Rekordtrafikk gjennom Ryfast: - Det gikk som en drøm

Åpningsdagen kjørte 4960 kjøretøy gjennom det ene tunnelløpet i Ryfylketunnelen i retning Solbakk.

Publisert: Publisert:

Aldri har flere reist mellom Ryfylke og Nord-Jæren på en dag. Mange skuelystne testet Ryfylketunnelen første dagen. Foto: Kristian Jacobsen

  1. Leserne mener

– Det gikk som en drøm. Veldig jevnt og behagelig, sier Ole Tom Guse om kjøreturen fra Forsand via Ryfast til jobben på Forus.

Ryfylketunnelen åpnet klokka 12 mandag 30. desember. I løpet av det halve døgnet fram til midnatt passerte 4960 kjøretøy telleapparatet som er montert i dypet av tunnløpet som benyttes i retning Solbakk. To andre telleapparater ved Solbakk-munningen viser ingen data, men trafikken i det andre tunnelløpet er trolig omtrent på samme nivå.

SE TV-OVERFØRINGEN VÅR FRA ÅPNINGEN:

Les også

Les også: Nå er Ryfylketunnelen åpnet i begge retninger

Les også

Les også: Uten Ryfast hadde de ikke flyttet

Det betyr i så fall rundt 10.000 kjøretøy på åpningsdagen, akkurat det Ryfylketunnelen er dimensjonert for. Til sammenligning har Tau- og Høgsfjordsambandet fraktet totalt 3800 kjøretøy per døgn på en gjennomsnittlig dag.

  • Det var selvsagt mange skuelystne som ville teste nyvinningen første dagen.
  • Tunnelen er gratis inntil Hundvåg- og Eiganestunnelen åpnes.
  • Dessuten er Høgsfjord-sambandet stengt fram til Boreal starter opp når nyttårsrakettene går til værs, slik at Ryfast får all trafikk.
  • På den andre siden var denne mandagen i romjulen ingen vanlig arbeidsdag for de 1500 som daglig reiser fra Strandalandet til Nord-Jæren for å jobbe.
  • Først når hele trafikkmaskinen åpner og innkrevingen av bompenger begynner, vil de reelle trafikktallene komme.
  • Likevel: På et halvt døgn passerte det i bare ett tunnlløp omtrent like mange som Ryfast trenger per dag for at bomtakstene skal kunne holdes slik som samferdselsministeren har tenkt.

SISTE REIS FOR TAU-FERJA:

20.379 kjøretøy på Bybrua

Åpningsdagen var spesiell. Folk på Hundvåg klaget over usedvanlig stor og saktegående trafikk. Fram til Hundvågtunnelen åpnes, må Ryfylke-trafikken gå over Bybrua. Det var 20.379 kjøretøy som passerte tellepunktet på Bybrua på Ryfylkes nye merkedag. Dette er om lag 7000 flere kjøretøy enn den mest trafikkerte dagen i fjorårets romjul.

Mange ryfylkinger var spent på reisetider. Hvor lang tid ville det ta sammenlignet med ferje? Turen fra Skeie på Hundvåg til E39 ved Schancheholen tar om lag 10 minutter lengre tid enn det vil ta gjennom Hundvågtunnelen.

Fra Fister i Hjelmeland ble det meldt at det tok 75 minutter til Forus. Om lag en halvtime raskere enn vanlig. Motsatt vei brukte folk fra Jørpeland 38 minutter hjem fra Kvadrat. Også det en halvtime spart. For mange var det viktigste likevel å kunne reise akkurat når de vil.

– Langt over Hundvåg

Tidligere Forsand-ordfører Ole Tom Guse kjempet i mange år mot Ryfast. Da Stortinget vedtok prosjektet gav han opp og forsøkte å snu holdningen i kommunen. Et optimist-seminar ble arrangert og det ble poengtert at reisetidene ikke ville bli så ille.

Dagen etter Ryfast-åpningen testet han om spådommene stemte. Guse brukte 52 minutter fra han kjørte hjemmefra til han parkerte utenfor arbeidsstedet på Forus. Dette er 2–3 minutter lengre tid enn han pleier å bruke med Høgsfjord-ferja.

– I dag ventet jeg hjemme i 4 minutter før jeg kjørte for å kunne sammenlikne med ferja. Det gjør jeg ikke neste gang. Da kjører jeg når jeg er ferdig og klar hjemme, sier han.

Tidligere Forsand-ordfører Ole Tom Guse fastslår at Ryfast-prosjektet har flyttet Ryfylke og Forsand mange hakk nærmere Nord-Jæren. Foto: Kristian Jacobsen

Mange hakk nærmere

– På optimistseminaret sa jeg 35 minutter til E39 Motorveien. I dag hadde jeg cirka 3-4 minutter å gå på da jeg kom til Hundvåg. Det skulle bety at E39 er mulig å nå på cirka 36 minutter hjemmefra, påpeker Guse.

Han påpeker at tirsdag 31. desember var en dag uten trafikk på veiene. Turen fra Hundvåg via Storhaug syntes han var lang.

– Det blir nok litt ekstra trafikk på Høgsfjordferja i januar og februar til den siste tunnelen er åpnet. Men etterpå er det reisemålet og kø på E39 som avgjør hva som er mest gunstig også for forsandbuen. For andre som før har opplevd fjorden som en barriere for å reise til Ryfylke, så har nå Ryfast gjort Forsand og Ryfylke mange hakk nærmere, spår Ole Tom Guse.

– Trenger en pendlerforening

Ildsjelene i Strand pendlerforening har varslet at de legger ned. Alf Henning Heggheim i Strand Senterparti er takknemlig for innsatsen som er lagt ned, men oppfordrer andre pendlere til å overta.

– Pendlerforeningen er absolutt ikke overflødig selv om Ryfast nå er åpnet. Snarere tvert i mot. Både busstilbudet gjennom Ryfast, bompengetakstene og hurtigbåttilbudet vil nok bli satt på prøve i årene som kommer. Derfor er det fortsatt behov for en sterk og tydelig pendlerforening som kan representere og tale pendlernes sak. En aktiv pendlerforening vil også være til støtte for oss som lokalpolitikere når vi skal vurdere og ta stilling til saker knyttet til kollektivtilbud og bompengetakster, mener Heggheim.

Senterpartiet bidrar gjerne til å få på plass en ny pendlerforening i Strand. På nyåret vil Heggheim rette en henvendelse til alle politiske partier i Strand om de i fellesskap skal invitere pendlerne til et åpent møte, med mål om å få på plass en ny pendlerforening.

Publisert: