endringen. Det nye kjøremønsteret har i perioder ført til store trafikale utfordringer for de kjørende. Spesielt reagerte bilister på at de nå ble sendt oppover i parkeringshuset når de skulle hente eller sette av passasjerer.

Les også

Kiss and fly blir klin and fly

— Vi kan ikke kjøre opp i femte etasje på parkeringshuset på Sola flyplass bare for at vi skal hente eller levere folk, sa Gunnar Sirevåg til Aftenbladet.

Bedre plass til «kiss and fly»

Avinor håpet i det lengste at god informasjon skulle få folk til å kjøre oppover i etasjene i parkeringsanlegget. Men etter to uker med den nye ordningen, henviser de ikke lengre «kiss and fly»-bilister oppover i p-huset.

— Folk mente det var altfor komplisert å kjøre oppover i etasjene, det er vi enige i, sier lufthavnsjef Leif Anker Lorentzen.

Derfor har Avinor nå satt av et større areal til korttidsparkering og kiss and fly-bilister i første etasje. Skal de reisende parkere lengre enn tre timer, må de derimot kjøre oppover i etasjene.

Les også

Hvem kan ordne P-kaoset på Sola?

— Vi har satt av et større areal til «kiss and fly» og korttid og ser at problemet gradvis har avtatt. Når du nå kjører inn i parkeringshuset, ser du utgangen i andre enden. Det skal være rimelig oversiktlig hva man skal gjøre i parkeringshuset, sier Lorentzen. Nye bannere skal lede bilistene gjennom parkeringshuset.Likevel vil Avinor fortsatt ha parkeringsvakter som dirigerer og rettleder bilistene. Denne ordningen vil fortsette inntil videre.

Kan fremdeles bli køer

Selv om Avinor håper at et større kiss and fly-areal skal resultere i god flyt, tør de ikke love helt køfri adkomst til flyplassen.

— I perioder med mye trafikk vil det kunne bli kø, men i det store og hele fungerer flyten mye bedre nå enn tidligere, sier Lorentzen.

Bilister kan stå i inntil 15 minutter i parkeringshuset uten å betale.

Fremdeles vil bilistene få 15 gratis minutter til å kysse og ta farvel med sine kjære.Lorentzen tror problemene vil gå seg til etter hvert som folk blir vant med det nye kjøremønsteret.

— Å gjøre endringer på et kjøremønster som har vært etablert over mange år, kan være utfordrende, sier Lorentzen som samtidig kommer med en erkjennelse:

— Vi undervurderte behovet for å forklare og rettlede i startfasen.

Mer plass til drosjer

Det er ikke bare kiss and fly-bilister som har skapt trafikale utfordringer på Sola de siste ukene. Etter at kjøremønsteret ble lagt om foran terminalen, har det også blitt trangt om plassen for drosjene.

Les også

Fleire tar buss til flyplassen

I perioder har det vært så mange drosjer som har ventet på tur, at køen av drosjer har hindret innkjøringen til flyplassen.— Vi ser på muligheten for å utvide drosjeområdet foran terminalen i byggeperioden, sier Lorentzen.

Flyttingen av korttidsparkering og «kiss and fly»-området kommer som følge av byggearbeider utenfor terminalen. Når omleggingen av trafikkarealet er ferdig, vil området foran terminalen være forbeholdt kollektivtrafikken. På denne måten skal området bli mer oversiktlig og sikkert. Avinor håper også at endringen kan være med på å motivere folk til å velge kollektivt når de skal reise til flyplassen.

Publisert:
  1. Sola

Mest lest akkurat nå

  1. Risa tapte anbud og mente vinneren skulle avvises

  2. Falske eposter utgir seg for å være fra Helsenorge

  3. – Julebordsesongen er nå avlyst

  4. Politiet fant over 15 kilo amfetamin på to adresser i Stavanger

  5. Denne salaten fra Jæren er levert fra opp­dretts­laks på land

  6. Lønnen foreslås å øke med 45.000 kroner i en jafs. SV-lederen sier blankt nei. Ap går inn for lønnsfrys.