Nullen fjernet ingen biler

Trafikktall fra sentrumsgater og belegg i byens P-hus endret seg ikke under forsøket med Nullen i fjor høst. Kommunen vil likevel ikke kalle gratisbussforsøket bortkastet.

Ett år siden. Her gir Alf Julshamn en hjelpende hånd til Sissel Karlsen og datteren Olea en lørdags formiddag.
  • Stein Halvor Jupskås
    Stein Halvor Jupskås
    Journalist
Publisert: Publisert:
iconDenne artikkelen er over ni år gammel

— Det stemmer at en av målsettingene ved forsøket var å redusere biltrafikken i sentrum. Da vi underveis ble nødt til å åpne opp igjen gater som var tenkt å være gågater, og på den måten fjerne de restriksjonene som var lagt inn i prosjektet, falt dette elementet ut, sier overingeniør Iqbal Mohammad i Stavanger kommune.

Trafikktellinger i sentrumsgatene og belegg i P-husene viser ingen endring for de fire månedene Nullen gikk i fjor høst.

Han er likevel slett ikke klar til å bruke merkelappen "bortkastet" på prosjektet.

Feil tid?

— De erfaringene vi har gjort, vil nå bli videreført i arbeidet med sentrumsplanen. Om forsøket kan man i ettertid si at et par ting burde vært gjort annerledes. For det første var fire måneder gjerne en for kort periode. For det andre var muligens årstiden feil. Det hadde nok vært bedre å kjøre et slikt forsøk på vårparten enn de fire høstmånedene, sier Mohammad.

Politisk er det ingen som har umiddelbare planer om å få Nullen på veien igjen.

Kari Raustein (Frp) er klarest:

— Forsøket viste klart at Nullen ikke har livets rett. Vi har mye annet som det er mye viktigere å bruke penger på. Det sentrum trenger, er bedre tilgjengelighet. Det beste tiltaket her er flere parkeringsplasser og da ikke minst korttidsplasser, slik at folk kan få gjort korte ærend, sier Raustein.

Feil sted?

Leder for kommunalstyret for byutvikling, Kristen Høyer Mathiassen (H), får evalueringsrapporten på bordet i møtet førstkommende torsdag.

— Man må alltid i en by som Stavanger kunne prøve ut nye ting, og dette forsøket var etterspurt lenge. Jeg har ikke konkludert når det gjelder Nullen, men jeg har tenkt at andre ruter kan vise seg vel så aktuelle for gratisbuss. Et forsøk med gratis buss fra Stavanger Forum og inn til byen er et eksempel på det, sier Høyer Mathiassen.

Per A. Thorbjørnsen (V) sier det ikke er grunnlag for å videreføre prosjektet nå.

— Men vi står overfor store endringer i sentrum. Konserthuset er det første. Senere kommer nytt Tinghus og nytt parkeringsanlegg under Bergeland. I tillegg vil Ryfast ha store ringvirkninger for sentrum. Det kan godt være at en ringbuss da vil være en god idé igjen, sier Thorbjørnsen.

Feil størrelse?

Han kjøper ikke argumentet om at det ødela deler av Nullen-forsøket at gågatene på Holmen ble droppet..

— Akkurat det poenget tror jeg betydde omtrent null, sier han.

Hilde Karlsen (Ap) mener at det uansett ikke er mangel på parkeringsplasser i sentrum.

— Det er en forklaring på at forsøket ikke har hatt noen målbar virkning på biltrafikken. Men forsøket er ikke bortkasta penger. Jeg vil heller ikke avvise at vi kan komme tilbake til dette senere, ikke minst da når sentrumsplanen skal utformes. Skal dette bli en permanent ordning, tror jeg at det må sette inn minibusser i stedet for de store bussene, sier Hilde Karlsen (Ap).

Publisert:
  1. Stavanger

Mest lest akkurat nå

  1. Når det blir farlig å gå på jobb

  2. David Brekalo: – Jeg gjorde en feil og vil beklage til alle

  3. Mange prøver seg, men få klarer å synge julen inn like godt

  4. Dette sa Gunnarsson som fikk Brekalo til å koke over

  5. Mann tatt for ruskjøring med barn i bilen

  6. Canada bekrefter første tilfelle av ny virusvariant