Veiprosjektet Skjæveland-Foss-Eikeland: Er mangelfull rapportering lovbrudd?

Har Rogaland fylkeskommune brutt loven ved å unnlate å sende rapporter til styringsgruppen for Bymiljøpakken? Les her hva professor Eivind Smith ved Institutt for offentlig rett ved Universitetet i Oslo svarer.

Den nye fylkesveien mellom Skjæveland og Foss-Eikeland fikk en kostnadssprekk på 354 millioner kroner.
  • Dag-Henrik Fosse
    Dag-Henrik Fosse
    Journalist
Publisert: Publisert:
Eivind Smith er professor ved Institutt for Offentlig rett ved Universitetet i Oslo
iconDenne artikkelen er over ett år gammel

Ordfører Stanley Wirak ga i Aftenbladet onsdag uttrykk for at han er svært kritisk til den mangelfulle rapporteringen om kostnads­overskridelsene på veiprosjektet, fylkesvei 505 fra Skjæveland til Foss- Eikeland, i Sandnes.

Etterlyste rapporter

– Vi fikk ikke rapporter? uttalte Wirak til Aftenbladet.

Gigant-overskridelsene i veiprosjektet Skjæveland - Foss-Eikeland på 354 millioner kroner faller ikke i god jord hos ordførerne på Nord-Jæren. Bare i løpet av 2019 økte kostnadene med 124 millioner kroner. En oversikt Aftenbladet har laget og som ble presentert i et oppslag onsdag, viser hvordan kostnadsoverslaget for veistubben på 2,4 km har doblet seg på noen få år. Samtidig arver Bymiljøpakken et overraskende underskudd fra Nord-Jærenpakken på 465 millioner kroner.

Offisiell åpning av fylkesvei 505 Skjæveland- Foss-Eikeland 18. juni. Fra høyre, Sandnes-ordfører Stanley Wirak, fylkesvaraordfører Arne Bergsvåg, leder av fylkesveiadministrasjonen Astrid Eide og byggeleder Tine Renate Bjerga.
Les også

Hele historien om Skjæveland-Foss-Eikeland: Ei bru, en fotnote og en veistubb som sprakk med 354 millioner kroner

Onsdag uttalte ordfører Stanley Wirak i Sandnes at styringsgruppen for Bymiljøpakken, der han selv har vært med i flere år, ikke fikk rapporter om de store kostnadsoverskridelsene før vinteren og våren 2020.

– Det er ingen tvil om at vi har hatt for dårlige styringssystemer, sa Wirak.

Samferdselssjef Gottfried Heinzerling i Rogaland fylkeskommune bekrefter overfor Aftenbladet at det i overgangen mellom Nord-Jærenpakken og Bymiljøpakken ikke ble sikret tilstrekkelig rapportering for prosjektene.

– Overskridelsene ble rapportert de første årene, men det ble ikke sendt årsrapport og rapportert til Bymiljøpakken på Nord-Jærenpakke-prosjektene for 2019, bekrefter han.

Slik svarer Eivind Smith:

Aftenbladet har forelagt uttalelsene fra Wirak til professor Eivind Smith ved Institutt for Offentlig rett ved Universitetet i Oslo.

Vi spør rett og slett om det bare er uheldig at det ikke er sendt rapporter til styringsgruppen eller om dette også er ulovlig.

– Det er ikke i strid med noen lov, og derfor ikke ulovlig å ikke sende slike rapporter, svarer Smith.

– Men det kan være i strid med plikter som det offentlige organet har, i dette tilfellet pliktene Rogaland fylkeskommune har til å rapportere til styringsgruppen, svarer professor Eivind Smith til Aftenbladet.

Men har legger samtidig til at det må være klart at styringsgruppen selv burde tatt initiativ og etterspurt de rapportene det selv etterlyser på et tidligere tidspunkt. Hvor lenge styringsgruppen har vært uten rapportene de skulle ha mottatt er ikke uvesentlig, sier han.

Styringsgruppen for Bymiljøpakken har et styreansvar, og når det har ansvaret for prosjekter for nærmere 30 milliarder kroner, sier det seg selv at det er desto større grunn til å etterspørre disse rapportene. Styringsgruppen har et ansvar for å følge med som er en del av styringen, sier Smith.

PwC undersøker

Kostnadssprekken for fylkesvei 505 fra Skjæveland til Foss-Eikeland, som Aftenbladet belyste i et oppslag onsdag, er like stor som inntekten fra bompenger på Nord-Jæren i fem måneder. Overskridelsene for veiprosjektet er en av årsakene til at styringsgruppen for Bymiljøpakken har engasjert rådgivnings- og revisjonsselskapet PwC – PricewaterhouseCoopers – for å gjennomføre en uavhengig gjennomgang.

Selskapet ser nærmere på hva som skjedde i overgangen mellom Nord-Jærenpakken og Bymiljøpakken. Her vil også underskuddet fra Nord-Jærenpakken på 465 millioner kroner ettergås. PwC vil gjennomgå både hendelsesforløp, kartlegge ansvarsforhold og se nærmere på hvordan rapporteringen har vært.

Les også

  1. Bymiljøpakken: Fremdriftsplan for gransking av gigant-overskridelse sprekker – rapport først i september

Publisert:
  1. Bymiljøpakken (tidl. Bypakke Nord-Jæren)
  2. PwC
  3. Nord-Jæren
  4. Sandnes
  5. Rogaland fylkeskommune

Mest lest akkurat nå

  1. Ungdomsskogen-saken er avgjort. Blir ikke behandlet i Høyesterett

  2. Jernbanedirektoratet: Ålgårdbanen bør legges ned

  3. Paracet kan ødelegge for kreftbehandling: – Litt skremt

  4. Mistet synet på det ene øyet etter vold på utested i Stavanger

  5. Nå har Sandnes Ulf fått svar etter at millionhjelp ble klaget inn

  6. Trafikkuhell på motorveien ved Auglendshøyden