Derfor bør du velge yoga som treningsform

Ønsker du å bli svett, sterk, smidig — eller bare stresse ned? Det finnes et hav av gode grunner til å trene yoga.

  • Kristin Skodje
Publisert: Publisert:
  • Kiropraktor: -Hjelper mot muskel-og skjelettplager
  • Psykolog: -Hjelper mot depresjon, angst og utbrenthet
iconDenne artikkelen er over 12 år gammel

— Yoga gjør deg myk og elastisk, noe som helt klart er positivt for folk som sliter med muskel - og skjelettplager, sier leder av Kiropraktorforeningen, Øystein Ogre, og legger til: -Det er også en veldig gunstig treningsform for folk som sliter med muskelspenninger i rygg og nakke.

Ogre kaller yoga et fornuftig tiltak, og anbefaler ofte treningsformen for pasienter.

— Det er nyttig å lære seg en god pusteteknikk gjennom yoga dersom man er anspent i muskulaturen.

Løsningen: Karen Kollien Nygaard jobber både som organisasjonspsykolog og klinisk psykolog. Hun er ikke i tvil om at yoga kan hjelpe mot både depresjoner, angst, stress og utbrenthet. -Jeg anbefaler ofte pasienter til å begynne med treningsformen, sier Kollien Nygaard.

Hun forteller at problemet hos mange pasienter ikke er at de ikke vet hva problemene skyldes, men hvordan de skal få bukt med de indre urolighetene problemene har ført til.

— Og det er nettopp her yoga er så genialt, fordi det lærer folk å kjenne etter hvilke mekanismer i kroppen du skal bruke for å finne ro innvendig, påpeker psykologen.

Kondisjon: I yoga kan man si at kondisjon blir trent på en annerledes måte - istedenfor at pulsen skal øke, skal pulsen hele tiden være rolig mens man intensiverer stillingene. Destor mer man intensiverer øvelsene, desto mer økes lungekapasiteten, utholdenheten og kondisjonen.

Lettere fødsel: Flere yoga-senter tilbyr trening spesielt tilrettelagt for gravide. Grethe Teigen jobber som jordmor både hos Mama Stork og Fødeloftet ved Stavanger universitetssjukehus. I løpet av sine 12 år i yrket har hun fulgt mange svangerskap og fødsler. Hun er ikke i tvil om at yoga er en optimal treningsform for gravide.

— Det er en skånsom form for trening som jobber med hele kroppen. Yoga inneholder også mye tøying som hindrer at enkelte muskelgrupper i kroppen spenner seg og stivner. Det kan man være med å forebygge en del uheldige plager som følger med noen svangerskap, sier Teigen og drar fram bekkenløsning som et eksempel.

— Rett pusteteknikk er alfa og omega når det kommer til fødsel og smerter, sier Teigen og utdyper: -Vi ser at mange fødende har hatt stor glede av Yoga. De klarer å jobbe mer med riene.

YOGA-VARIANTER

Yoga er en helhetlig metode, som ved bruk av ulike øvelser, pusteteknikker, dybdeavspenning og meditasjon, styrker kropp og sinn på en balansert og naturlig måte. Du kommer i form og blir smidig, muskler, ledd og skjelett styrkes, sirkulasjonen stimuleres og de indre organer vedlikeholdes. Yoga er en 5000 år gammel tradisjon, men den slutter aldri å fornye seg. Her er noen av variantene som tilbys i Stavanger-regionen:

KLASSISK YOGA: Hatha yoga er det som ofte kalles for klassisk yoga - en av de opprinnelige hovedgrenene. Denne typen yoga er veldig rolig, og de forskjellige stillingene glir over i hverandre i et langsomt tempo. Derfor passer den for alle, og er en god introduksjon til yoga. Klassisk yoga søker å forene kropp og sinn, og vil gi deg økt velvære. Du får god kontakt med kroppen din, men brenner ikke spesielt mange kalorier.

IYENGAR: Iyengar yoga er verdens mest brukte yoga-form. Det som kjennetegner denne yoga-typen er hvordan de ulike stillingene blir gjort, og i hvilken rekkefølge de blir gjort i. Her handler det om detaljer, teknikk og korrekt holdning. Hjelpemidler som belter, blokker, tau, stoler, vegg etc. gjør at de fleste kan delta. Denne formen gir deg god styrke og utholdenhet, fysisk og psykisk. Det finnes spesielle programmer som skal hjelpe mot ryggsmerter, høyt blodtrykk, depresjoner og lignende.

ASHTANGA: Yoga for deg som vil ha hard, fysisk trening. Ashtanga er et bestemt system av klassiske yoga-øvelser der du hele tiden er i bevegelse. I denne yogatradisjonen med kombinasjonen mellom bevegelse og pust, utvikler du muskelstyrke, fleksibilitet og utholdenhet Øvelser og stillinger gjennomføres i en jevn flyt i en serie av faste sekvenser som repeteres. Etter endt økt føles det som om du har bedrevet vekttrening. OBS:

Ashtanga passer best for deg som er godt trent, siden det kan være en tøff påkjenning for leddene. Her kan du trene: Stavanger: Atha yoga.

DYNAMISK YOGA / POWER YOGA: Fysiske yogatimer der stillingene glir over i hverandre ved hjelp av pusten. Timene bedrer pusteteknikken samtidig som du blir sterkere og mer fleksibel. Passer for deg som trekkes mot den fysiske delen av yoga.

GRAVIDYOGA: Yoga for gravide er klassiske yogaøvelser, pusteteknikker og avspenning.

BARNE - OG FAMILIEYOGA: Enkle, klassiske Yoga-øvelser for hele familien.

Les også

  1. Slik får du mer energi i vintermørket

  2. Slik kan hele familien være aktiv i helgene

  3. Nå er det ferdighetene som avgjør gymkarakteren

Publisert:

Mest lest akkurat nå

  1. De ble fra­tatt sønnen sin av barne­vernet. Så finner helse­syke­pleier en urovekkende kul på lille­brorens hode

  2. Her er klubbens nye navn – og hoved­sponsor er på plass

  3. Bussjåfør og flere passasjerer slått

  4. Therese har laget festdrakt av gardiner og duker: – Det er dette jeg brenner for

  5. – Ikke unaturlig at politimesteren lot være å varsle Spesialenheten

  6. Hun ble bobileier mot sin vilje. Nå kan ikke familien på fire tenke seg noe annet.