– Absurd om byens stolte svane forsvinner

Politikere reagerer kraftig på at Stavanger havn har sagt opp avtalen med MS «Sandnes», som dermed mister kaiplassen sin i Vågen.

MS «Sandnes» har ligget til kai i Vågen i mange år. Nå kan den forsvinne. Foto: Jon Ingemundsen

  • Julie Teresa Olsen
    Julie Teresa Olsen
    Journalist
Publisert: Publisert:
iconDenne artikkelen er over tre år gammel

Tirsdag ble det kjent at Stavanger havn har sagt opp avtalen med veteranskipet MS «Sandnes» i frykt for at det skal skje en ulykke i Vågen.

– Skipet har hatt vanskeligheter med å overholde sentrale HMS-krav, og vi er redde det skal skje en ulykke, er havnedirektør Merete Eik hos Stavanger havn, sin forklaring.

Tirsdag formiddag ble kommunalutvalget orientert om saken, som har fått flere politikere til å reagere.

– Jeg er mildt sagt sjokkert. Det begynte med at de kastet ut småbåtene fra Vågen for å gi plass til cruisebåtene. Nå vil de kaste ut MS «Sandnes», byens stolte svane. Det går ikke an, sier Leif Arne Moi Nilsen (Frp), nestleder i kommunalstyret for miljø og utbygging.

En av utfordringene er at det ofte er mye folk rundt området der MS «Sandnes» ligger til kai. Spesielt i forbindelse med cruisetrafikken og store festivaler i sentrum.

Heller veteran enn cruise

– Hvis vi som bor i Stavanger må velge mellom cruiseturister og denne flotte vetaranskuta, er jeg sikker på at de fleste heier på MS «Sandnes", sier Torfinn Ingeborgrud (MDG).

Moi Nilsen mener det er Stavanger havn som har ansvaret for å ivareta sikkerheten i Vågen, ikke MS «Sandnes».

Leif Arne Moi Nilsen (Frp). Foto: Carina Johansen

– Havnevesenet må selv passe på sikkerheten. MS «Sandnes» har flere ganger bedt om skilter som forbyr å kjøre inn på området i visse tidsrom. Det er en umulig oppgave for mannskapet å holde kontroll med hvem som til en hver tid kjører inn på området, mener Moi Nilsen.

– Det er greit å ha en HMS-plan, men det må jo være mulig å overholde den. Sikkerheten på kaien er havnevesenet sitt ansvar. Det er helt absurd å forsøkte å pushe det over på mannskapet på MS «Sandnes», fortsetter han.

– Prøver å tenke miljø

Ifølge Moi Nilssen har et av problemene vært en septikbil som en gang kom ryggende inn på området for å tømme septiktanken til MS «Sandnes» da det var store folkemengder rundt båten.

– Cruisebåtene tømmer tanken så fort de er rundt Tungenes. MS «Sandnes» kunne gjort det samme, men de prøver å være miljøvennlige. Denne septikbilen kom seinere enn avtalt, men det er ikke deres feil, mener Moi Nilsen.

– Det er altså lov å kjøre store lastebiler inn i de trangeste gågatene for å levere varer, men hvis det kommer leveranser til et skip som ligger ved kai fører dette til at dette skipet må forlate området. Her bør vel kommunen se på muligheten til å regulere kaiområdet og sette opp skilt, mener Ingeborgrud i MDG.

MS «Sandnes» har hatt avtale med Stavanger havn i mange år. Avtalen ble fornyet i 2014.

Torfinn Ingeborgrud (MDG). Foto: Fredrik Refvem

Moi Nilsen vil ta saken opp i neste KMU.

– Det er en skandale for Stavanger om vi ikke får en ordning på dette. Vi må gjøre alt vi kan for at skipet bli liggende.

MS «Sandnes» ble kjøpt av Ryfylke Dampskibsselskap i 2007. Skipet hadde i mange år vært brukt som skolefartøy og fått store skader. Ryfylke Dampskibsselskap har brukt store beløp på renovering med god støtte fra Riksantikvaren.

Les mer:

Les også

  1. Oppsving for hotellene i Rogaland

  2. Kun elbiler skal få parkere under Domkirkeplassen

Publisert:
  1. Leif Arne Moi Nilsen
  2. Torfinn Ingeborgrud
  3. KMU
  4. Stavanger

Mest lest akkurat nå

  1. Hvem stjal Karolines julegaver?

  2. Allerede i mars fikk Bjarne Berntsen en dårlig følelse. Det gikk slik han fryktet

  3. Han er 20 år, singel og tror dette løftet kan være et godt sjekketriks

  4. Dette er den siste kommunen i Rogaland som tvinger huseierne til å bo der hele tiden

  5. EU kan stenge norske skibakker

  6. Høyre vil selge eiendommer for å få råd til å ruste opp skoler