Derfor drøyer Rogfast

Kostnadssprekken tilsvarer ny bussvei mellom Stavanger og Sandnes. Vegvesenet legger lokk på milliardspliden om Rogfast.

Publisert: Publisert:

Regionveisjef Helge Eidsnes forstår utålmodige politikere, men minner om at Rogfast er det største veiprosjektet i Norge noensinne. Foto: Tor Inge Jøssang

  1. Leserne mener

Aftenbladet nektes innsyn i svaret fra Statens vegvesen på den eksterne kvalitetssikringen (KS2) av Rogfast-prosjektet.

KS2 avslører imidlertid differansen i regnestykkene og en kostnadssprekk i milliardklassen.

Med 85 prosent sannsynlighet er kostnaden antatt å bli 20,1 milliarder (2016-kroner) i KS2-rapporten.

Regionvegsjef Helge Eidsnes viste i møtet med Rogalandsbenken tirsdag til et kostnadsanslag på "om lag 16 milliarder kroner".

Les også

LES OGSÅ: Må kutte på E39 gjennom Tasta

Differansen på cirka 4 milliarder tilsvarer eksempelvis mer enn hele den antatte kostnaden for bussvei mellom Stavanger og Sandnes (estimert til 3,5 milliarder).

Begrunnelsen for hemmeligholdet er intern saksforberedelse. Det er ugyldig straks endelig avgjørelse er fattet. Spørsmålet er når det skjer.

Les også

Rogfast-utsettelse overrasker ikke vegvesenet

Mandag sa statsminister Erna Solberg (H) at regjeringen nå legger siste hånden på Rogfast. Tirsdag konstaterte Siri Meling (H) at det "dessverre ikke kom noe på Rogfast før jul".

Finansieringstrøbbel

Ifølge et svar fra samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) til Stortinget i forrige uke er det i kvalitetssikringen pekt på utfordringer knyttet til finansieringen samt den fylkeskommunale garantien.

Det har fylkesrådmann Trond Nerdal merket seg. Han ber departementet henvende seg til fylkeskommunen hvis det er fylkeskommunen det står på. Så har ikke skjedd.

Olaug Bollestad (KrF) mener det er umåtelig viktig å komme i gang og ber om at fylkeskommunen får avklart dette.

Ifølge NHO-rådgiver Tormod Andreasen har NHO tenkt å snakke om Rogfast fram til man har sprengt seg så langt ned i tunnelen at det er flaut å snu.

Les også

Rogfast-utsettelse gir milliardregning til bilistene

Egil Severeide i Haugesundregionens næringsforening er "litt bekymret" for at prosjektet drøyer.

– Dette er et prosjekt vi overhodet ikke kan misse på, slo han fast.

Geir Pollestad (Sp) er lei stadige unnskyldninger. Nå må det politiske Rogaland våkne, krever han.

Eidsnes opplyste at planen er stortingsbehandling første halvår i år.

Byggestart før fellesferien?

Roy Steffensen (Frp) mener det er realistisk med byggestart før 24. juni.

– Du sa du håpet på start i løpet av året, men jeg regner man er i gang med byggearbeider før sankthans, sa Steffensen.

– Jeg skjønner utålmodigheten, men vi skal ikke glemme at dette er tidenes største veiprosjekt i Norge noensinne. Det er praktisk komplisert og krevende å finansiere, svarte regionveisjefen.

NHO Rogaland-sjef Svein Olav Simonsen viste til avviket i tallene som Vegvesenet og KS2-regimet opererer med.

– Vi vil gjerne forstå hvorfor tallene er så forskjellige, sa Simonsen.

Eidsnes var tydelig på at Vegvesenet er klare til å gå i gang med anbudsrunden straks prosjektet er godkjent i regjeringen.

– Det er ikke bare dere som er klare, også Stortinget er veldig klare, sa Torstein Tvedt Solberg (Ap).

Han påpekte at samferdselsministeren har brutt sin egen oppsatte tidsfrist for Rogfast.

– Men Stortinget er klare til å gjøre en veldig rask behandling forutsatt at det som kommer fra statsråden, er bra. Det skal ikke stå på Stortinget. Nå må Ketil Solvik-Olsen levere det han har lovet, sa finanspolitikeren.

«Jeg tar sikte på å kunne legge frem en proposisjon til Stortinget om prosjektet så snart som mulig i 2017», skriver Solvik-Olsen i svarbrevet til Stortinget.

PS! Årets første statsråd er fredag.

Publisert: