Bergingen koster minst 4-5 millioner

Kystverket og bergingsselskapet vil kreve minst 4 – 5 millioner kroner – trolig betydelig mer – etter den krevende bergingen av lasteskipet «Tide Carrier» ved Feistein fyr.

Publisert: Publisert:

Så nært stranden på Sele lå "Tide Carrier". Foto: Kystverket

  • Ove Heimsvik
    Journalist
iconDenne artikkelen er over tre år gammel

Videoen over er filmet av Hovedredningssentralens 330 skvadron, avdeling Sola.

– Det er mulig vi ender med et krav på mellom to og tre millioner kroner. Men dette tallet er i øyeblikket usikkert - i begge retninger, sier seniorrådgiver Rune Frostvin i Kystverkets beredskapsseksjon til Aftenbladet.

Kystverket fremmer krav på vegne av alle statlige aktører som har vært involvert i aksjonen, deriblant Kystvakten, oljeverndepotet i Stavanger og oljevernfartøyet «Utvær». Oljevernfartøyet alene har en døgnrate på 100.000 kroner, opplyser Kystverket.

Dette er første gang Kystverket har erklært, og gjennomført en statlig aksjon før det har kommet store utslipp.

Vi var beredt, samlet ressursene og handlet i tide, sier beredskapsdirektør i Kystverket, Johan Marius Ly i en pressemelding.

En person med benbrudd ble hentet av et Sea King-helikopter onsdag ettermiddag. Senere ble fem andre i mannskapet evakuert. Foto: Fredrik Refvem

Les også

LES OGSÅ: «Tide Carrier» slepes til Gismarvik havn

Fire slepebåter i aksjon

I tillegg kommer selskapet Buksér og Berging, som har hatt i alt fire slepebåter i aksjon fra onsdag formiddag og fram til lasteskipet var tauet til kai i Gismarvik i Tysvær torsdag ettermiddag.

– Jeg tror nok at vårt krav vil ligge høyere enn Kystverkets. Men dette vet vi ikke før om en ukes tid, sier direktør i Buksér og Berging, Vetle Sverdrup.

Buksér og Berging har en bergingskontrakt med management-selskapet som styrer driften av «Tide Carrier» i De Forente Arabiske Emirater, Nabeel Ship Management.

– I tillegg jobber vi med å skaffe oss garantier fra forsikringsselskapene, slik at vi kan være best mulig sikret for å få våre utgifter dekket, sier Sverdrup.

To slepebåter fra Buksér og Berging slepte torsdag "Tide Carrier" fra området ved Feistein fyr til kai i Gismarvik i Tysvær. Foto: Pål Christensen

Kystverket fremmer krav på vegne av alle statlige aktører som har vært involvert i aksjonen, deriblant Kystvakten, oljeverndepotet i Stavanger og oljevernfartøyet «Utvær». Oljevernfartøyet alene har en døgnrate på 100.000 kroner, opplyser Kystverket.

Det var krevende forhold for bergingsaksjonen ved Feistein fyr onsdag. Foto: Fredrik Refvem

Nesten ti år i opplag

Etter at 236 meter lange «Tide Carrier» fikk motorhavari ved Feistein fyr ved 10.45-tiden onsdag har det versert flere ulike historier om skipets tilstand - og om skipet i det hele tatt hadde lov til å gå fra kai.

Ifølge klassifiseringsselskapet DNV-GL (tidligere Veritas) har skipet ligget i opplag i Høylandsbygd i Sunnhordland helt siden oktober 2007. Men 13. februar i år ble DNV-GL oppmerksom på at skipet var flyttet fra opplagsplassen og at det var aktivitet ombord. Dette førte til at DNV-GL inndro skipets klassesertifikat, et sertifikat skipet må ha for å kunne gå fra kai og være operativt.

– Alle papirer i orden

Men ifølge Sjøfartsdirektoratet er det et annet selskap, Union Marine Classification Society, som har overtatt som klasseselskap etter DNV-GL. Dette klasseselskapet er godkjent av skipets flaggstat Komorene, som har utstedt skipets sertifikater.

– Alle papirer er i orden, skipet hadde de sertifikatene som er nødvendige for å ha tillatelse til å seile, bekrefter kommunikasjonsrådgiver Steinar Haugberg i Sjøfartsdirektoratet overfor Aftenbladet.

Samtidig er det klart at Sjøfartsdirektoratets inspektører var om bord i skipet og utførte et tilsyn i forrige uke. Tilsynet resulterte i åtte pålegg.

– Påleggene handlet om utbedringer av sikkerhetssystemer innen navigasjon og brannsikkerhet. Det er rederiet og kapteinens ansvar å sørge for at forholdene blir utbedret før skipet går fra kai, sier Haugberg.

«Tide Carrier» ble altså tauet til kai i Gismarvik torsdag. Så fort det er praktisk mulig, vil Sjøfartsdirektoratet gå om bord for å sjekke om de åtte påleggene er brakt i orden.

– Hvis så ikke er tilfelle, kan vi ilegge et overtredelsesgebyr, sier Haugberg.

Publisert:

Mest lest akkurat nå

  1. Kvinnen i 70-åra fikk et illebefinnende under pensjonistturen. Det reddet Sør-Rogaland fra et omfattende koronautbrudd

  2. Uniformert politi ved Lye skule onsdag morgen

  3. 50 nye smittetilfeller i Rogaland de siste to dagene

  4. Familie­selskap skal være grunn til flere korona­smittede i Stavanger

  5. Kvinnelig lærer tiltalt for sex med mindreårig elev

  6. FULL OVERSIKT: 5 døde, 618 påvist smittede i Rogaland – sjekk din kommune

  1. Kystverket
  2. Kystvakten
  3. Sjøfartsdirektoratet
  4. Shipping
  5. DNV GL