TV-aksjonen: Stavanger og Sandnes på topp 5-lista

Ved 23-tiden søndag kveld hadde TV-aksjonen 2020 fått inn 215,6 millioner kroner til Verdens Naturfond (WWF) og deres arbeid mot plast i havet.

Publisert: Publisert:

Foto: Heiko Junge

  • Andreas Askildsen
    Frontsjef
  • Elisabeth Risa
    Journalist

For å være helt nøyaktig: 215.693.315 kroner. Dette gir et snitt på 40 kroner og 34 øre per innbygger.

Samtidig er det klart at Stavanger og Sandnes er på topp 5-lista over de beste byene, målt i kroner per innbygger:

Beste byer (kroner per innbygger)

1. Oslo53,13
2. Stavanger48,96
3. Sandefjord47,21
4. Trondheim46,53
5. Sandnes44,23

Beste kommuner (kroner per innbygger)

1. Svalbard393,27
2. Utsira294,58
3. Træna232,48
4. Lurøy193,14
5. Bokn191,24

Beste fylker (kroner per innbygger)

1. Oslo53,14
2. Nordland45,90
3. Rogaland42,44
4. Møre og Romsdal41,99
5. Vestland40,81

Det har vært knyttet stor spenning til hvor mye årets aksjon vil samle inn. I fjor samlet TV-aksjonen inn 240,5 millioner kroner til Cares arbeid for kvinners rettigheter.

Årets aksjon har vært omstridt, og ifølge WWF har 32 kommuner sagt at de ikke stiller opp. Det er flere ulike grunner til at kommunene ikke vil delta, men mange oppgir at de er uenige med WWF i flere standpunkt.

Det er flere dager siden de første kronene begynte å rulle inn, og allerede fredag hadde WWF fått inn mer enn 39 millioner kroner til saken.

Søndag kveld delte statsministeren et bilde fra Runde fuglefjell i Herøy som viser et fuglerede bygget av plast.

«Det eksemplifiserer godt hvordan plast i havet ødelegger og dreper naturen. Det kan vi ikke akseptere», tvitrer Solberg, som oppfordret folk til å støtte WWF.

Publisert:

Les også

  1. Regjeringen gir 50 millioner kroner til TV-aksjonen

Mest lest akkurat nå

  1. Kjartan løy om at han måtte jobbe overtid. Hjemme ventet Sally skuffet. Helt til hun skjønte hvorfor

  2. Disse kommunene ga mest til TV-aksjonen

  3. Bier fikk med seg stjerneduo i HBO-serie

  4. KrF-utvalg vil la beste­mor sitte barne­vakt

  5. Facebook gjorde en hel­om­vending om holo­caust: – Teknologien vår er veldig kraftig og kan misbrukes

  6. Ryfylkeferjen skal bygges i Ølen

  1. Tv-aksjonen