Treningen ga elevene bedre kons og kondis

På to uker har elevene i niende trinn på Giske ungdomsskole vært i aktivitet i over 3000 timer, fordelt på 2200 aktiviteter.

Publisert: Publisert:

I to uker har Mari Bråstein Støve og Jonas Finjord loggført all aktivitet. Niendeklassingene ved Giske ungdomsskole har, som første skole i landet, fullført et prosjekt som skal forbedre form og øke evnen til å konsentrere seg. Foto: Anders Minge

Som første skole i landet har elevene deltatt i et prosjekt med mål om å få opp den fysiske aktiviteten og gi ungdommene en sunnere og friskere livsstil. Klassen som i løpet av to uker kunne loggføre flest treningstimer, vant mer trening — en tur til Sørmarka arena.

14-åringene Jonas Finjord og Mari Bråstein Støve er aktive fotballspillere. De trener fem ganger i uka. Ikke alle klassekameratene er like aktive som dem.

— Prosjektet har ført til at vi har trent hver dag. Men det beste med opplegget er at de i klassen som normalt ikke trener, har blitt motivert til å være med, sier Mari Bråstein Støve.

Morgengym

Niendeklassingene på Giske ungdomsskole har bare to timer gym i uka. I tillegg har elevene mulighet til å ha fysisk aktivitet og friluftsliv som valgfag. Mens prosjektet stod på, startet alle på niendetrinnet dagene med et kvarters intensiv trening i skolegården.

— Vi er ofte litt trøtte om morgenen, men treningen fikk oss i gang. Effekten var at jeg ble mer konsentrert når jeg etterpå kom i klasserommet, sier Jonas Finfjord.

Anne Rusdal, kontaklærer og prosjektleder, merket også tydelig forbedring i elevenes konsentrasjon i perioden med morgentrening.

— Fokuset på trening gjorde at vi fikk et enda bedre samhold i klassen. Jeg merker nå, tre uker etter at prosjektet er over, at konsentrasjonen ikke er fullt så god som da vi startet dagene med bevegelse. Derfor skulle jeg gjerne sett at vi kunne fortsette med dette videre, sier hun.

Helsedirektoratet anbefaler ungdom minimum 60 minutter fysisk aktivitet hver dag. Aktiviteten bør være variert med intensitet som både er moderat og hard. Minst tre ganger i uka bør aktiviteten være med høy intensitet, og inkludere aktiviteter som gir økt muskelstyrke og styrker skjelettet.

Intensiteten på treningen er ikke avgjørende. Mari har brettet klær, mens Jonas har vært på telttur. Begge aktiviteter har gitt poeng som de har lagt inn i prosjektets nettside. Foto: Anders Minge

Alle på tidenRektor Trond Hoel mener ringvirkningene av aktivitet er større enn at elevene har fått bedre konsentrasjon og helse. I løpet av prosjektperioden var det ingen elever som kom for seint til skolen.

— Det er flere foresatte som har fortalt at de har blitt dratt med på tur fordi sønnen eller datteren skal registrere en aktivitet. Slik sett er det ikke bare eleven som kommer i form, men familie og venner også. De gode erfaringene gjør at vi må se om vi ikke kan få noe av dette til å bli mer permanent, forteller han.

Hans Kristian Lahus er partner i Team Telemark. De er leverandør av exize.no, en nettsiden der elevene registrer aktivitetene. I utviklingen av programmet har det vært viktig ikke å gjøre forskjell på de veldig aktive elevene og de mer daffe.

— Elevene registrerer ikke fart, intensitet, puls, distanse og type aktivitet. Èn times gåtur med mor og far eller en hard fotballkamp, teller like mye. Vi så at de elevene som ikke drev med organisert idrett, var de som beveget seg mest i prosjektet. Flere begynte å gå til skolen, noen hoppet av bussen noen stopp før de egentlig skulle, mens andre igjen tok omveier for å få noen ekstra poeng som kunne loggføres i systemet, sier Lahus, og fortsetter:

— Dette slår i hjel påstander om late og tiltaksløse ungdommer. Prosjektet viser at med en ny og kreativ inngang, gjennomføringsevne, innovativ skoleledelse og konkret handling, går det an å oppnå mye på dette feltet innenfor skolens rammer, sier han.

Alle skal med

Nå er utfordringen å holde seg i bevegelse - uten at aktiviteten blir loggført.

— Jeg tror dette opplegget inspirerte de som vanligvis ikke trener så mye til å fortsette. Vi som trener mye, kan dessuten bli litt flinkere til å be dem med oss på fotballtrening eller andre aktiviteter, foreslår Mari Bråstein Støve.

LES OGSÅ:

Publisert: