Slik blir de nye rutene til Tau-ferja

To måneder på overtid har Norled undertegnet kontrakten for Tau-sambandet. Her er de nye rutene som gjelder fra nyttår.

  • Tor Inge Jøssang
    Tor Inge Jøssang
    Journalist
Publisert: Publisert:
iconDenne artikkelen er over fire år gammel

– Vi har signert kontrakt og det blir rutepakke 2, opplyser Gaute Gangenes, Norleds ferjesjef for Rogaland.

Slik er rutealternativ 2 (ekstern lenke) - før det eventuelt blir kuttet 15 prosent.

Etter planen skulle kontrakten vært signert i januar, men det nye ferjeanbudet har skapt usikkerhet og politisk rabalder. Kostnadene til Rogaland fylkeskommune stiger fra 20 millioner kroner til cirka 143 millioner kroner årlig i 2018 og 2019. For å redusere utgiftene, vil fylket vurdere å kutte det nye rutetilbudet i Tau-sambandet med 15 prosent, tilsvarende 5–6 avganger daglig. Dessuten er det aktuelt å legge ned de fire daglige hurtigbåtavgangene til Jørpeland, noe som vil ramme om lag 250 pendlere.

Gaute Gangenes, Norled

Norled har foreløpig ikke diskutert rutekutt med oppdragsgiver, ifølge Gaute Gangenes. Før et eventuelt kutt, innebærer de nye rutene at det hverdager vil gå tre ferjer i Tau-sambandet, med halvtimes avganger fra klokka 5 på morgenen til klokka 19.15 på kvelden. Da legger den ene ferja til kai, og tiden mellom avgangene øker til 45 minutter fram til klokka 22.15. Så legger nok en ferje til kai, mens den siste ferja fortsetter å gå utover natten med halvannen times frekvens.

Til sammen skal ferjene gå 36 turer per døgn på hverdager. Søndag blir rutene noenlunde likt, bare en færre tur. Lavest frekvens er det lørdager, da det bare går to ferjer med 45 minutters frekvens. De rekker da 27 turer.

– Dette tilbudet må vel regnes som mye bedre enn dagens, men det avhenger sikkert på hvilken tid av døgnet du reiser, kommenterer Gaute Gangenes.

– Passer bedre for Norled enn brukerne

Men Strand pendlerforening er ikke fornøyd.

– Min umiddelbare reaksjon er at dette tilbudet er tilpasset Norled og ikke brukerne. Det legges opp til å bruke tre ferjer på dagtid. I praksis vil det si at overfartstiden økes fra 35 til 40 minutter, slik at Norled får redusert sine drivstoffkostnader. Samtidig som det er bra med 30 minutter mellom avgangene på dagtid, så hjelper dette ikke når det blir 1 time og 30 minutter mellom avgangene på kveldstid. Fra klokka 06 til og med klokka 18 er det 25 avganger fra Stavanger til Tau. Fra 18.30 til midnatt er det bare seks avganger, kommenterer Kristoffer Amdal i pendlerforeningen.

Nye ruter skal ikke tas i bruk før 1. januar 2018. Derfor mener Amdal det bør være tid til å få disse justert, så det passer bedre for pendlere, varetransport og andre brukere.

Kristoffer Amdal i Strand pendlerforening ønsker å diskutere justering av rutene før de settes i verk.

Norled har ikke ønsket å kommentere debatten om de nye rutene før nå når kontrakten er signert. Ifølge Gaute Gangenes øker prisen av tre grunner.

For det første: - Det er korrekt at prisen øker kraftig, men det er også et annet tilbud til de reisende som tilbys enn det som har vært. I dag er det tre ferjer som er disponert inn til Tau-sambandet, mens i det nye ruteopplegget er det tre ferjer i nesten kontinuerlig drift og én reserveferje tilgjengelig. Dette medfører vesentlige kostnadsøkninger for å kunne drifte sambandet.

For det andre: - De som i dag i stor grad betaler for sambandet er de reisende og Norled, mens fylkeskommunen bekoster et mindre beløp. Norled taper årlig flere titalls millioner på drift av dette sambandet. Så årsakene til den store økningen for fylket er først og fremst økt tilbud, samt at vi som selskap er nødt til å snu de store tapene om det skal være interessant å drive sambandet. Det må være en anstendig avkastning på de kostbare eiendelene vi bruker i sambandet.

For det tredje: - Vi har også forståelse for at ikke var mange konkurrenter som ønsket å tilby noe på dette sambandet. Det er en kort kontrakt på kun to år, men samtidig er vi forpliktet til å holde utstyret tilgjengelig uten kontrakt i opptil to år utover kontraktsperioden. Dette for at reisende skal kunne sikres et tilbud dersom det blir forsinkelser på Ryfast. Den korte kontrakten sammen med at man foreløpig låser ferjene ytterligere opptil to år, gjør det vanskelig å planlegge etterbruk når Ryfast er åpnet. For de som mener konkurransen ikke virker, ser vi en intens konkurranse mellom alle tilbyderne i ferjemarkedet når både tid til oppstart og kontraktslengde en interessant, mens dette var en krevende kontrakt å i det hele tatt by på også for Norled, framholder Gangenes.

Publisert:
  1. Tau-ferja
  2. Norled
  3. Rogaland
  4. Jørpeland
  5. Rogaland fylkeskommune

Mest lest akkurat nå

  1. Snøkaos på Sørlandet: Vurderer å evakuere biler som er tomme for strøm

  2. Metersregel, skjenkestopp og maksantall hjemme: Dette er de nye korona­tiltakene

  3. Slutt etter 110 år: – Jeg synes det er vanskelig å miste jobben

  4. Hastverk og uenighet på kammerset. Slik gikk diskusjonen om de nye tiltakene.

  5. Åpner onsdag: Slik blir den nye brannstasjonen ved Motorveien

  6. Fyrer løs mot Viking-speakeren: – Det er nok nå. Pakk sammen