Han vil bruke drone til frakt mellom butikker

Iphoneklinikken har fire butikker i distriktet og ønsker å bruke drone til å frakte deler og mobiltelefoner mellom butikkene - og til henting og levering hos kunder.

Magnus Winther er daglig leder i Iphoneklinikken. Foto: Fredrik Refvem

  • Ola Fintland
    Ola Fintland
    Journalist
Publisert: Publisert:
iconDenne artikkelen er over fire år gammel

– Vi ønsker å være først med det nyeste og har et mål om å være først i distriktet med å bruke automatiserte droner til frakt. Det er ikke så fjernt som det var bare for ett år siden, sier daglig leder Magnus Winther i Iphoneklinikken.

Les også

Millionkontrakt til droneselskap fra Sandnes

Med butikker på kjøpesenterne Straensenteret i Stavanger, Kvadrat på Lura, Amfi Vågen i Sandnes og M44 på Bryne blir det en del kjøring med bil fram og tilbake. I flere år har han flydd droner privat og hatt det som hobby. Nå ønsker han å bruke teknologien til å gjøre hverdagen lettere i jobbsammenheng.

Sjekker ruter

Han har vært i kontakt med Luftfartstilsynet og gjennomfører testflyging med sin egen private drone, hvor han sjekker landingsmuligheter, hindringer og ruter. Til frakt av telefoner og utstyr ønsker han å bruke en norskprodusert, automatisert, fraktdrone fra Griff Aviation som ikke kan leveres før neste år. Denne skal kunne forhåndsprogrammeres til å fly fra A til B i en bestemt høyde.

– Vi håper å komme i gang så fort som mulig og venter spent på leveringstid fra fabrikken, sier Winther.

Forrige uke lanserte Griff Aviation, Griff 300, en drone med en egenvekt på 75 kilo, løftekapasitet på 225 kilo og en flytid på 30-45 minutter. Dette er den første i en serie av flere droner. Foto: Griff Aviation

Les også

Droner og modellfly forbudt rundt norske flyplasser

I første omgang ønsker Winther å bruke droner til å frakte deler og mobiltelefoner mellom butikkene.

– Det blir nok ikke billigere enn budbil til å begynne med på grunn av investeringskostnaden, men på sikt vil fraktkostnadene gå ned, sier Winther.

I framtiden ser han for seg at droner også kan brukes til å frakte utstyr direkte ut til kunder.

– Vi ser for oss at vi kan avtale henting og levering med drone. Da kan vi hente eller levere en del eller en telefon på minutter uavhengig av trafikken på veien. Droner er også batteridrevet og sparer miljøet for utslipp. Det handler om å ta små steg i riktig retning, sier Winther.

Les også

Her bruker politiet ørner i kampen mot droner

Luftfartstilsynet peker på at det må utvikles sikker teknologi som sørger for at droner ikke treffer andre fartøyer eller hindringer når de flyr utenfor synsrekkevidde, men tilsynet er positive til nye bruksområde innen ubemannet luftfart så lenge de gjennomføres med et tilfredsstillende sikkerhetsnivå og i tråd med regelverket.

Inntil det foreligger veldokumenterte løsninger som hindrer sammenstøt i luften er det vanskelig å se for seg en løsning hvor sikkerhetsnivået er akseptabelt og vil bli godkjent, med mindre det benyttes meget små droner, sier Jan Petter Steinland, fungerende direktør for operativ avdeling i Luftfartstilsynet. Han peker også på at operatører må fremvise og få godkjent en grundig risikovurdering for den type operasjoner de har tenkt å gjennomføre. Fra og med 1. februar kreves det også avlagt teorieksamen for å operere droner på dette nivået.

Les også

Nå bruker Det Norske droner offshore

Norsk dronefabrikk

Neste år går Griff Aviation i Sykkylven i gang med å produsere droner i ulike størrelse som kan brukes til å frakte fra 30 til mange hundre kilo. Selskapet er oppkalt etter fabeldyret griff som blir framstilt som en krysning av en løve og en ørn.

– Det symboliserer styrke og årvåkenhet, og aviation er med i navnet for å vise at droner er en del av luftfartmiljøet, og da må vi oppføre oss deretter, sier daglig leder Leif Johan Holand i Griff Aviation.

Dronefabrikken i Sykkylven i Møre og Romsdal har og allerede begynte å ta form, og selskapet er i tett dialog med både norske og europeiske luftfartsmyndigheter for å sikre den nødvendige sertifiseringen.

Det er stor internasjonal interesse for den norske dronefabrikken, og Holand har fått telefoner både fra USA, Canada, Afrika og Saudi-Arabia med forespørsler om bruk av droner til alt fra brannslukking og militære forsyninger til medisinfrakt og frakt av organer til og fra sykehus.

– For ett år siden slutten vi å tenke på hva droner kan brukes til, for det finnes utallige muligheter. I stedet konsentrerer vi oss om å bygge verdens sikreste drone, sier Holand.

Publisert:
  1. Luftfartstilsynet
  2. Teknologi
  3. Stavanger
  4. Luftfart

Mest lest akkurat nå

  1. Moderna: Vaksinen effektiv mot mutasjonene

  2. Gårdsutsalget til Tommy Skjæveland møter motstand

  3. Turgåere funnet etter leteaksjon i Sirdal

  4. Den britiske koronavarianten er påvist i tre kommuner i Rogaland – ett av dem i år

  5. 14 fikk bot i Sandnes

  6. Lave, lokale smitte­tall gir forsiktig opti­misme – tror på gradvis åpning