Nye tall: Flere på buss og sykkel, færre i bil

Bilen taper andeler. Bussen og sykkelen øker. Det viser tallene for første halvår.

Publisert: Publisert:

Roar Børresen, leder av Stavanger kommunes sykkelprosjekt, kan nok en gang vise til solide tall fra byens sykkeltellepunkter. Foto: Kristian Jacobsen

  • Stein Halvor Jupskås
    Journalist
iconDenne artikkelen er over ett år gammel

Aftenbladet skrev fredag at stadig flere biler finner veien inn til Stavanger sentrum, nærmere bestemt til parkeringshusene til Stavanger parkering.

Ser man på det store bildet, går bilbruken på Nord-Jæren ned i 2019. Sykkel og buss blir derimot stadig mer populære framkomstmidler.

LES OGSÅ:

Les også

Slik blir den nye bysykkelen

Les også

Her blir det røde sykkelfelt

Les også

Flere parkerer i Stavanger, trass i bomringen

Statens vegvesen opererer med en egen vegtrafikkindeks som viser bilbruk i landets fylker. Mens indeksen på landsbasis har gått opp 0,4 prosent i år, viser tallene for Rogaland en nedgang på 1,9 prosent, suverent mest i landet.

Blant tellepunktene som skiller seg ut med størst trafikknedgang er Strandgata i Sandnes (-26,5%) og Randabergveien i Stavanger (-22 %). Fylkets mest trafikkerte punkt, Auglendshøyden på E39, hadde i første halvår en nedgang i trafikken på 4 prosent.

Roar Børresen, leder for Stavangers sykkelprosjekt, kan derimot vise til en samlet økning på 23,4 prosent på kommunens tellepunkter i årets seks første måneder. Det er imidlertid stor variasjon fra punkt til punkt.

Kroneksempelet er nok en gang Forus Vest der det ble registrert 88 prosent flere syklister første halvår, sammenliknet med samme periode i fjor. Antallet har økt fra drøyt 60.000 passeringer til snaut 115.000.

– Den kanskje største årsaken til økningen, er at sykkelveien over Grannessletta har blitt veldig godt utbedret, sier Børresen

De fleste tellerne som står på sykkeltraseer med fast dekke, har økning.

Lavere vekst enn håpet

Telleapparatene langs grusveiene har derimot en liten nedgang.

– Det virker som om våre syklister skyr grusen. I tillegg har vi Tjensvollkrysset der økningen ikke har vært så stor som ønskelig, men det skyldes nok delvis en del anleggsarbeid der den siste tiden, sier Børresen.

Kolumbus har også fortsatt den jevne, gode veksten i hele vårhalvåret. Junitallene er ikke klare ennå, men ved utgangen av mai kunne fylkeskommunens mobilitetsselskap bokføre drøyt 9,3 millioner passasjerer på Nord-Jæren. Det er en økning på 14,6 prosent, sammenlignet med de fem første månedene i 2018.

Delt på antall dager, betyr det i gjennomsnitt 7800 flere busspassasjerer på Nord-Jæren hver eneste dag.

Grethe Skundberg, kommunikasjonssjef i Kolumbus er godt fornøyd med utviklingen, men legger ikke skjul på at tallene også skyldes en betydelig økt satsing på busstilbudet i regionen, både når det gjelder kapasitet og frekvens.

Publisert:

Bomringen historisk

  1. Lover bedre busstilbud fra høsten av

  2. Vil lose biltrafikk fra motorveien inn i sykkeltunnelen

  3. Disse bomsnik-veiene kan bli fysisk stengt

  4. Nye tall: 7800 flere busspassasjerer på Nord-Jæren hver eneste dag.

  5. Bompenger/rushtidsavgift: – Wirak frykter valget

  6. Fortsatt uavklart når rushtidsavgiften er tilbake

  1. Bomringen historisk
  2. Trafikktall
  3. Elbil
  4. Kolumbus
  5. E39