Nye Sandnes leter etter de riktige ferjetallene

Nye Sandnes jakter en ny trafikkanalysen som skal bevise at det er behov for privat ferjedrift over Høgsfjorden.

Publisert: Publisert:

Forsand-ordfører Bjarte S. Dagestad, til venstre, og Sandnes-ordfører Stanley Wirak håper en ny trafikkanalyse skal bekrefte at det fortsatt er grunnlag med ferje. Foto: Pål Christensen

  • Julie Teresa Olsen
    Journalist
iconDenne artikkelen er over tre år gammel

Denne uken sendte Forsand kommune ut konkurransegrunnlaget for anbud på trafikkanalysen over Høgsfjord. Målet er å finne ut om det er mange nok som vil ta ferja mellom Lauvik og Oanes når Ryfast åpner i 2019.

– Vi er selvfølgelig spente på hva tallene viser, men vi håper og tror at analysen vil bevise at det er kommersielt grunnlag for videre ferjedrift, sier Bjarte S. Dagestad (H), ordfører i Forsand kommune.

Frist for å levere inn anbud er satt til 8. juni. Anbudet er sendt ut til 10 ulike selskaper som driver med trafikkanalyser. Forsand og Sandnes har hyret inn en egen ferjekonsulent fra Norconsult i arbeide med å sikre videre ferjedrift.

Intervju på ferja

Selskapet som får jobben skal levere en rapport basert på ulike metoder som blant annet tredagers intervju på ferja både i turistsesong og utenfor turistsesong, trafikkanalyse ved hjelp av transportmodeller og felles data-analyse.

– Den første analysen må gjennomføres nå i turistsesongen. I tillegg trenger vi en analyse på høsten. Vi håper at vi har et godt grunnlag før året er omme, sier Dagestad.

Rogaland fylkeskommune med fylkesordfører Solveig Ege Tengesdal (KrF) i spissen er bekymret for at privat ferjedrift over Høgsfjorden skal ødelegge for trafikkgrunnlaget i Ryfast og dermed gi lavere bompengeinntekter.

Plass til alt

– Det er plass til både tunnel og ferje. Vi skal ikke undervurdere betalingsviljen for å kunne spare tid ved å slippe å kjøre gjennom Ryfast. Det er ikke alle som skal til Stavanger og Forus, understreker Dagestad.

Det har hersket forvirring om hvorvidt Rogaland fylkeskommune faktisk kan bestemme om det skal tillates privat ferje på strekningen.

Samferdsledepartementet sa i 2015 at det ikke er hjemmel for å nekte privat ferjedrift over Høgsfjorden. Men kommunaldepartementet signaliserte nylig at det er opp til Rogaland fylkeskommune å avgjøre skjebnen til ferja, som vil være limet i Nye Sandnes.

Rogaland fylkeskommune og Stavanger kommune har garantert for bompengelånet i Ryfast, som skal koste 6,4 milliarder kroner og flere politikere er bekymret.

Årsdøgntrafikken (ÅDT) i 2011 var om lag 1650 kjøretøy i sambandet Lauvvik–Oanes og om lag 1580 kjøretøy i sambandet Stavanger–Tau.

Les også:

Publisert:

Les også

  1. Har søkt om privatferje i Nye Sandnes

  2. Wirak vil ha ferjekaiene

  3. Her er krava til privatferje på Høgsfjorden

Mest lest akkurat nå

  1. Folk på byen har allerede endret drikkevaner

  2. Her blir det nytt kjøpesenter og sykehus

  3. Gunnar Eiterjord slutter som sjef for Rogfast

  4. Leteaksjon etter mann (63)

  5. Nattklubbene i Stavanger og Sandnes får åpne klokken 20

  6. Mann koronasmittet i Sola

  1. Rogaland fylkeskommune
  2. Forsand kommune
  3. Sandnes