– Bompengefritak kan hindre smitte

– Dropp bompengene for å få flere til å bruke egen bil, sier både Mimir Kristjánsson (Rødt) og Pål Morten Borgli (Frp). Begge mener bomfritak vil gi mindre bruk av buss og tog, og dermed bidra til at færre rammes av koronasmitte.

Publisert: Publisert:

Mimir Kristjánsson (Rødt) vil ha staten på banen for å fjerne bompengeinnkreving i to uker. Foto: Pål Christensen

  • Dag-Henrik Fosse
    Journalist
iconDenne artikkelen er 82 dager gammel

Informasjonen i artikkelen kan være utdatert. Gå til vårt direktestudio for siste nytt om korona-utbruddet.

-> Gå til direktestudio

– Vi oppfordres jo nettopp til at vi skal holde avstand, også på offentlige transportmidler. Da er det ikke spesielt heldig å ha et opplegg for å straffe folk for å kjøre bil, sier Rødts gruppeleder i Stavanger kommunestyre, Mimir Kristjánsson til Aftenbladet.

– Vi har råd til bomkutt

Både Rødts frontfigur i Stavanger og varaordføreren i Sandnes mener vi har råd til å kutte bompengene helt i 14 dager for å stimulere til økt bilbruk.

Mimir Kristjánsson tror ikke vi vil få kork og kaos når så mange har hjemmekontor, og tror heller ikke at klimaregnskapet vil rakne om vi har noen uker med bomfritak i et par uker.

– Det samfunnet får inn på bompenger er latterlig lite i et perspektiv der vi kan unngå at noen blir smittet av koronaviruset, sier han.

Heller ikke varaordfører Pål Morten Borgli i Sandnes er særlig bekymret for økt bilbruk er uheldig nå. Snarere tvert imot.

Pål Morten Borgli (Frp) mener vi nå må heie på bilen, og få flere bort fra kollektive transportmidler. Foto: Jarle Aasland

Bedre for folkehelsen

– Vi skal forsøke å unngå at flere møtes, og nå er det greit at folk benytter egen bil. Dropp å ta inn penger på kjøring gjennom bomringen på Nord-Jæren nå, så får vi bort noen fra å reise kollektivt, og dermed større avstand mellom passasjerene der, mener han.

Færre tog og busspassasjerer vil bidra til å redusere risikoen for smitte og er dermed bra for folkehelsen, er budskapet for de to politikerne på hver sin side av den politiske aksen- den ene sosialist helt til venstre, mens den andre er lengst til høyre blant de borgerlige partiene i det nasjonale, politiske landskapet.

Vil ha staten på banen

– Hvem skal ta beslutningen og hvem skal betale for bortfall av bompenger i den aktuelle perioden?

– Sentrale myndigheter kan oppheve bompengeinnkreving, sier Borgli som ikke er fremmed for at fylkesordføreren og de fire ordførerne på Nord-Jæren kan spille dette inn til sentrale myndigheter.

– Dette er ikke noen Stavanger eller Nord-Jæren kan gjøre selv, sier Mimir Kristjánsson. Her må staten ta grep. Den sitter på pengesekken og har finansielle muskler.

Rødts gruppeleder vil ha samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF) på banen for å få dette til, sier han. Selv om de to politikerne først og fremst tenker på et midlertidig fritak fra bommene på Nord-Jæren, så påkere Rødts politiker at dette også må gjelde bomstasjonene i Oslo og Bergen.

– Vi må unngå at folk sitter eller står som sild i tønne på tog og buss, sier han, og understreker at dette inngår i en større rekke av saker der kommunen venter på at staten tar grep.

Torsdag har Stavanger-ordfører Kari Nessa Nordtun sendt en henvendelse til de andre ordførerne på Nord-Jæren om å åpne for gratis bompasseringer.

  • PODKAST: – Ikke spre tvilsom informasjon på sosiale medier. Opprett heller Facebook-grupper for nabolaget og hjelp dem som trenger hjelp:
Publisert:
  1. Linda Hofstad Helleland åpner pengesekken for Rogaland

  2. Tegnell tar selvkritikk

  3. Flertallet av lærerne klarte ikke å følge opp sårbare elever i hjemmeskole

  4. Undersøkelse: Hver tredje nordmann unngår helsetjenester

  5. – Stortinget må lytte til aktørene i næringen og det som hele industrien sier må til

  6. –Rødt, gult eller grønt lys? Vi skal være klar!

  1. Korona-viruset
  2. Nord-Jæren
  3. Stavanger
  4. Sandnes
  5. Pål Morten Borgli