Elkjøp skrudde opp prisen på tv-en med 5000 kroner før Black Friday

I hele november har Chris Møller fulgt med prisutviklingen på en bestemt tv hos Elkjøp. Før Black Friday ble prisen økt med 5000 kroner.

Publisert: Publisert:

Chris Møller har foreløpig sin gamle tv i stua i Stavanger, men er på jakt etter ny når det gode kjøpet dukker opp. Foto: Fredrik Refvem

  • Ina Gundersen
    Journalist
iconDenne artikkelen er over tre år gammel

Chris Møller på Tasta i Stavanger er på jakt etter et nytt fjernsyn. Han liker å gjøre et godt kjøp og følger derfor med på prisene hos de ulike butikkene.

Den siste tiden har han fulgt med på prisutviklingen av et fjernsyn fra Samsung hos Elkjøp. Siden 31. oktober har denne tv-en kostet 9995 kroner.

– I sist uke så jeg til min store overraskelse at samme tv i en annonse i Aftenbladet nå koster 14995 kroner. Det kan nesten se ut til at prisen er skrudd kunstig opp til Black Friday-ukekampanjen til Elkjøp. Vet man ikke at dette er riktig pris, blir man narret til å tro at man sparer 5000 kroner hvis man kjøper tv-en torsdag, sier han.

Prishistorikk fra Elkjøp

Ikke god etikk

Møller mener at det ikke vitner om god etikk å sette opp prisen noen få dager før en vare settes på «tilbud». Han påpeker at det heller ikke står oppgitt noen førpris.

– Det er ikke selve prisen, men markedsføringen jeg reagerer på. Jeg har ikke noe imot å betale den prisen for tv-en, men jeg vil ikke bli snytt og tro at jeg får den til en spesielt lav pris, sier han.

Når han skal kjøpe en vare bruker han å undersøke prisen hos flere leverandører for å sammenligne. Han bruker også å følge med på prisutviklingen. Noen ny tv har han ennå ikke kjøpt.

– Jeg vil foreløpig se om det kommer en dyr modell som blir satt ned. Jeg har ventet på Black Friday for å se om det kommer noe. Men jeg har tid nok, sier han.

– Hvilke råd vil du gi til andre?

– Ikke kikk på hva du eventuelt sparer, men tenk etter om du synes det er en god pris. Sammenlign prisen med prisen i andre butikker og ikke forvent at salg er salg. Jeg tror nemlig ikke dette er noe enkelttilfelle, sier Møller.

Elkjøp avviser kritikken

I Elkjøp svarer kommunikasjonssjef Øystein A. Schmidt via epost:

«Det er nok ikke riktig at denne TV-en er satt opp i pris i forbindelse med Black Week og Black Friday. Prishistorikken viser at denne modellen har hatt en snittpris på rundt 14.000,-. Fra 1. november kjørte vi imidlertid en tre ukers kampanje der TV-en ble satt ned med rundt 5.000,-», skriver han.

Da kampanjen var over 20. november fikk tv-en tilbake sin gamle pris, ifølge Schmidt.

«Akkurat som man har kampanjer på flybilletter, matvarer og møbler, der prisene blir satt ned i en viss periode og så blir justert tilbake, har også vi slike tilbudsperioder på våre produkter. Vi har imidlertid en super nyhet til de som har lyst å sikre seg denne Samsung-TV-en til 9995,-: I forbindelse med dagstilbudene vi kjører under Black Week denne uken er denne modellen på tilbud til akkurat denne prisen nå på torsdag», skriver Schmidt.

Chris Møller er ikke videre imponert over svaret:

– Det høres ut som en bortforklaring. Jeg synes det blir helt absurd å ta gjennomsnittsprisen. De burde heller kikke på prisen den siste måneden før de bestemte prisen til Black Friday, mener han.

Publisert:

Mest lest akkurat nå

  1. Har mest sannsynleg blitt smitta her i regionen

  2. – Du skal ikke ha kniv fra Ikea, sier far

  3. 17 flygninger til Norge med koronasmitte

  4. Tesla målt til 221 km/t: Eieren får førerkortet beslaglagt inntil mai neste år

  5. Målløs Karen-Marie Ellefsen mottok Kongens fortjenstmedalje

  6. Trapper opp leteaksjonen ved Månafossen

  1. Markedsføring
  2. TV