Parkering under park kan løse floken på Ruten

Et høydedrag med parklandskap skal skjule 272 parkeringsplasser i to etasjer på Ruten i Sandnes. Ordfører Stanley Wirak er positiv til forslaget. Det betyr at det går mot en løsning.

Publisert: Publisert:

Et parklandskap skal skjule et parkeringsanlegg med næringsarealer og butikker ut mot Tinghuset. Foto: Alliance Arkitekter

  • Ola Fintland
    Journalist
iconDenne artikkelen er over tre år gammel

– Dette forslaget ser veldig spennende ut, og nå synes jeg vi er inne på et spor som virker fornuftig, sier Sandnes-ordfører Stanley Wirak (Ap).

Ruten i Sandnes har lenge vært et åpent sår som har plaget samvittigheten til politikere i årevis. Det har ikke manglet på gode idéer og kreative forslag. Handlekraften har det vært verre med.

Planer om park har blitt utsatt i mange omganger, og planer om parkering under bakken har strandet på en blanding av politisk vilje, manglende finansiering, høye kostnader og usikre grunnforhold. Wirak vil ha ting til å skje og fikk i fjor flertallet med på å droppe parkering for å få spaden i jorden og komme i gang med bygging av park og næringsarealer i 2018.

Mot Tinghuset i nord legger forslaget opp til et høydedrag med park på taket. Foto: Alliance Arkitekter

Les også

Døra på gløtt for fortsatt parkering på Ruten

Bygger i høyden

Nå kommer Olav Thon-gruppen med et helt nytt innspill som slår to fluer i ett smekk: Det skal gi byen både park og parkeringsplasser. Innspillet ble sendt til kommunen denne uken og blir en del av diskusjonen når reguleringsplanen for Ruten skal opp til andre gangs behandling i utvalg for byutvikling 5. april.

– Nå er det opp til politikerne å ta dette videre, sier eiendomssjef Kjetil T. Voll i Thon Eiendom, som eier kjøpesenteret Amfi Vågen i Sandnes.

Les også

Nytt rådhus halverer strømregningen

I stedet for å grave seg ned under bakken vil Thon-gruppen bygge seg opp 6–7 meter. Tanken er at parkeringsanlegget skal skjules helt under et høydedrag med parklandskap. Det vil gi bedre forbindelse til togperrongen og gjøre jernbanelinjen, som deler byen i to, mindre dominerende. Høydeforskjellen og terrenget skal også skape mer variasjon i parken.

– Dette er et spennende bidrag til Ruten. Vi har vært tydelige på at vi ikke ønsker å grave oss ned. Vi ønsker parkering som kan kombineres med park og aktiviteter, og dette forslaget kan være bra både for arrangementer og handel i Sandnes, sier varaordfører Pål Morten Borgli (Frp).

På sikt er planen å åpne fasaden på Amfi Vågen ut mot Elvegata. Det skal også være en passasje gjennom Amfi Vågen fra Elvegata til parken på Ruten. Foto: Alliance Arkitekter

Les også

SV Betong vil bygge grønt p-hus på Ruten

Les også

Høye tanker om Ruten

Les også

Ruten kan få høyhus på 60 meter

– Må skje raskt

Ordføreren og varaordføreren har selv hatt møter med Thon-gruppen og mener at de har lyttet til de politiske signalene, men de erkjenner at forslaget kommer lovlig seint.

– Hvis vi skal få til noe, må det skje uhyggelig raskt. Dette må ut på høring før sommeren. Vi kan leve med en utsettelse i et par måneder, men kan ikke gå nye runder i to år, sier Wirak.

Høyre har hele tiden vært pådriver for parkering under Ruten.

– Jeg er positiv til kreative løsninger for å få til parkering og skape et levende sentrum. Det krever også tilgjengelighet med bil. Jeg mener det er mer framtidsrettet med parkering under bakken, men er positiv til å se nærmere på dette forslaget, sier gruppeleder Thor Magne Seland (H).

Fasaden ut mot Tinghuset i nord skal gi plass til 920 kvadratmeter med forretningsarealer fordelt på to etasjer. På innsiden er det planlagt 272 parkeringsplasser som er skjult under parken. Den sørvendte hellingen kan bidra til å lage et amfi eller tribune mot resten av parken, noe som åpner muligheten for konserter og arrangementer. Det skal også etableres en passasje gjennom Amfi Vågen fra Elvegata til parken før parkeringsanlegget tas i bruk.

– Det viktigste er at vi får innbyggerne til å bruke byen, og da må det være enkelt. Nok parkeringsplasser er et viktig element. Men det er også viktig at byen er vakker. Dette forslaget løfter Sandnes, sier senterleder Bente Hetland ved Amfi Vågen.

Innkjørselen skal være fra nordsiden, mot Tinghuset, slik at parken og Ruten blir helt bilfri. Olav Thon-gruppen tilbyr å finansiere, bygge og drifte anlegget alene eller sammen med andre og vil overlate parken (taket) på parkeringsanlegget til kommunen når anlegget er ferdig.

– Vi har snudd oss fort for å komme med dette forslaget, og det vil ikke stoppe fremdriften for Ruten. Dette kan bygges raskt og er billig i forhold til andre løsninger, sier Kjetil T. Voll i Thon Eiendom.

Publisert:

Mest lest akkurat nå

  1. Re-Naa og Rosehagen jubler: Oppturer for restauranter i Rogaland, men ikke for alle

  2. Venter «graverende rapport» etter konsert i Egersund

  3. Savnet mann (74) funnet i god behold

  4. To nye smitte­tilfeller i Stavanger

  5. FHI vil stille klare krav til hjemmesydde munnbind

  6. Torsteinbø tok på seg skylden i garderoben

  1. Stanley Wirak
  2. Ruten
  3. Amfi Vågen
  4. Byutvikling
  5. Olav Thon