– Tidligst Ryfast-bompenger i slutten av juni

Koronarestriksjoner forhindrer fortsatt Tecsidel, det spanske firmaet som skal kjøre siste test av bommene ved Ryfylketunnelen og Hundvågtunnelen, fra å dra til Norge.

Publisert: Publisert:

Ryfylketunnelen ble åpnet 30. desember. Siden har 888.487 kjøretøy passert telleapparatene. Dette utgjør gjennomsnittlig 5923 per dag. I mai har snittet vært 6902 per dag. Foto: Tor Inge Jøssang

  • Tor Inge Jøssang
    Journalist

Statens vegvesen er stadig i kontakt med leverandøren. Fra teknikerne ankommer til bominnkrevingen starter, vil det ta 17 dager, slik det ser ut nå.

– Vi venter fortsatt på avklaringer på når de får reise ut. Karantenetiden i Norge har gått ned fra 14 til 10 dager. Tecsidel regner rundt en uke på gjennomgang av alle tre bomstasjoner. Dermed snakker vi nok om oppstart av bominnkreving tidligst i slutten av juni, sier Kristian Rognskog, prosjektleder for veikantutstyr i Statens vegvesen.

Hvis dette slår til, er det godt nytt for Boreal, som er operatør på det kommersielle ferjesambandet Lauvvik-Oanes over Høgsfjorden. MF «Preikestolen» får da mulighet til å tjene noen tiltrengte kroner på turisttrafikken, som har høysesong i juli og august.

Så lenge Ryfast er gratis, har ikke Høgsfjord-sambandet sjanse til å konkurrere, ifølge Boreal. Ferja har vært innstilt siden 20. mars.

MF «Preikestolen» hadde en tung start i januar og februar, blant annet på grunn av mannskapsmangel, sammenstøt med ferjekaien, samt innstilte avganger på grunn av at ferja ikke har sidepropeller og er vanskelig å manøvrere i vind. Da koronarestriksjonene ble innført i midten av mars, forsvant den lille trafikken som var fra ferja. Bare 10 prosent av normaltrafikken var igjen, ifølge Boreal, som ikke har oppgitt trafikktall for mars.

Denne uka ble det kjent at Boreal har fått tilskudd fra Enova til en elektrifisering av ferjesambandet Lauvvik – Oanes, samt innkjøp av 36 elektriske turbusser. Selskapet har tenkt å tilby en miljøvennlig rundreise til Rogalands store turistattraksjoner. Fra Stavanger til Preikestolen med elbuss. Etter verdensattraksjonen fortsetter bussturen til Forsand, og med båt videre innover Lysefjorden til Flørli og Kjerag.

Les også

Boreal har fått tilskudd til elektriske busser og elferje på Høgsfjorden

Torsdag kjørte over 8000 kjøretøy gjennom Ryfylketunnelen, mens knapt 18.000 passerte telleapparatene i Hundvågtunnelen. Trafikken vil trolig gå noe ned når bominnkrevingen starter, og det gjenstår å se hvor mange som vil nytte ferja.

Da Stortinget klubbet gjennom Ryfast, ble det lagt til grunn at 9500 kjøretøy daglig vil benytte Hundvågtunnelen, mens 4200 biler daglig vil kjøre Ryfylketunnelen.

Slik er trafikkmengden i Ryfast-tunnelene og Eiganestunnelen:

Publisert:

Mest lest akkurat nå

  1. Stavanger-lege dømt for bedrageri og underslag

  2. Seks nye smittetilfeller i Stavanger

  3. Nekter å forlenge levetiden for vindturbiner hvis ikke kommunene får mer penger

  4. Forbrukerrådet mistenker at Lyse driv prisjuks

  5. Nå skal Viking satse på kvinnelaget - vil til Toppserien fortest mulig

  6. Pennsylvania har mistet 600.000 industriarbeidsplasser under Trump

  1. Ryfast
  2. Høgsfjorden
  3. Statens vegvesen