Kvitsøy sliter økonomisk, men vil bestå

Kvitsøy, Utsira og åtte andre øykommuner vil holde trykket oppe for å få lov til å fortsette som egne kommuner.

Publisert: Publisert:

Ordfører Mirjam Ydstebø og resten av de drøyt 500 innbyggerne på Kvitsøy får fastlandsforbindelse når Rogfast åpnes. Foto: Jarle Aasland

Denne artikkelen er over tre år gammel

Før påske legger regjeringen fram forslag til nytt kommunekart. Hva skjer med de små øykommunene Hasvik, Værøy, Røst, Træna, Leka, Smøla, Solund, Fedje, Utsira og Kvitsøy? Samtlige ti har vedtatt å fortsette som selvstendige kommuner også i fremtiden.

Kommunene har mandag og tirsdag hatt møte med representanter for Kommunal- og forvaltningskomiteen på Stortinget for å drøfte arbeidet som hver enkelt har utført og hva som skal skje videre med kommunereformen.

– Tilbakemeldingene opplevdes som positive for det arbeidet som er blitt gjort, uttaler Mirjam Ydstebø, ordfører for drøyt 500 innbyggere på Kvitsøy.

De ti øykommunene vil holde trykket oppe for å oppnå positive vedtak for alle. Dessuten blir det viktig å sikre kommunenes inntektsgrunnlag i årene som kommer.

– Vi kommer dårlig ut av det nye inntektssystemet sammen med Utsira og Træna. Det må ha skjedd en utilsiktet feil, tror Mirjam Ydstebø.

Ufrivillig liten

På grunn av dårlig ferjefrekvens og lang reisetid til fastlandet, er Kvitsøy kategorisert som «ufrivillig liten». Signalene fra staten har vært at slike kommuner ikke skulle straffes økonomisk. Likevel må Kvitsøy kutte i underkant av 3 millioner kroner for å balansere 2017-budsjettet.

– Vi ligger dårlig an økonomisk. Det er første gang situasjonen har vært så krevende i min tid som ordfører. Jeg er glad for at vi fortsatt har det såpass romslig. Vi snurper inn på alle områder og trenger ikke kutte årsverk. Det blir mindre kurs, velferdsgoder og politikergodtgjørelse, sier Ydstebø.

Hun har forklart situasjonen til partiene på Stortinget, og håper det blir tatt grep.

– Det er viktig at kommunenes handlingsrom er gode slik at vi kan sikre god utvikling og godt grunnlag for næringsliv og innbyggere, poengterer Mirjam Ydstebø.

Fastlandsforbindelse

Når Rogfast etter planen åpnes i 2025, kan ikke Kvitsøy lenger påberope seg status som frivillig liten. Da er det bare en kort kjøretur til fastlandet og døgnåpen forbindelse.

– Vi har tro på at Rogfast blir vedtatt, men Statens vegvesen skyver på åpningstidspunkt en gang i året, ja, helst en gang i halvåret. Så lenge det ikke er gjort vedtak, så har ikke Rogfast vært en stor del av kommunereformen. Hvis vår status som «ufrivillig liten» endres når Rogfast kommer, kan vi eventuelt ta opp diskusjonen om kommunestruktur da, sier Ydstebø.

Øykommunen i Boknafjorden har inngått avtale om utleie av arealer på Krågøy til Statens vegvesen i forbindelse med Rogfast-bygggingen.

– Det vil gi inntekter. Derfor håper vi Rogfast blir vedtatt i 2016, sier Ydstebø.

Publisert: