– Uhørt at en øy med 750 innbyggere må ringe og bestille hurtigbåten

STAVANGER: Nye båtruter gjør at beboere på Vassøy må ringe og bestille hurtigbåten på forhånd for flere av avgangene på kveldstid. - Byråkratisk, tullete og uhørt, mener beboere.

Publisert: Publisert:

Sigrun Torrissen er leder i Vassøy beboerforening og reagerer kraftig på at en nå må ringe og bestille hurtigbåten på flere avganger, som det tidligere var fast rute på. Foto: Jonas Haarr Friestad

  • Ola Fintland
    Journalist
iconDenne artikkelen er over to år gammel

Siste: Kolumbus legger seg flate og sier at det ble lagt ut feil versjon av de nye ruter til Vassøy. Det gjør at beboerne likevel slipper å bestille hurtigbåten.

1. november ble det innført nye ruter for Vassøy-ferja og hurtigbåtene som går mellom Stavanger, Byøyene, Usken og Hommersåk. Det gjorde at flere beboere på Vassøy fikk seg en stor overraskelse.

– Før fikk vi alltid informasjon om ruteendringer i god tid på forhånd, og ruteendringer ble diskutert i Storhaug bydelsutvalg og av et eget ruteråd med representanter fra alle øyene. Nå får vi nye ruter tredd over hodet fra Kolumbus uten at vi er informert om det, sier Vassøy-beboer Jostein Solvang.

I forrige periode var han medlem av Storhaug bydelsutvalg, og han har også lang politisk erfaring som medlem av både formannskapet og bystyret i Stavanger for Frp.

Les også

Elbil på Tau-ferja? Nå blir det full pris likevel

«Fjord Molde» er en av hurtigbåtene som nå må ringes og bestilles for at den skal kjøre innom Vassøy på flere avganger. Foto: Jonas Haarr Friestad

Etterlyser varsling

Vassøy beboerforening har heller ikke fått informasjon om ruteendringene på forhånd og mener at Kolumbus må lage et system for å varsle foreningen slik at beboerne kan bli informert i god tid før ruteendringene skal skje.

– I dag tidlig ble det folk stående igjen fordi dere har endret rutene for hurtigbåt, uten å gjøre det kjent for oss som bor på øyene på forhånd, skriver leder Sigrun Torrissen i Vassøy beboerforening i et brev til Kolumbus.

Den største endringen for beboerne på Vassøy er at hurtigbåten kun anløper dersom den er bestilt på forhånd, seinest før avgang fra Stavanger eller Hommersåk.

– For Vassøys del så reagerer vi sterkt på at en nå må ringe hurtigbåten for flere avganger, som vi tidligere har hatt fast rute på. Vi vet av statistikken at det reiser flere folk fra Vassøy enn fra Hommersåk, men de slipper å ringe etter båten, mens vi på Vassøy nå må gjøre det. Det bor over 750 mennesker her, og båten er vår eneste mulighet å komme til og fra. Mens på Hommersåk har de i tillegg vei, skriver Torrissen.

Må ringe på forhånd

Jostein Solvang reagerer også at beboere og besøkende på Vassøy nå må ringe og bestille hurtigbåten for at den skal kjøre innom øya. Dette gjelder for to av avgangene mot Stavanger klokken 23.35 og klokken 00.10. Det gjelder også for tre avganger motsatt vei mot flere av de andre Byøyene og videre til Usken og Hommersåk.

– Det er uhørt at en øy med 750 innbyggere må ringe og bestille hurtigbåten. Det er et tullete og byråkratisk system også for de som skal føre båtene. Vi er såpass mange innbyggere at vi er avhengig av å ha faste ruter, og det holder ikke at vi må ringe båten på forhånd. Jeg skulle likt å se hvordan folk i Kvernevik eller på Tasta reagerte hvis de måtte ringe og bestille bussen på forhånd for at den skulle kjøre innom, sier Solvang.

Ruteendringer gjør at beboere på Vassøy må bestille hurtigbåtene «Fjordsol» (bildet) )og «Fjord Molde» på flere avganger på kveldstid. Foto: Tommy Ellingsen

Beboerforeningen reagerer også på at Vassøy blir behandlet på samme måte som mindre øyer med langt færre innbyggere.

– Det er stor forskjell på de små øyene som har 10–20 beboere, at de må ringe er helt forståelig. Men for Vassøy blir det mye enklere for alle at en har faste ruter hit, så vi i beboerforeningen ber om at dette rettes opp i rutetabellen, skriver Torrissen.

Hun tror også at all ringingen vil skape problemer.

– I og med at det er så mange reisende til og fra Vassøy, så må det også bli travelt for dem som skal ta imot alle telefonene. Noen ringer kanskje litt for sent, og det kommer til å bli masse bråk av dette, skriver lederen.

Det kan også skape forvirring for folk som besøker øya.

– Vi ser at dette med ringing ikke funker for mange som besøker øya, og ikke vet noe om rutene. De blir stående og tror at noe er galt med båten om den ikke kommer, skriver Torrisen i brevet til Kolumbus.

Publisert:

Les også

  1. Båtrutene tynger fylkeskommunen

  2. 1. november kommer ny Kolumbus-app

Mest lest akkurat nå

  1. Mot morens vilje sendte Eva (21) inn sitt DNA for å finne hennes amerikanske opphav

  2. Høiland fikk tøff beskjed av Berntsen

  3. Dei tek over lokalet til Sjå Inge: – Vil vere ein restaurant/­kafé med trykk på kafé

  4. Storspillet på hjemmebane fortsetter: Sandnes Ulf slo tilbake igjen

  5. Trumps bror på sykehus i New York

  6. Beboere slukket kjøkkenbrann i Sandnes

  1. Vassøy
  2. Kolumbus
  3. Stavanger