Nybygg til 120 millioner ved Preikestolen

Det planlegges et nytt opplevelsessenter til 80–120 millioner kroner som skal løfte Preikestolen til nye høyder som turistattraksjon.

Publisert: Publisert:

Preikestolens utviklere henter inspirasjon fra blant annet Cliffs of Moher i Irland. Foto: Mediafarm

  • Tor Inge Jøssang
    Journalist
iconDenne artikkelen er over fem år gammel

De rundt 40.000 basaltsteinene ved Giant's causeway i Nord-Irland fikk de merkelige formene etter et vulkanutbrudd for over 60 millioner år siden. Foto: Mediafarm

Tusenvis av turister kommer til Antrims største attraksjon, Giant's Causeway. Foto: Mediafarm

Besøkssenteret ved Giant's Causeway. Foto: Mediafarm

Besøkssenteret ved Giant's Causeway. Foto: Mediafarm

Salg av suvenirer ved Giant's Causeway. Foto: Mediafarm

Cliffs of Moher er en av Irlands mest besøkte naturattraksjoner. Foto: Mediafarm

Utsikt fra den underjordiske restauranten på Cliffs of Moher. Foto: Mediafarm

Besøkssenteret ved Cliffs of Moher. Foto: Mediafarm

Besøkssenteret ved Cliffs of Moher. Foto: Mediafarm

Reiselivet ser til utlandet for å videreutvikle Preikestolen: The Cliffs of Moher er en av Irlands mest besøkte naturattraksjon med nærmere 1 million turister hvert år. Her ligger et informasjonssenter nedgravd som en grotte i bakken. Det holder åpent året rundt. De besøkende kan kikke på en 20 minutters film om de stupbratte klippene som strekker seg 8 kilometer langs Irlands vestkyst. Senteret har også gavebutikk, kafe, salgs av brukskunst og turistinformasjon. En lignende suksess er Giant's causeway i Nord-Irland.

Les også

Passasjerene fikk ekstra sightseeing

— Cliffs of Moher eller Giant's causeway er ikke nødvendigvis drømmen, men vi er sterkt inspirert av denne type anlegg og verdiskapning, sier Frode Søreide.Han er daglig leder for Mediafarm, som har utarbeidet et forprosjekt for et nytt opplevelsessenter. Oppdragsgiver er Stiftelsen Preikestolen, som har ansvaret for å tilrettelegge den verdensberømte fjellknatten for turisme. De siste årene er det bygd 1000 parkeringsplasser og ny fjellstue. Sherpaer fra Nepal har utvidet stien.

Grotte

Nå er man i startgropen med neste trinn: Nytt opplevelsessenter. Tanken er at det skal bli en tilleggsattraksjon, både for de som går fotturen og andre som ikke er så lette til beins.

— Preikestolen har rekordaktig vekst. I motsetning til mange andre sentre og attraksjoner så er det allerede 250.000 besøkende. På bakgrunn av dette gjelder det å få til næringsutvikling, ringvirkninger og nye tjenesteprodukter, sier Frode Søreide.

I et grottelignende lokale skal det vises et filmepos med arbeidstittelen «Preikestolen og Fjord–Norge». Filmen vil vise naturen i alle årstider, Kjerag, basehopping, steinkobber og andre attraksjoner i Lysefjorden og resten av regionen. Dette blir en interaktiv opplevelse med storslåtte bilder og majestetisk lyd. Publikum vil bli utsatt for tåke, vannsprut og vind i håret for å gi smak av elementene. Som en effekt på slutten kan de med hjelp av håndbevegelser påvirke været via bevegelsessensorer.

Vil lokke flere

Håpet er at senteret skal lokke enda flere cruiseturister og oppegående pensjonister som er reisevante og har penger, men ikke så spreke at de legger ut på den 3–5 timer lange fjellturen.

— De fleste som går til Preikestolen i dag er par i alderen 20–50 år. Åtte av ti kommer fra Tyskland eller Nederland. Potensialet i denne delen av markedet er meget stort, langt flere enn de vi når i dag. Det er også mulig å tilrettelegge forholdene bedre slik at vi får tak i enda flere målgrupper, for eksempel mennesker som ikke er så bevegelige. For å komme må de også oppleve noe spektakulært som de vil fortelle naboen om. Dette kan de få i et opplevelsessenter. Da kan Preikestolen ha et potensial på 500.000 besøkende, mener Frode Søreide i Mediafarm.

Planen er å utlyse en arkitekt– og innholdskonkurranse for å avgjøre hva opplevelsessenteret endelig skal bli. Prislappen er grovt kalkulert til 80–120 millioner kroner.

— Dette blir et nasjonalt løft, men Preikestolen fortjener et slikt senter. Kanskje blir det en trinnvis utbygging. Vi trenger nå en god lokal og nasjonal oppslutning om å bygge senteret. Ikke bare finne pengene, men å være med å heie det fram og utforme det. Hvis alt går greit, kan vi ha senteret klart til åpningen av Ryfast i 2019, sier daglig leder Audun Rake i Stiftelsen Preikestolen.

LES OGSÅ:

Publisert:

Les også

  1. Ny rekord for Preikestolen

  2. Gleder seg over at besøkstallene flater ut

  3. Et reisemål i verdensklasse

  1. Ryfylke