Vil kunne spare 80 kroner tur-retur i Ryfast

Hvis bypolitikerne i Stavanger sier ja til forslaget fra samferdselsminister Jon Georg Dale om lavere bompengetakster i Ryfast, skrotes det opprinnelige takstforslaget fra Statens vegvesen. Kommunen må svare innen fredag 13. desember.

Publisert: Publisert:

Stavanger og fylkeskommunen har garantert for lånegjelden til bompengeselskapet for Ryfast. Innen fredag 13. desember må Stavangerpolitikerne bestemme seg. Foto: Pål Christensen

  • Dag-Henrik Fosse
    Journalist

Det betyr i så fall at takstene i Ryfylketunnelen blir 112 kroner for personbiler med bombrikke, der rabatten på 20 prosent er trukket fra, istedenfor 152 kroner som Statens vegvesen har foreslått. Tur-retur betyr dette en takstforskjell på 80 kroner.

Milliardgaranti

Bekymringen for at Stavanger kommune må innfri sine garantiforpliktelser som er inntil 2,33 milliarder hvis inntektene i Ryfast skulle svikte dramatisk, er sannsynligvis det eneste som kan velte Jon Georg Dales forslag om lavere satser.

– Vi har tidligere sagt at vi ønsker lavest mulig bomsatser i Ryfast, og mest mulig lik dagens satser i Tau-sambandet. Dette var nesten hele bystyret med å vedta, med 59 av 64 i bystyret 30. september, sier Dag Mossige (Ap) til Aftenbladet.

Han er kommunalråd og gruppeleder for partiet i det nye Stavanger kommunestyre, men nestleder i Ap-gruppen i det avtroppende bystyret.

Trolig lavere satser

– Jeg er nesten sikker på at Stavanger ikke vil gå for annet enn de laveste Ryfast-satsene, sier han.

Spørsmålet er om Stavanger-politikerne vil ta risikoen med lavere satser.

Rogaland fylkeskommune har signalisert at den er fornøyd selv om takstene blir lavere.

Samferdselsminister Jon Georg Dale har bedt om en avklaring innen førstkommende fredag.

Fylkesordfører Marianne Chesak sa til Aftenbladet fredag at «dette forslaget er et godt grep for innbyggerne i Ryfylke og økonomien i Ryfast. Det er betydelig bedre enn det opprinnelige takstforslaget som ville ført til mindre trafikk og lavere inntekter.» Dette sa hun vel vitende om at fylkeskommunen har stilt garantier på inntil 5,4 milliarder kroner.

Åpner 30. desember

Ryfylketunnelen åpner for trafikk 30. desember. Hundvåg- og Eiganestunnelen åpner i februar. Alle kan kjøre gratis gjennom Ryfylketunnelen til hele Ryfast åpnes i februar. Eiganestunnelen vil heller ikke ha bompenger etter at hele Ryfast er åpnet.

Samferdselsdepartementet har senket Statens vegvesen sine satser, og foreslår disse Ryfast-takstene (fratrukket 20 prosent rabatt, for de med autopass og gyldig avtale):

Ryfylketunnelen

  • Personbil: 112 kroner
  • Elbil: 56 kroner
  • Tunge kjøretøy: 420 kroner
  • Passeringstak per måned: 40 passeringer

Hundvågtunnelen

  • Personbil: 22,40 kroner
  • Elbil: 11,20 kroner
  • Tunge kjøretøy: 76 kroner
  • Passeringstak per måned: 75 passeringer

Timesregelen vil gjelde for Bymiljøpakken sine 38 bomstasjoner på Nord-Jæren og kjøring i Hundvågtunnelen. Dette innebærer at bilistene bare betaler for den første registrerte passeringen i bomringen på Nord-Jæren, og kan passere fritt gjennom Hundvågtunnelen i løpet av den neste timen. Dette gjelder også motsatt vei.

Se hele takstforslaget her:

Publisert:

Les også

  1. Samferdselsministeren: Dette blir Ryfast-takstene, hvis Stavanger og fylket sier ja

  2. Du kan likevel ta med sykkel på buss gjennom Ryfast

  3. Fylkestinget: – Altfor høye Ryfast-takster

  1. Hundvågtunnelen
  2. Statens vegvesen
  3. Jon Georg Dale
  4. Stavanger
  5. Nord-Jæren