«Fastlegene får for liten oppmerksomhet»

Fastlegene er på mange måter «husmoren» i helsesektoren.

Foto: Jonas Haarr Friestad

  • Odd Rune Askeland
Publisert: Publisert:
iconDenne artikkelen er over 12 år gammel

– Jeg er skuffet over helse— og omsorgsminister Sylvia Brustad (Ap). Sykehuskrisene i Norge får altfor mye oppmerksomhet, sier formann Ivar Halvorsen i Rogaland legeforening.

  • Løsningen på krisene kan ligge på utsiden av sykehusene. Jobben som fastlegene utfører får altfor liten oppmerksomhet. I dag skrives det og snakkes mest om det som ikke fungerer i helsesektoren, sier Halvorsen som selv er fastlege i Hillevåg i Stavanger. Han har 1600 pasienter på listen sin.

Ivar Halvorsen understreker at arbeidsbyrden stadig øker. Fastlegene må oftere delta i tverrfaglige sammenhenger - blant annet i form av møter med arbeidsgivere i forbindelse med sykemeldinger.

– Vi er viktige personer i inntaksporten til resten av helsevesenet. Arbeidsmengden vår øker. Vi skal arbeide i det offentlige helsevesenet, delta i legevakt og vi følger også med pasientene inn i Nav-systemet når det er snakk om uføretrygd.

– Går vi for mye til fastlegen?

– Nei, på ingen som helst måte. Nordmenn går ikke mye til legen. Statistikkene fra 2006 viser at det på årsbasis bare er 2,5 fastlegekonsultasjoner per innbygger. Kvinner hadde 2,9 legebesøk i snitt årlig, mens tilsvarende tall for menn var 2,1 besøk. Konsultasjonshyppigheten øker med alderen. Vi er blant de landene i verden hvor innbyggerne går minst til lege, sier Ivar Halvorsen, som satt i det nasjonale utvalget som var med på å foreslå dagens fastlegeordning.Ordningen ble innført 1. juni i 2001 etter at forsøk var gjennomført i Tromsø, Trondheim, Lillehammer og Årnes kommuner. Hensikten med ordningen er at hver innbygger skal ha sin faste lege. 80 prosent foretok valg av fastlege. Resten fikk tildelt lege. En fastlege skal ikke ha mer enn 2500 pasienter, og i snitt har legene 1200. Ideen med fastlegeordningen er at pasient og lege over tid skal bli bedre kjent. Fastlegen skal prioritere sine pasienter framfor andre. I dag er det bare en halv promille av befolkningen som etter eget ønske står utenfor ordningen.

– Fører ordningen til lettere kontakt mellom lege og pasient?

– Telefontilgjengeligheten er blitt bedre. Hos meg kan pasientene bestille time på internett og de finner gjerne ledig tid neste dag. Dette til tross opplever vi at pasienten er litt mindre fornøyd, og det skyldes at forventningene til hurtig kontakt er blitt høyere. Fastlegene legger stor energi i å ha kort ventetid for pasientene.

Bare noen promiller benytter seg av få en ny diagnosevurdering av en annen lege enn fastlegen de tilhører.

odd.rune.askeland@aftenbladet.no

Bildetekst:

FORMANN:

Publisert:
  1. Nytte

Mest lest akkurat nå

  1. Den britiske koronavarianten er påvist i tre kommuner

  2. Borghild Fiskå er død

  3. Melby: Mutert virus gjør at full stenging av skoler ikke lenger er uaktuelt – men vil unngå det

  4. Dette er den nye tv-serien du skal sjå

  5. Mobil- og bredbåndsnettet skal være tilbake i Sirdal

  6. Da strømmen ble borte i kraftbygda Sirdal