Kun elbiler skal få parkere under Domkirkeplassen

De 50 p-plassene i Domkirkehallen skal reserveres elbiler. Flertallspartiene i Stavanger vil bruke 8 millioner kroner på ladepunkter de neste fire årene.

Publisert: Publisert:

I parkeringshuset Domkirkehallen, under det gamle Norges Bank-bygget, er det plass til 50 biler. Nå vil flertallspartiene i Stavanger gjøre alle disse p-plassene tilrettelagt for elbiler. Foto: Jarle Aasland

  • Camilla Bjørheim
    Journalist
iconDenne artikkelen er over to år gammel

– Det blir om lag 75 ladepunkter i året det, sier Per A. Thorbjørnsen (V) entusiastisk.

Det nærmer seg budsjettbehandling i Stavanger kommune. Allerede tirsdag kveld røper flertallspartiene (H, V, Frp, KrF, Sp og Pp) at de har blitt enige om et løft for elbiler. De vil sette av 8 millioner kroner for de neste fire årene - eller 2 millioner kroner årlig.

Torsdag blir det budsjettbehandling i formannskapet.

– Jeg kjører elbil selv. Ofte er det vanskelig å finne et sted å lade bilen, sier ordfører Christine Sagen Helgø (H).

Ordfører Christine Sagen Helgø kjører selv elbil. Ofte opplever hun at det er vanskelig å finne et sted å lade bilen. Foto: Aasland, Jarle

Det første flertallspartiene ønsker å gjennomføre, er å reservere parkeringshuset på Domkirkeplassen for elbiler. Parkeringshuset har 50 parkeringsplasser.

– Å opprette et kommunalt elbilanlegg vil være bra for sentrum. Et slik anlegg bør ikke ligge for langt unna, sier Sagen Helgø.

– Allerede har dere innført piggdekkavgift, og snart kommer bomringen. Vil ikke et rent parkeringshus for el-biler i sentrum gjøre det enda vanskeligere for de som kjører vanlig bil?

– Domkirkehallen er ett av mange parkeringsanlegg. Det vil være kapasitet i en rekke andre anlegg nær sentrum, sier Sagen Helgø.

Får flertallspartiene viljen sin er det bare elbiler som får parkere under Domkirkeplassen. Foto: Google maps

Flere elbiler i Nye Stavanger

Allerede i august behandlet kommunalstyret for miljø og utbygging (KMU) en sak om strategi for ladestruktur i Sør-Rogaland.

– Det er en klar intensjon å legge til rette for at det skal bli attraktivt å eie elbil i kommunen. Det skal legges til rette for lading ved arbeidsplasser, boliger og på offentlige parkeringsplasser, sier Thorbjørnsen.

Per A. Thorbjørnsen (V) og ordfører Christine Sagen Helgø (H). Foto: Lars Idar Waage

– I 2020 slår vi oss sammen med Finnøy og Rennesøy. Da får vi mange elbiler i kommunen. I begge disse kommunene er andelen elbiler høy, derfor er det viktig at vi kommer igang med tilretteleggingen, sier Sagen Helgø.

LES MER: Finnøy med sine drøyt 3000 innbyggere har en elbilandel på 20,1 prosent.

– Vi går fra intensjon til realitet. Dette er ikke noe puttel, dette er et stort løft, sier Thorbjørnsen, med sikte på de 2 millioner kronene partiene vil sette av årlig i fire år framover.

Han minner om det nasjonale målet om å fase ut bensin- og dieseldrevne biler innen 2025, noe som også forplikter kommunen til å ta grep.

– Det er ikke lenge til 2025, sier Thorbjørnsen.

Lading fra lyktestolper

I tillegg til å legge til rette for lading i etablerte parkeringshus, ser politikerne for seg å få på plass moderne teknologi som for eksempel ladepunkter i lyktestolper.

– Ikke alle har mulighet for å lade ved boligen. I trehusbyen er det mange som parkerer i gata. Da kan ladepunkter i lyktestolpene være løsningen, sier Sagen Helgø.

Les mer om lading fra lyktestolper her: Stavanger-sensasjonen Zaptec trenger mer - de trenger penger.

– Vi er nødt til å få på plass en annen struktur enn ledninger som strekker seg fra hus og inn i biler, mener Thorbjørnsen, og legger til at Stavanger ligger bak andre byer når det gjelder tilrettelegging for elbiler.

– Vi ligger for eksempel langt bak Bergen. Vi har også blitt kritisert av Elbilforeningen.

– Hvor henter dere de 8 millionene fra?

– Vi har en finansieringsplan som vi kommer tilbake til når vi legger fram vårt forslag til økonomiplan, sier Sagen Helgø.

Publisert:

Les også

  1. El-biler i borettslag har blitt en het potet

  2. Dette trenger du å vite om piggdekkavgiften

  3. Dei må betale dyrt om dei framleis skal lade elbilane

  4. Ap vil ha utredet moms på dyre el-biler. Regjeringen får ikke igjennom økt engangsavgift.

  5. Nå får han lade elbilen i garasjen igjen

  6. Her leker voksne menn med biler

  1. Parkering
  2. Domkirkeplassen
  3. Elbil
  4. Christine Sagen Helgø
  5. Per A Thorbjørnsen