Hva ber vi om?

Publisert: Publisert:

Mohamed Iqbal (47), Sandnes:- Hovedbudskapet i fellesbønnen i dag er det som står i Koranen om ekteskap. Utover det, lovpriser vi Gud og profeten om igjen og om igjen. I den individuelle delen av bønnen ber jeg om at familien har god helse. Jeg ber for Norge. For at Gud må gi fred og for at vi skal ha et godt liv her. Jeg kan be om tilgivelse for små og store feil i dagliglivet jeg har gjort siden sist fredagsbønn. Og jeg kan be for de døde. Jeg ber Gud om hjelp mot terrorister som misbruker religion og skaper vanskeligheter for muslimer verden over. Foto: Marie von Krogh

  • Marie Von Krogh
    Fotograf
iconDenne artikkelen er over syv år gammel

Gry Cecilie Norland (30) og Tommy, Gausel:- Vi takker for at vi kan be og for at vi har det så godt. For at han har en skole å gå til og jeg har en jobb. Og for at vi har familie og venner. Vi ber om at Gud passer på dem vi er glad i, og at han er hos de som ikke har familie og venner. Vi ber om at Gud passer ekstra godt på bestemor og at bestefar har det bra i himmelen. Vi ber for fred og kjærlighet i året som kommer. Foto: Marie von Krogh

Anh Tran (36), Sandnes:- Jeg føler meg sterkere og tryggere når jeg ber. Jeg føler at problemer blir lettere å takle. Jeg kan be Gud ta vare på alle som lider under krig, flomkatastrofer og jordskjelv. Jeg ber også for de som er slemme. Gud elsker alle. Under langbønnen strekker vi begge armer ut for å kjenne trøtthet og slit, for å forene oss med Jesu lidelse. Foto: Marie von Krogh

Le Van Lai (76), Forus:- Vi ber om Guds barmhjertighet. Vi ber om at våre synder blir tilgitt. I dag har menneskene skyld i mye elendighet, men Gud elsker og tilgir oss hvis vi ber. Jeg gjør også mye feil, og ber først for mine, deretter andres synder. Hver måned har et bønnetema som er bestemt av paven. Neste måned vil vi be for de fattige i verden. Vi ber for alle, uansett tro. Foto: Marie von Krogh

  1. Rebecca Vilgunn Risbakken (19), Tjensvoll: - Ber jeg for noen, kan det forløpe som en samtale om mye forskjellig. Jeg velsigner livet og ber om at ingen må bli skadet på all denne isen og snøen. Jeg ber om alt: ikke bare store, seriøse ting. Jeg ber for folk som sitter ved siden av meg på bussen; At de må ha en fin dag. Jeg ber for meg selv, enten jeg er syk eller frisk. Eller for vennene jeg skal være sammen med etter skolen. At det skal bli gøy og et godt fellesskap. Foto: Marie von Krogh

  2. Henry Sjøen (19), Tjensvoll: - Å be er en samtale mellom meg og Gud. Hva jeg ber om, kommer an på livssituasjonen min. Jeg ber ofte om at Gud må velsigne dagen min, og at han lærer meg å gjøre det han vil. Hans plan for mitt liv er større enn mine egne planer. Jeg ber ham gi meg visdom og veiledning til å ta de rette valgene. For eksempel ved skolevalg og andre store veivalg i livet. Jeg tror at bønn kan være helbredende på egen og andres smerte. Gud må vise meg personene som trenger forbønn. Det er et spennende liv å forsøke å være koblet på Gud. Foto: Marie von Krogh

Tran Thi Minh Tam (52), Forus:- Jeg ber for oss her i Norge, og for alle mennesker i verden. Jeg ber om at vi får mer styrke og visdom til å forstå hvorfor det finnes vondt. Jeg takker Gud for at han passer på oss og ber om at han vil fortsette å passe på oss. At han holder oss i hånden i natt og er med oss i morgen. Foto: Marie von Krogh

Fra gammel og ung, på tvers av tro og menighet, sendes en bønn avgårde akkurat nå. Hva ber vi om? For våre nærmeste, for våre naboer, for vår verden, for det nye året?

Vil du dele en bønn? Gjør det i kommentarfeltet under.

Publisert:

Mest lest akkurat nå

  1. Nedslående beskjed fra Raja til idretten

  2. Ryfast-bommen: - Fortsatt en utfordrende sak

  3. En oase av de sjeldne. Hageentusiaster valfarter til Tor Gundersens hage.

  4. Tre styrepils i 60 knop

  5. Saudabu blir ny toppsjef i Equinor: - Det blir bra med en ingeniør

  6. Venter «graverende rapport» etter konsert i Egersund

  1. Stavanger