Han ser mørkt på framtiden hvis E 39 kommer her

Hva mener folk om ny E 39 i Bjerkreim, hjembygda til Rune Gjedrem, mannen som fant på Jærlinja?

Karl Gustav Hetland på jordet der han mener E39 kan komme til å gå. Foto: Pål Christensen

  • Arnt Olav Klippenberg
    Arnt Olav Klippenberg
    Journalist
Publisert: Publisert:
iconDenne artikkelen er over fire år gammel

Karl Gustav Hetland (17) lufter gårdshunden Bingo. Det betyr at han kjører moped på jordet og Bingo løper etter. Gården, like utenfor Vikeså sentrum, ligger vakkert til i den frodige dalen. Her var det en gang myr, men driftige bjerkreimsbuer omskapte den til feit, god matjord.

- Det er nesten ikke stein i jorda, sier Karl Gustav Hetland og ser ut over det paddeflate jordet. Nå er han bekymret for framtiden.

- Slik jeg forstår det, er indre trase´ planlagt rett over gården vår. En vei med fire felt vil rasere alt. Jeg ser svært mørkt på framtiden. Det må gå an å legge veier utenom dyrket mark i dette landet, sier han og roper "Bingo".

Karl Gustav Hetland skal overta gården, men nå har en skummel tvil sneket seg inn hos syttenåringen. Vil det være mulig å drive gård her etter at E 39 har tatt et grådig jafs av jorda.

- Første gang jeg hørte om dette, ble jeg sint. Det er ikke greit i det hele tatt. Nå håper jeg politikerne i Bjerkreim tar til fornuften og kjemper for Jærlinja. Den vil skåne mye jord, sier han.

Karl Gustav Hetland ser mørk på framtida hvis motorveien havner på gården han skal overta. Foto: Pål Christensen

Rune Gjedrem

I ukene framover drar Vegvesenet og Nye Veier fra kommune til kommune for å informere. Det blir litt folkemøte og litt informasjon på rådhuset. Når vi passerer påske, er det meste unnagjort. Samtidig jobber kommunene med å si sitt i en høringsuttalelse.

La oss spole tilbake til januar 2012. Aftenbladet ble invitert til rådhuset i Eigersund. En privatperson fra Bjerkreim, Rune Gjedrem, hadde utarbeidet et privat forslag til ny E 39. Fram til da hadde vegvesenet vært alene på ballen. Alle nikket og sa "interessant", men ingen trodde at dette kom til å bli noe mer enn en sidevei i debatten, men så kjente de heller ikke Rune Gjedrem. Det store gjennombruddet kom da Ketil-Solvik Olsen påla vegvesenet å utrede to likestilte traseer for E 39 mellom Lyngdal og Ålgård. Der er vi fortsatt. Nå står det mellom indre trasé og Jærlinja.

Marthon Skårland er tilbake i malerbutikken etter årene som ordfører. Foto: Pål Christensen

Gammelordføreren

- Jeg er imponert over det Rune Gjedrem har fått til, men jeg er uenig med ham. Jeg håper indre trase´ blir valgt, sier varaordfører Marthon Skårland. Aftenbladet treffer ham i malerbutikken på Vikeså.

- Det er mye engasjement i denne saken. Jeg tipper bygda og politikerne er delt omtrent på midten. En kunde var innom. Han fortalte at svigerdatteren var veldig for Jærlinja mens han selv var veldig for indre trasé. Slik tror jeg det er for mange. Denne saken deler bygda og langt inn i familier.

Kjetil Andre Fredriksen forteller om stort engasjement i Bjerkreim rundt veisaken. Foto: Pal Christensen

Drosjesjåføren

Etter fem års fravær er Vikeså taxi tilbake i Bjerkreim. Bak rattet sitter Kjetil Andre Fredriksen. Dialekten røper at han ikke er innfødt.

- Det er vanskelig å mene noe konkret, men jeg merker i drosjen at bjerkreimsbuene har stort engasjement i saken. Problemet blir fort at det er lettest å bygge vei der det er flatt, men det er samtidig der matjorda ligger.

André Eide er først og fremst opptatt av å få bort strekningen på dagens E 39 som fører til mange ulykker. Foto: Pål Christensen

Brannmannen

Brannstasjonen ligger ved E 39 på Vikeså. Her holder André Eide på med rengjøring. Brannbilen har assistert en trailer i Vikesåbakken.

- Jeg er først og fremst fornøyd hvis det skjer noe. Det viktigste for folk i Bjerkreim er at det skjer noe med Vikesåbakken. Strekningen fra Vikeså til Runaskaret er veldig utsatt for ulykker. Jeg foretrekker nok indre trase`, og det virker ikke som om den tar så mye dyrka mark som jeg først trodde, men det viktigste er uansett å få bort ulykkesveien, sier han.

De forskjellige alternativene til trasé for E39.

Publisert:
  1. Rune Gjedrem
  2. Bjerkreim
  3. Marthon Skårland
  4. Ketil Solvik-Olsen
  5. Eigersund

Mest lest akkurat nå

  1. Politiet har frigitt navnet på mannen som døde i arbeidsulykken på Sviland

  2. Stavanger går tilbake til 12 uker mellom vaskinedosene

  3. 27 nye smittetilfeller på Nord-Jæren – mange knyttes til utested

  4. Viking nærmer seg Avaldsnes-avklaring: – Er be­tinget opti­mist

  5. Mesternes mester-innspillingen er i gang på Sørlandet

  6. Kjøpte eiendom med strand­linje. Ble sak­søkt og måtte kjøpe strandlinjen på nytt