Mener staten holder folket for narr i Rogfast-prosjektet

Roy Steffensen mener at staten tar med den ene hånden og gir med den andre i Rogfast-prosjektet.— Dette er talltriksing på høyt nivå, mener Steffensen.

Publisert: Publisert:

Roy Steffensen (Frp) Foto: Lars Idar Waage

  • Torunn Egge Roux
    Journalist
iconDenne artikkelen er over syv år gammel

Tor Geir Espedal, prosjektleder Rogfast Foto: Kristian Jacobsen

Les også

Verdens lengste tunnel kan bli enda lengre

Statens bidrag er ikke 2,45 eller 2,7 milliarder, som er tallene myndighetene har presentert. Om også momsen tas med i regnestykket, reduseres det statlige bidraget til skarve 300 millioner.

Les også

- Jukser ikke med tallene

— Dette er talltriksing på høyt nivå og staten holder innbyggerne for narr, mener Steffensen.Frps stortingskandidat og varaordfører på Kvitsøy, Roy Steffensen, har i det siste undersøkt nærmere hvordan de nye merverdiavgiftreglene slår inn på store prosjekter.

Det er nå 25 prosent merverdiavgift knyttet til veibygging. Tidligere var merverdiavgiften på cirka 8 til 12 prosent avhengig av hvilke typer prosjekter det gjaldt.

I lekkasjen fra Nasjonaltransportplan (NTP) 2014–2023 ble det foreslått at staten skulle ta 1 milliard av kostnadene, mens bilistene skulle ta resten. Det beløpet var på over 9 milliarder kroner.

Regnestykkekrangel

Steffensen hevdet at med et nytt merverdiavgiftreglement, og en prisjustering fra 2012 til 2013, så var overslaget justert fra 10,2 milliarder kroner til 12,2 milliarder kroner. Dermed ville merverdiavgiften føre til at bare avgiftsbeløpet ble 2,4 milliarder kroner.

Prosjektleder for Rogfast, Tor Geir Espedal, modererer regnestykket noe.

Han har kontrollregnet Steffensens tall. Han sier til Aftenbladet at statens bidrag er 2,7 milliarder og at merverdiavgiften som er beregnet er på 2,4 milliarder. Med andre ord, statens reelle tilskudd er bare 300 millioner kroner. Bilistenes andel er i følge Espedal 9,5 milliarder bompengekroner.

- Gir med ei hånd, tar med den andre

Prinsippet er likevel det samme, mener Steffensen og stiller seg undrende til at 700 millioner kroner nå plutselig mangler fra statens bidrag til Rogfast.

— Staten sa i mars at de skulle bidra med en milliard kroner og da sto statssekretær i Samferdselsdepartementet, Geir Pollestad og stortingskandidat for Rogaland AP, Torstein Tvedt Solberg og skålte i champagne. Nå viser det seg at med innføringen av det nye momsreglementet så stemmer ikke dette, og bidraget blir betraktelig mindre. Politikken staten fører nå er å gi med ei hånd og ta med den andre, og de bidrar med 700 millioner kroner mindre enn det de sa i mars, sier han før han fortsetter:

— Intensjonen da bompenger ble innført var at det skulle være et spleiselag mellom kommune, stat og innbyggere hvor alle skulle betale sin andel. Så har vi sett gjennom historien at statens andel blir mindre og mindre, mens bompengene øker. Hvor blir de 700 millionene av? Det er å holde innbyggere for narr når Geir Pollestad går ut i media 7. mars og fremstiller det som om at regjeringen bidrar med en milliard, når realiteten er at man må trekke fra merverdiavgiften og da kommer fram til et helt annet og betydelig lavere beløp, sier Frp-politikeren.

Ikke annerledes tilskudd

Espedal avviser at det statlige tilskuddet ville vært vesentlig annerledes dersom ikke momsregimet hadde vært endret 1. januar i år.

— Tidligere var det så vanskelig å regne ut momsen på veiprosjekt at vi faktisk hadde egne håndbøker for å hjelpe oss. Omleggingen er i tråd med våre ønsker og kompenseres ved at de direkte bidragene fra staten er økt tilsvarende.

— Er økte statlige bidrag reelt, eller bare gode intensjoner?

— Jeg opplever at økningen er reell og at veiprosjektene kommer likt ut som før, men med betydelig mindre arbeid fra vår side, sier han.

Publisert:

Mest lest akkurat nå

  1. Finansministeren: Ja til julebord på gavekort

  2. Re-Naa stakk av med nok en pris: - En kjempeprestasjon

  3. Fartskontroll: Mistet førerkortet

  4. Bytyqi-forhandlingene: – Tror og håper vi kan bli enige

  5. Nå er «Lykkeland»-innspillingen i gang igjen i Stavanger

  6. Ny klatrepark i Ryfylke til haustferien

  1. Politikk