De slutter som lærere

Marita Aksnes og Maren Bryne Aas har fått nok av endeløs retting og mistillit fra politikerne. Nå slutter de foreløpig som lærere etter at politikerne vedtok å innføre anonym retting.

Publisert: Publisert:

Marita Aksnes og Maren Bryne Aas frykter frafall blant lærere i framtiden. Foto: JON INGEMUNDSEN

Denne artikkelen er over seks år gammel

— Dagen etter at det politiske vedtaket var fattet, skrev jeg søknaden om permisjon. Jeg har fått nok, sier Marita Aksnes.

— Fordelene ved læreryrket veier ikke lenger opp mot ulempene. Dette oppleves som en massiv mistillit mot oss. Nå vil jeg prøve å finne noe annet, sier Maren Bryne Aas. Begge har fått innvilget sine søknader om permisjon og gir seg snart etter henholdsvis fem og ni år som lærere.

Hvem vil inn i en yrkesgruppe hvor politikerne ikke stoler på dem?Deres dramatiske beslutning kom som en direkte konsekvens av at Opplæringsutvalget i Rogaland fylkeskommune i mars vedtok å innføre anonym retting ved alle videregående skoler i fylket. Prøveordningen, som varer i to år, trer i kraft i høst og gjelder 30 prosent av arbeidet som leveres inn i matematikk, norsk og engelsk.

Les mer:

Les også

Ja til testing av anonym retting i Rogaland

Praktiske problemer

— Det er mange praktiske problemer knyttet til anonym retting, sier Kongsgård-lærerne. Aas peker på merarbeidet som følger av at det i 30 prosent av besvarelsene skal være to som retter i stedet for en. Kvelder og helger går med til retting, og kalenderen har ikke plass til flere prøver som skal rettes. Hver av dem setter opp mot 1000 karakterer i året.

— Politikerne ser ikke på dette vedtaket som merarbeid, men det vil jo føre til merarbeid når flere skal inn og gjøre den samme jobben, sier Aksnes, som heller ikke kan skjønne hvordan det er teknisk gjennomførbart. Hun peker på at det på læringsplattformen "it's learning" ikke er mulig å levere anonyme besvarelser.

— Det er strengt tatt ikke lærernes ansvar å løse dette teknisk, men det er de som ender opp med problemene. I en politikerverden er alt så enkelt, men de aner ikke hvilke problemstillinger vi møter til daglig, sier Aksnes, som undrer seg over at det viktige vedtaket ble fattet uten at lærerorganisasjonene tilsynelatende ble lyttet til.

Les mer:

Les også

Lærerne gjør opprør mot anonym retting

Karakter – en prosess

I en politikerverden er alt så enkelt, men de aner ikke hvilke problemstillinger vi møter til dagligDet er imidlertid ikke tekniske ting som er hovedårsaken til motstanden til Aksnes og Aas. De minner blant annet om at det er forskriftsfestet at elevene skal delta i vurderingsprosessen, noe som har vært poengtert i flere leserinnlegg i Aftenbladet.

— Jeg bryr meg ikke så mye om feil som gjøres om høsten. Det som betyr noe er hvordan de lærer av sine feil og at de er best mulig når de er ferdig med faget til våren. Dette blir helt umulig å få til med anonym retting, sier Aas.

Les mer:

Les også

- Politkarane nektar for at pedagogikk er ein vitskap

Frykter frafall

Lektorene har henholdsvis sju og ti års utdanning. De elsker å undervise, og se elevenes fremskritt og utfoldelse. Likevel opplever de at læreryrket i liten grad blir verdsatt av samfunnet for øvrig, verken politikere, media eller folk flest.

— Vi lever i et land som sliter med å skaffe nok lærere. De samme politikerne forsøker å stimulere ungdom til å ta lærerutdanning. Men hvem vil inn i en yrkesgruppe hvor politikerne ikke stoler på dem, sier Aksnes og Aas som forteller at karakterene som gis i dag er svært godt dokumentert.

— Politikerne er velkomne til å besøke skolen for å se hvordan vurderingsarbeidet faktisk foregår, sier Aas.

Les mer:

Les også

Tina Bru er på rett spor

Trynefaktoren

Bakgrunnen for vedtaket i Opplæringsutvalget er et ønske om sikkerhet for rettferdig retting – og for å unngå den såkalte trynefaktoren. Aksnes og Aas påpeker imidlertid at det er elevenes faglig kompetanse som blir målt.

— Det har ingenting å si for karakteren om elevene har et flott navn, oppfører seg fint eller er stilige på håret, sier Aksnes.

— Samtidig kan ingen ta helt bort den menneskelige relasjonen. Det er ingenting i livet som er garantert hundre prosent rettferdig, enten det er i barnehagen, på skolen eller i arbeidslivet senere. Det er imidlertid lærernes jobb å sette karakter som reflekterer elevenes faglige kompetanse, sier de avtroppende lærerne.

PS: Marita Aksnes har også tidligere sluttet som lærer i protest.

Publisert: