Jærbuen Olav Line bygger en by i Oslo like stor som Bryne

Han leder arbeidet med den nye byen i byen, «der hver meter skal leve gjennom døgnet». 10 milliarder skal investeres.

Publisert: Publisert:

I Lilleakerbyen legger vi lokk over Ring 3 (veien rundt Oslo). Gjør det samme med Arne Garborgsveg, var et av rådene fra Olav Line til ordfører Reinert Kverneland, her på det som skal bli den nye Kaizersplassen. Foto: Geir Sveen

– Jeg skal være forsiktig med å si hva Bryne bør gjøre, men jeg kan godt fortelle hva vi gjør, var budskapet på forhånd fra Olav Line, administrerende direktør i Mustad Eiendom As.

Fredag vendte han hjem til Bryne, som en av foredragsholderne på bykonferansen.

Det var her han vokste opp. Det var her farfaren og faren drev entreprenørselskap med samme navn som ham selv.

– Og det er årsaken til at Bryne i dag har så mange betongbygg, lød introduksjonen fra konferansier, Staale Grude Haaland.

Planen var at Olav Line As også skulle bli hans base etter studier i Trondheim og Oslo.I stedet ble 59-åringen en sentral aktør i utviklingen av eiendommer og kjøpesenter.

Steen og Strøm og Akerbrygge

I sju år ledet han Steen og Strøm ASA i Norge, Danmark og Sverige, som lokalt eide både Kvadrat og Arkaden. Hovedaksjonær var Stein Erik Hagen. Selskapet ble kjøpt opp av et fransk selskap.

I fem år hadde han sjefsjobben i Norwegian property, selskapet som sitter tungt på Aker Brygge og der John Fredriksen nå er hovedaksjonær. Ferden gikk innom Selvaag Eiendom før han i fjor sommer takket ja til samme toppjobb i tradisjonsrike Mustad Eiendom.

– Jeg har fått en ny, spennende mulighet, begrunnet Line jobbskiftet til Hegnar.no.

Bryne og Bærum

Selskapet er nå i full gang med å bygge en ny by mellom Oslo og Bærum, Lilleakerbyen.

– Når du setter ring rundt vårt område, er det like stort som dagens Bryne sentrum, forklarte Olav Line på konferansen.

Byene ble også født nesten samtidig, Bryne med jernbanen i 1878 og Lysaker i 1876, da en sprengstoffabrikk gikk i lufta og etterpå ble kjøpt av Mustad-familien.

Begge har en elv som et sentralt innslag i bybildet. Og begge plassene er fortsatt et knutepunkt for vei og tog.

Mens Bryne må utvikles i et sinnrikt samarbeid mellom kommune og mange ulike aktører, eier Mustad Eiendom grunnen alene. Det dreier seg om mer enn 330.000 kvadratmeter næringslokaler og mye areal som før var innegjerdet, og det skal bygges 1500 boliger.

Livet kommer først

– Når man eier alt, er det selvsagt lettere å tenke nytt og helhetlig, forklarte Line.

Han mener likevel utfordringen blir den samme for Bryne som for hans nye by i Oslo. Sentrum må bli så attraktivt at folk vil bo der. Før bygget man hus, nå bygges bomiljø.

– Og da nytter det ikke å opptre som i Nord-Korea. Alle må med i prosessen for å skape en ny by - ikke minst for vår by der det ikke er klart hvor Storgata og torget skal være, sa Line.

Først kom livet, så byrommene og til slutt byggene.

– Det handler ikke om mest mulig handel. Men mest mulig av alt. Det gjelder om å skape plasser der man kan sitte i sola og bare kose seg, sa Line.

I Lilleakerbyen legger utbyggeren lokk over selveste Ring 3 for å få ny grunn for boliger og rekreasjon. Regningen kommer på 500 millioner.

– Gjør det samme med Arne Garborgs veg. Legg lokk over, var rådet fra Olav Line, som var klar over at lokket på Bryne er foreslått som et av tiltakene i en ny bomring.

Alle vil samarbeide

Han kom hjem til tidenes opprydning i Bryne sentrum. Utenfor mølla dundret maskinene. De gjør byen ny - helt opp til torget.

Og på konferansen troppet den ene foredragsholderen etter den andre opp med nøyaktig det samme budskap som Olav Line for utviklingen videre:

– Det handler om å samarbeide med alle. Får vi det til, får vi til mye, sa Time-rådmann Brit Nilsson Edland.

– Et forpliktende samarbeid mellom kommunen og oss i næringsforeningen er nå helt avgjørende, fortsatte grunneier og byggrådgiver, Harald Grayston.

– Vi må heie på alle, glødet den tidligere hotelldirektøren Agnes Berntsen.

Bare Knut Vareide, sosialøkonomen fra Telemarksforskning helte litt malurt i det gode begeret. Han så at Klepp nå hadde større kvaliteter enn Bryne.

Kan få pilotprosjekt

Men byen får også Kolumbus med på laget når den store transportøren ser litt fram.

Da kan det kanskje ikke bare bli sømløse billetter og like takster mellom tog og buss, men også for fly og taxi. Kolumbus er allerede ledende i Norge på elsykler. Nå utredes morgendagens sykler for transport av mat og barn, tenkt plassert på et mobilitetspunkt.

– Vi ser at Bryne stasjon kan bli et pilotprosjekt for et slikt mobiltetspunkt, sa administrende direktør i Kolumbus, Odd Harald Aksdal.

Mistet jobben, fikk pris

Da passet det kanskje godt at årets byutviklingspris gikk til noe annet enn et bygg, nemlig til puben Mellombels. Daglig leder Bjørn Hagerup Røken mistet reklamejobben og startet derfor pub som ble alt annet enn midlertidig.

Publisert: